GDDKiA: Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7
Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała trasę S52, usprawniającą przejazd północną częścią miasta, podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Kraków. 25 km to łączna długość obu udostępnionych dziś ekspresówek, które w istotny sposób wzmacniają transportowy szkielet regionu, podkreślono.
"Oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego" - czytamy w komunikacie.
Budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni skończona. Wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też wprowadzono ograniczenie prędkości do 80 km/h. Niemniej udostępniamy kierowcom na całym odcinku obie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu, z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach. Prace na tym odcinku mają skończyć się późną wiosną, podano także.
"Z radością wspieramy rozwój infrastruktury drogowej w Polsce, czego doskonałym przykładem są zakończone inwestycje w drogi ekspresowe S7 Widoma - Kraków oraz S52 Północna Obwodnica Krakowa. Te kluczowe projekty, zlokalizowane w sieci kompleksowej TEN-T, mają na celu nie tylko poprawę dostępności komunikacyjnej Polski, ale także wzmocnienie połączeń międzyregionalnych, co stanowi istotny element rozwoju ekonomicznego i społecznego regionu małopolskiego" - powiedziała kierownik Polskiego Wydziału Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej Angela Martinez-Sarasola, cytowany w komunikacie.
"Jesteśmy przekonani, że dzięki wsparciu Unii Europejskiej, wynoszącemu łącznie 1,7 mld zł, nowe odcinki dróg ekspresowych znacząco wpłyną na wzrost mobilności osób i towarów. Te projekty poprawią bezpieczeństwo oraz zwiększą komfort podróży. Wspierają również rozwój sieci transeuropejskich, wzmacniając konkurencyjność i spójność terytorialną w regionie i w Polsce. Komisja Europejska z dumą wspiera takie inicjatywy. Przyczyniają się one do zrównoważonego rozwoju i integracji w ramach Unii Europejskiej - dodała.
Droga ekspresowa S7 otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Air Sanayi nşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
"Oddanie 12,3 km trasy Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) powoduje, że stolica Małopolski jest coraz bliżej stania się drugim miastem w Polsce (po Łodzi) otoczonym pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Jak dotąd liczył on 52,2 km, po otwarciu 12,3 km POK jest to już 64,5 km. Brakuje nam jeszcze 5 km S7 między węzłem Mistrzejowice a węzłem Nowa Huta, które planujemy oddać w połowie 2026 roku" - czytamy dalej w komunikacie.
Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Air Sanayi nşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 04.07.2025PrzetargiInfrastrukturaKomunikacyjna
Oferta Mirbud za 46,52 mln zł netto wybrana na wymianę szyn i podkładów PKP PLK
Oferta konsorcjum w skłądzie Mirbud (lider) i PBS Transkol (partner), warta 46,52 mln zł netto, została wybrana przes PKP Polskie Linie Kolejowe jako najkorzystniejsza w postępowaniu, którego przedmiotem jest ciągła wymiana szyn i podkładów w torze nr 1 linii kolejowej nr 281 Oleśnica - Chojnice (odcinek Kcynia - Nakło nad Notecią) oraz w torze nr 1 linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód - Bydgoszcz Główna (na odcinku granica IZ - Kcynia) wraz z robotami towarzyszącymi, podała spółka.
- 03.07.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Prognoza CPK: Liczba pasażerów kolei dalekobieżnej w Polsce wzrośnie do 140 mln w 2050 r.
Długofalowa prognoza ruchu kolejowego dla Polski przygotowana przez Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zakłada wzrost liczby pasażerów kolei dalekobieżnej do ponad 140 mln w 2050 r. Ponadto przewiduje m.in. 70 tys. pasażerów na dobę na odcinku między Warszawą i Lotniskiem CPK oraz prawie 60 tys. między CPK i Łodzią w 2035 r.
- 13.06.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Budimex ma umowę na odcinek drogi S11 w woj. wielkopolskim za 478,24 mln zł netto
Budimex podpisał z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S11 Ostrów Wlkp. - Kępno na odcinku II węzeł Ostrzeszów Północ - węzeł Kępno Północ za 478,24 mln zł netto, podała spółka.
- 27.05.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Tusk: Rozpocznie się postępowanie na generalnego wykonawcę terminala pasażerskiego CPK
W ciągu najbliższych godzin rozpocznie się postępowanie na generalnego wykonawcę terminala pasażerskiego Centralnego Portu Komunikacyjnego [CPK], poinformował premier Donald Tusk.
- 16.05.2025KomunikacyjnaInfrastrukturaDeweloperzy
Budimex zawarł umowę wartą 91,96 mln zł netto na rozbudowę i przebudowę DW nr 221
Budimex zawarł umowę z Województwem Pomorskim - Zarządem Dróg Wojewódzkich w Gdańsku na "Rozbudowę i przebudowę drogi wojewódzkiej nr 221 na odcinku od Jankowa do Obwodnicy Kościerzyny - Odcinek B - odcinek od m. Kolbudy do m. Przywidz w podziale na dwa odcinki: - odcinek B1: od km ok. 14+645 do km 21+710, - odcinek B2: od km 21+710 do km ok. 26+875", podała spółka. Wartość umowy wynosi 91,96 mln zł netto.