CPK zleciło Budimeksowi prace przy tunelu KDP w Łodzi za prawie 147 mln zł
Warszawa, 07.12.2023 (ISBnews) - Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisała z Budimeksem drugi z trzech kontraktów na roboty budowlane związane z tunelem kolei dużych prędkości w Łodzi, warty prawie 147 mln zł, podało CPK. Obejmuje budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tunelu.
"Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podzielona na trzy części. W ramach pierwszej od września tego roku trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). Tę inwestycję realizuje firma Keller Polska. To bezpośrednio pod ŁDK - po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna - będzie rozpoczynał się tunel KDP. Dzisiaj spółka CPK podpisała umowę na etap drugi, czyli budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tunelu: startowej (na Retkini) i odbiorczej (w sąsiedztwie ŁDK). Kontrakt został zawarty z firmą Budimex, a jego wartość to prawie 147 mln zł. Trzecim etapem inwestycji będzie samo drążenie tunelu kolejowego CPK" - czytamy w komunikacie.
Projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla TBM, czyli maszyny drążącej tunel. Docelowo będzie obiektem technicznym, który pomieści m.in. miejsce do ewakuacji, pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy TBM i komorą rozjazdową, wyjaśniono.
"CPK to nie tylko projektowane lotnisko, ale też bardzo potrzebne w Polsce nowe linie kolejowe. W zaawansowanym projektowaniu jest już ok. 450 km linii, w tym kolejowe odcinki między Warszawą i Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem. Dzisiaj idziemy o krok dalej i podpisujemy umowę na roboty budowlane. Tunel dalekobieżny w Łodzi to nasza najbardziej zaawansowana pod względem przygotowań inwestycja kolejowa" - podkreślił członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych Radosław Kantak, cytowany w materiale.
Do zadań wykonawcy będzie należało opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej oraz wykonanie komory startowej i odbiorczej (nazywane od swojej lokalizacji odpowiednio: Retkinia i Fabryczna). W zakres umowy wchodzi także m.in. zapewnienie odpowiedniej organizacji ruchu i prace odtworzeniowe. Czas na wybudowanie komory Retkinia to 10 miesięcy, a dla komory Fabryczna 13 miesięcy.
"Budowa komór startowych dla maszyn TBM jest odpowiedzialnym zadaniem, które wymaga zaangażowania odpowiedniego zaplecza inżynieryjno-technicznego oraz utrzymania najwyższych standardów technicznych wykonania i kontroli prac. To kolejne zadanie związane z projektem CPK realizowane przez naszą firmę. Jednym z wcześniejszych była budowa obiektu inżynieryjnego M03, w którym usytuowane są dwa tory Kolei Dużych Prędkości, w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia" - dodał członek zarządu Budimeksu Maciej Olek.
Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia, przypomina CPK.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2022 r. miał 8,62 mld zł skonsolidowanych przychodów.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 16.09.2025Biznes
Przestrzeń dla sztuki: jak dzieła kształtują biura przyszłości
Wnętrza biurowe przestały być jedynie funkcjonalną przestrzenią pracy. Dziś stają się miejscem, w którym sztuka odgrywa kluczową rolę – zarówno estetyczną, jak i symboliczną. Obrazy, płaskorzeźby, rzeźby na ścianach, murale, grafiki czy malowidła ścienne przekształcają biuro w przestrzeń inspirującą, spójną i wyjątkową. Obecność sztuki w biurze ewoluowała wraz z potrzebami rynku, oczekiwaniami inwestorów i świadomością architektów, którzy coraz częściej traktują ją jako integralny element projektowania wnętrz.
- 15.09.2025BiznesDeweloperzy
Tygodniowy przegląd informacji z sektora budownictwa i nieruchomości
Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora budownictwa i nieruchomości z okresu 8-12 września.
- 10.09.2025Biznes
Erbud miał 1,58 mln zł zysku netto, 12,5 mln zł zysku EBIT w II kw. 2025 r.
Erbud odnotował 1,58 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2025 r. wobec 8,34 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka. Zysk netto ogółem sięgnął 5,84 mln zł wobec 9,07 mln zł straty. Zysk operacyjny wyniósł 12,5 mln zł wobec 3,65 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 800,01 mln zł w II kw. 2025 r. wobec 689,2 mln zł rok wcześniej. W I poł. 2025 r. spółka miała 11,58 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 5,58 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 1 533,13 mln zł w porównaniu z 1 333,47 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 28,82 mln zł wobec 32,35 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
- 09.09.2025Biznes
Unibep: Ponad 4 mld zł w portfelu zamówień na koniec 2025 r. jest osiągalne
Backlog Unibepu wynosi obecnie ok. 4,1 mld zł wobec 3,5 mld zł na koniec I półrocza, poinformował prezes Andrzej Sterczyński. Ocenia, że dla spółki jest osiągalne wypracowanie portfela zamówień o wartości ponad 4 mld zł na koniec br.
- 09.09.2025Biznes
Unibep nie spodziewa się wzrostu przychodów w 2025 r.
Unibep nie spodziewa się, że przychody będą w tym roku wyższe niż w 2024 r., choć w samym II półroczu powinny być stabilne r/r, wynika ze słów prezesa Andrzeja Sterczyńskiego.