Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe CPK na lata 2024-2032, koszt: 131,7 mld zł
Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030', podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.
"W uchwale ujęte zostały działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy CPK. Chodzi również o kluczowe inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska" - czytamy w komunikacie.
"Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Zaawansowane będą także prace budowlane naodcinkach KDP do Wrocławia i Poznania (w ramach programu 'Polska w 100 minut' dojazd do tych miast zajmie z Warszawy docelowo ok. 100 min.)" - czytamy dalej.
Jak poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, program zwiększa o 15 mld zł finansowanie Y-Igreka, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zł zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną.
"Szybka kolej miałaby też ominąć Kalisz kosztem 3 mld zł. Wykluczy to 400-tys. aglomerację kalisko-ostrowską z dostępu do kolei dużej prędkości. Inwestycje w ramach CPK takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk zostały odłożone na po 2032 r." - napisała Pełczyńska-Nałęcz na swoim profilu na platformie X.
Najważniejsze zamierzenia:
- Celem programu CPK jest wybudowanie i eksploatacja rentownego lotniska, które uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata.
- Chodzi także o przebudowę krajowego systemu transportu kolejowego, jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego, przy zapewnieniu rozwoju i trwałej integracji aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.
- Nowe lotnisko będzie integralną częścią CPK – węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy – zlokalizowanego na terenie trzech gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin, w odległości ok. 37 km od centrum Warszawy.
- Powstać ma terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu.
- Inwestycja obejmuje także węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem.
- Dworzec kolejowy CPK zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego.
- W ramach inwestycji do 3 pasów poszerzona zostanie autostrada A2 między Warszawą a Łodzią.
- Uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK.
- W ramach inwestycji kolejowych CPK, zakładane jest wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne.
- Prowadzone będą działania przygotowawcze oraz realizowane roboty budowlane na linii „Y" Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań.
- Analizowane jest także dostosowanie wybranych odcinków do prowadzenia ruchu towarowego. Efektem będzie ograniczenie ciężarowego ruchu drogowego.
- Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych (np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK etc.).
- Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł, wymieniono w informacji.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 07.10.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
CPK zakwalifikował wszystkie konsorcja zainteresowane budową terminala do kolejnego etapu
Warszawa, 07.10.2025 (ISBnews) - Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zakwalifikował wszystkich zainteresowanych budową terminala do dalszych rozmów w trybie właściwego dialogu konkurencyjnego, podała spółka. To największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku - o szacowanej wartości znacznie przekraczającej 5 mld zł.
- 07.10.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Oferta Budimeksu na tłocznię gazu Lwówek została ponownie wybrana przez Gaz-System
Warszawa, 07.10.2025 (ISBnews) - Oferta Budimeksu została ponownie wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System na generalną realizację inwestycji pn. "Budowa tłoczni gazu Lwówek (etap I)". W maju spółka podawała, że oferta warta jest łącznie 437,66 mln zł netto.
- 06.10.2025Komunikacyjna
Konsorcjum Budimeksu ma umowę na odc. linii kolejowej 'Podłęże - Piekiełko' za 1,69 mld zł
Warszawa, 06.10.2025 (ISBnews) - Konsorcjum w składzie Budimex (lider, udział 45%), Budimex Kolejnictwo (partner, 5%) i Gülermak SA (partner, 50%) zawarło z PKP Polskie Linie Kolejowe umowę na zaprojektowanie (w zakresie sterowania ruchem) i wykonanie robót na linii kolejowej nr 622 na tzw. odcinku H Szczyrzyc - Tymbark w ramach budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna (część tzw. projektu Podłęże - Piekiełko), podał Budimex. Wartość umowy to 1 693,35 mln zł netto, w tym zakres podstawowy 1 690,85 mln zł netto, a wynagrodzenie warunkowe 280,43 mln zł netto. Termin zakończenia robót przypada na 54 miesiące od daty zawarcia umowy.
- 03.10.2025Komunikacyjna
Oferta Mirbudu za 188,74 mln zł najkorzystniejsza na budowę drogi w Olsztynie
Warszawa, 03.10.2025 (ISBnews) - Oferta Mirbudu o wartości 188,74 mln zł brutto została wybrana jako najkorzystniejsza przetargu na budowę nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 527 w Olsztynie, podała spółka. Zamawiającym jest miasto Olsztyn.
- 01.10.2025Komunikacyjna
Oferta Mirbudu za łącznie ok. 198 mln zł wybrana na rozbudowę dróg pod Inowrocławiem
Warszawa, 01.10.2025 (ISBnews) - Oferta Mirbudu, warta 131,42 mln zł brutto w części 1 i 66,35 mln zł brutto w części 2, została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu Powiatu Inowrocławskiego na rozbudowę odcinków dróg Inowrocław - Solec Kujawski oraz Nowa Wieś Wielka - Leszyce, podała spółka.