CPK zleciło Budimeksowi prace przy tunelu KDP w Łodzi za prawie 147 mln zł
Warszawa, 07.12.2023 (ISBnews) - Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisała z Budimeksem drugi z trzech kontraktów na roboty budowlane związane z tunelem kolei dużych prędkości w Łodzi, warty prawie 147 mln zł, podało CPK. Obejmuje budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tunelu.
"Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podzielona na trzy części. W ramach pierwszej od września tego roku trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). Tę inwestycję realizuje firma Keller Polska. To bezpośrednio pod ŁDK - po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna - będzie rozpoczynał się tunel KDP. Dzisiaj spółka CPK podpisała umowę na etap drugi, czyli budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tunelu: startowej (na Retkini) i odbiorczej (w sąsiedztwie ŁDK). Kontrakt został zawarty z firmą Budimex, a jego wartość to prawie 147 mln zł. Trzecim etapem inwestycji będzie samo drążenie tunelu kolejowego CPK" - czytamy w komunikacie.
Projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla TBM, czyli maszyny drążącej tunel. Docelowo będzie obiektem technicznym, który pomieści m.in. miejsce do ewakuacji, pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy TBM i komorą rozjazdową, wyjaśniono.
"CPK to nie tylko projektowane lotnisko, ale też bardzo potrzebne w Polsce nowe linie kolejowe. W zaawansowanym projektowaniu jest już ok. 450 km linii, w tym kolejowe odcinki między Warszawą i Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem. Dzisiaj idziemy o krok dalej i podpisujemy umowę na roboty budowlane. Tunel dalekobieżny w Łodzi to nasza najbardziej zaawansowana pod względem przygotowań inwestycja kolejowa" - podkreślił członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych Radosław Kantak, cytowany w materiale.
Do zadań wykonawcy będzie należało opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej oraz wykonanie komory startowej i odbiorczej (nazywane od swojej lokalizacji odpowiednio: Retkinia i Fabryczna). W zakres umowy wchodzi także m.in. zapewnienie odpowiedniej organizacji ruchu i prace odtworzeniowe. Czas na wybudowanie komory Retkinia to 10 miesięcy, a dla komory Fabryczna 13 miesięcy.
"Budowa komór startowych dla maszyn TBM jest odpowiedzialnym zadaniem, które wymaga zaangażowania odpowiedniego zaplecza inżynieryjno-technicznego oraz utrzymania najwyższych standardów technicznych wykonania i kontroli prac. To kolejne zadanie związane z projektem CPK realizowane przez naszą firmę. Jednym z wcześniejszych była budowa obiektu inżynieryjnego M03, w którym usytuowane są dwa tory Kolei Dużych Prędkości, w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia" - dodał członek zarządu Budimeksu Maciej Olek.
Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia, przypomina CPK.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2022 r. miał 8,62 mld zł skonsolidowanych przychodów.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 03.06.2025BiznesDeweloperzy
Grupa PHN wyburzy biurowiec Intraco w Warszawie i wybuduje w tym miejscu nowy
Polski Holding Nieruchomości (PHN) zdecydował o rozbiórce biurowca Intraco w Warszawie i rozpoczęciu przygotowań do realizacji nowoczesnego, energooszczędnego i przyjaznego środowisku wieżowca w tej samej lokalizacji, podała spółka.
- 23.05.2025BiznesDeweloperzy
Tygodniowy przegląd informacji z sektora budownictwa i nieruchomości
Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora budownictwa i nieruchomości z okresu 19-23 maja.
- 23.05.2025BiznesWyniki finansowe
Mirbud miał 15,01 mln zł zysku netto, 177,65 mln zł zysku EBITDA w I kw. 2025 r.
Mirbud odnotował 15,01 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 33,25 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
- 19.05.2025Biznes
Spectis: Rynek betonu towarowego wzrósł o 10% r/r do 8,4 mld zł w 2024 r.
Rynek betonu towarowego w Polsce miał w 2024 r. rekordową wartość 8,4 mld zł, po wzroście o ponad 10%, wynika z danych Spectis. Analitycy firmy oczekują, że umiarkowanie dobra koniunktura na rynku betonu towarowego utrzyma się w latach 2025-2026.
- 16.05.2025BiznesDeweloperzy
Tygodniowy przegląd informacji z sektora budownictwa i nieruchomości
Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora budownictwa i nieruchomości z okresu 12-16 maja.