Kotłowski z NBP: Wycofanie osłon daje niższą inflację bazową w całym horyzoncie projekcji
Warszawa, 11.03.2024 (ISBnews) - Wycofanie osłon antyinflacyjnych daje niższą inflację bazową (bez cen energii i żywności) w całym horyzoncie projekcji, poinformował p.o. dyrektora Departamentu Analiz i Badań Ekonomicznych Narodowego Banku Polskiego (NBP) Jacek Kotłowski. Wskazał, że w marcowej projekcji NBP jest wyższe prawdopodobieństwo ukształtowania się inflacji konsumenckiej powyżej ścieżki centralnej.
"Naszym zdaniem, jest wyższe prawdopodobieństwo ukształtowania się inflacji powyżej ścieżki centralnej, ale przypominam, że ta ścieżka zakłada utrzymanie działań osłonowych. Natomiast wydaje nam się, że ten rozkład dla PKB - jest w miarę symetryczny" - powiedział Kotłowski podczas prezentacji projekcji NBP.
"Gdyby chcieć te dwa scenariusze porównać - i w jednym, i w drugim inflacja utrzymuje się relatywnie nisko, ale z inną dekompozycją. W scenariuszu utrzymania działań osłonowych mamy wyższy wkład inflacji bazowej, niższą dynamikę cen surowców rolnych i energetycznych. Natomiast w scenariuszu puszczenia cen energii i żywności mamy niższą inflację bazową w całym horyzoncie projekcji" - podkreślił Kotłowski.
Kotłowski podkreślił, że scenariusz drugi dla przebiegu inflacji, w którym zniesione są wszystkie tarcze antyinflacyjne "powoduje automatycznie wzrost inflacji i spadek dochodu do dyspozycji w stosunku do tego pierwszego scenariusza".
"Spadek dochodu do dyspozycji przekłada się niższe PKB, niższą konsumpcję i niższą lukę popytową. W tym drugim scenariuszu - luka popytowa kształtuje się na ujemnym poziomie w całym horyzoncie projekcji i skutkiem jest tego niższa inflacja bazowa" - podkreślił Kotłowski.
Jak podał dziś NBP, inflacja bazowa (CPI po wyłączeniu cen żywności i energii) wyniesie - według centralnej ścieżki projekcji inflacyjnej - w scenariuszu zakładającym, że antyinflacyjne działania osłonowe będą kontynuowane w całym horyzoncie projekcji: 4,7% w 2024 r., 4,5% w 2025 r. i 4,1% w 2026 r. Natomiast w scenariuszu wycofania działań antyinflacyjnych wskaźniki średnioroczne kształtowałyby się następująco: 4,7% w 2024 r., 4,5% w 2025 r. i 3,8% w 2026 r.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 17.05.2024Informacje z gospodarki
NBP: Za podwyżką stóp proc. o 200 pb w kwietniu w RPP głosowała J. Tyrowicz
Warszawa, 17.05.2024 (ISBnews) - Złożony podczas kwietniowego posiedzenia Rady Polityki Pieniężnej (RPP) wniosek o podwyżkę stóp procentowych o 200 pb nie uzyskał większości głosów, podał Narodowy Bank Polski (NBP).
- 16.05.2024Informacje z gospodarki
NBP: Inflacja bazowa wyniosła 4,1% r/r w kwietniu; konsensus: 4% r/r
Warszawa, 16.05.2024 (ISBnews) - Inflacja bazowa po wyłączeniu cen żywności i energii wyniosła 4,1% w kwietniu 2024 r. w ujęciu rocznym wobec 4,6% r/r w poprzednim miesiącu, podał Narodowy Bank Polski (NBP).
- 16.05.2024Informacje z gospodarki
PIE: Co czwarta firma planuje zatrudniać, 11% chce redukować zatrudnienia
Warszawa, 16.05.2024 (ISBnews) - Co czwarta firma planuje nowe rekrutacje (24%), zaś 11% firm chce redukować zatrudnienie w kolejnych miesiącach br., wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Największy odsetek firm planujących wzrost zatrudnienia dotyczy sektora budowlanego - o zwiększeniu zatrudnienia w kolejnych miesiącach 2024 r. myśli 37% firm budowlanych.
- 15.05.2024Informacje z gospodarki
MF: Deficyt w budżecie to 39,86 mld zł na koniec IV, tj. 21,7% planu wg wstępnych danych
Warszawa, 15.05.2024 (ISBnews) - W budżecie państwa na koniec kwietnia br. odnotowano 39,86 mld zł deficytu, co oznacza wykonanie 21,7% planu na cały rok, podało Ministerstwo Finansów, prezentując szacunkowe dane. Po marcu br. deficyt wynosił 24,5 mld zł.
- 15.05.2024Informacje z gospodarki
MF: Dochody z VAT wzrosły o 18,4% r/r, z PIT - o 54,8% i z CIT - o 74,2% po kwietniu
Warszawa, 15.05.2024 (ISBnews) - Dochody budżetu państwa z podatku VAT były wyższe o 18,4% r/r (tj. ok. 15,5 mld zł) i wyniosły 99,9 mld zł w po kwietniu 2024 r., podało Ministerstwo Finansów. Dochody z podatku PIT w tym czasie wzrosły o 54,8% r/r (tj. ok. 8,9 mld zł) do 25 mld zł, zaś z podatku CIT były wyższe o 74,2% r/r (tj. ok. 14,9 mld zł) i wyniosły 35,1 mld zł.