Jak atrakcyjna lokalizacja wpływa na dynamikę sprzedaży na rynku nieruchomości?
Na rynku nieruchomości, gdzie wartość inwestycji zależy od bardzo wielu zmiennych, lokalizacja wciąż pozostaje jednym z kluczowych czynników. Mieszkania usytuowane w centralnych punktach miast zapewniają nie tylko wygodę codziennego życia, ale także stabilny wzrost wartości nieruchomości, co czyni je atrakcyjną opcją inwestycyjną. W obliczu rosnącej popularności pracy zdalnej i zawodowej mobilności, nowoczesne projekty mieszkaniowe muszą sprostać nowym wymaganiom. Tradycyjne postrzeganie atrakcyjnej lokalizacji – jako miejsca blisko biura w centrum dużego miasta – uległo zmianie. Jak dzisiaj należy rozumieć pojęcie dobrej lokalizacji?
Nowe oblicze dobrej lokalizacji
Zgodnie z danymi GUS, ponad 2 miliony Polaków wykonuje swoje obowiązki zawodowe całkowicie lub częściowo zdalnie. Wzrost popularności pracy z domu, a także zwiększona mobilność zawodowa, sprawiają, że łatwy dojazd do biura czy centrum miasta z dostępem do punktów usługowych przestał być głównym kryterium przy wyborze mieszkania. To za sprawą stylu życia tej grupy dochodzi do redefinicji pojęcia atrakcyjnej lokalizacji. Współcześnie, nabywcy poszukują inwestycji w pobliżu kluczowych węzłów komunikacyjnych, które umożliwiają szybkie przemieszczanie się między miastami, a nawet krajami. Dogodny dostęp do infrastruktury transportowej, takiej jak dworce kolejowe i lotniska, staje się priorytetem.
Redefinicja pojęcia „dobra lokalizacja” to nie tylko zmiany w skali makro – związane z położeniem względem połączeń transportowych – ale także w skali mikro. Projekty w duchu tzw. 15-minutowych miast, które łączą funkcje mieszkaniowe, usługowe i rekreacyjne, stają się trwałym trendem na rynku nieruchomości. Inwestycje w formacie „destination” oferują nie tylko mieszkania, ale także dostęp do kompleksowej infrastruktury, w tym sklepów, restauracji, szkół i placówek medycznych, które są dostępne w pobliżu. Projekty takie jak krakowska inwestycja WITA, której część mieszkaniowa realizowana jest przez Archicom, a komercyjna przez Echo Investment, odpowiadają na potrzeby współczesnych nabywców, łącząc nowoczesność, wygodę oraz dogodną lokalizację w pobliżu kluczowych węzłów komunikacyjnych, takich jak Dworzec Główny. Dzięki dobremu skomunikowaniu z Lotniskiem Balice, które jest oddalone o zaledwie 15 minut jazdy pociągiem, mieszkańcy zyskują dodatkową mobilność, co zwiększa atrakcyjność inwestycji – mówi Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom.
Dynamika sprzedaży — wskaźnik sukcesu inwestycji
Dynamika sprzedaży mieszkań jest jednym z kluczowych wskaźników sukcesu inwestycji, potwierdzającym atrakcyjność projektu w oczach inwestorów oraz nabywców indywidualnych. Wśród czynników, które w znaczący sposób na nią oddziałują, należy wyróżnić atrakcyjność lokalizacji. Nieruchomości położone w pobliżu węzłów komunikacyjnych są nie tylko łatwiejsze do wynajęcia, ale także lepiej chronione przed spadkami wartości rynkowej.
Dla inwestorów dobra lokalizacja oznacza stabilne przychody z najmu, a także potencjał wzrostu wartości kapitałowej. W przypadku Krakowa, gdzie rynek nieruchomości jest jednym z bardziej aktywnych w Polsce, realizacje dobrze skomunikowane, jak nasza inwestycja WITA, szybko zyskują zainteresowanie. Sprzedaż niemal 50% mieszkań w ciągu trzech miesięcy od rozpoczęcia budowy to dowód na to, że inwestorzy dostrzegają znaczenie dobrze zlokalizowanych projektów, odpowiadających na zmieniające się potrzeby rynku – tłumaczy Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom.
Redefinicja pojęcia „dobrej lokalizacji” na rynku nieruchomości to zjawisko, które będzie miało długofalowy wpływ na przyszłość branży. Wysokiej klasy inwestycje, które oferują nie tylko dogodną lokalizację w pobliżu centrów miast, ale także łatwy dostęp do węzłów komunikacyjnych, usług i terenów zielonych, stanowią dziś nowy standard. Kluczową rolę odgrywa tu czas — zarówno ten, który nabywcy mogą zaoszczędzić na codziennych dojazdach, jak i ten, który mogą poświęcić na relaks i korzystanie z lokalnej infrastruktury. Właśnie dlatego inwestycje zlokalizowane w pobliżu węzłów transportowych i oferujące szeroki wachlarz usług na miejscu będą odgrywać coraz większą rolę na rynku nieruchomości.
Źródło: Archicom
- 08.10.2024Deweloperzy
Osiedle Lizbońska przekazane Warszawie
Osiedle Lizbońska zostało oficjalnie przekazane mieszkańcom Warszawy. Podczas ceremonii w ubiegły wtorek przedstawiciele inwestorów projektu, firm Grupo Lar Polska i Develia symbolicznie przekazali władzom Pragi Południe ponad 110-metrowy lokal usługowy na potrzeby mieszkańców.
- 08.10.2024Deweloperzy
PROFBUD ogłosił spektakularną inwestycję związaną z Olimpijczykami. Partnerem biznesowym Robert Lewandowski
PROFBUD ogłosił dziś wyjątkową inwestycję – MIASTO POLSKICH MISTRZÓW OLIMPIJSKICH, której udziałowcem, a także partnerem merytorycznym jest Robert Lewandowski. To właśnie tu swoje mieszkania otrzymają tegoroczne zdobywczynie złotego i srebrnych medali igrzysk w Paryżu – Aleksandra Mirosław, Julia Szeremeta, Klaudia Zwolińska, Daria Pikulik, a także przyszli Mistrzowie igrzysk olimpijskich.
- 08.10.2024Wyniki finansoweDeweloperzy
Murapol: Łączna sprzedaż to 2234 mieszkania, przekazania: 1720 w I-III kw. 2024 r.
Murapol sprzedał łącznie 2 234 mieszkania netto (umowy deweloperskie, przedwstępne oraz opłacone umowy rezerwacyjne, po wyeliminowaniu rezygnacji) w I-III kw. 2024 r. wobec 2 229 rok wcześniej, podała spółka. W tym czasie przekazała klucze do 1 720 lokali, wobec 2 234 rok wcześniej.
- 07.10.2024Wyniki finansoweDeweloperzy
Develia sprzedała 751 lokali w III kw. br.; roczny cel 2 900-3 100 - blisko
Develia sprzedała 751 lokali w III kw. br. wobec 875 w analogicznym okresie 2023 r. oraz przekazała 741 wobec 632 rok wcześniej, podała spółka. Po III kwartale Develia jest blisko realizacji rocznego celu sprzedaży 2900-3100 mieszkań, poinformował prezes Andrzej Oślizło.
- 07.10.2024Deweloperzy
Archicom sprzedał 589 mieszkań, przekazał 341 w III kw. 2024 r.
Archicom zawarł 589 przedwstępnych umów sprzedaży lokali i umów deweloperskich (z czego 144 umowy to bezpośrednio sprzedaż Grupy Echo realizowana przez Grupę Archicom w ramach odpowiedniej umowy o zarządzanie) w III kw. br. w porównaniu do 493 umów zawartych w III kwartale 2023 r., podała spółka. W tym czasie przekazano 341 lokali (z czego 31 umów to bezpośrednio przekazania Grupy Echo realizowane przez Grupę Archicom) w porównaniu do 179 rok wcześniej.