Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe CPK na lata 2024-2032, koszt: 131,7 mld zł
Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030', podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.
"W uchwale ujęte zostały działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy CPK. Chodzi również o kluczowe inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska" - czytamy w komunikacie.
"Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Zaawansowane będą także prace budowlane naodcinkach KDP do Wrocławia i Poznania (w ramach programu 'Polska w 100 minut' dojazd do tych miast zajmie z Warszawy docelowo ok. 100 min.)" - czytamy dalej.
Jak poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, program zwiększa o 15 mld zł finansowanie Y-Igreka, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zł zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną.
"Szybka kolej miałaby też ominąć Kalisz kosztem 3 mld zł. Wykluczy to 400-tys. aglomerację kalisko-ostrowską z dostępu do kolei dużej prędkości. Inwestycje w ramach CPK takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk zostały odłożone na po 2032 r." - napisała Pełczyńska-Nałęcz na swoim profilu na platformie X.
Najważniejsze zamierzenia:
- Celem programu CPK jest wybudowanie i eksploatacja rentownego lotniska, które uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata.
- Chodzi także o przebudowę krajowego systemu transportu kolejowego, jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego, przy zapewnieniu rozwoju i trwałej integracji aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.
- Nowe lotnisko będzie integralną częścią CPK – węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy – zlokalizowanego na terenie trzech gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin, w odległości ok. 37 km od centrum Warszawy.
- Powstać ma terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu.
- Inwestycja obejmuje także węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem.
- Dworzec kolejowy CPK zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego.
- W ramach inwestycji do 3 pasów poszerzona zostanie autostrada A2 między Warszawą a Łodzią.
- Uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK.
- W ramach inwestycji kolejowych CPK, zakładane jest wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne.
- Prowadzone będą działania przygotowawcze oraz realizowane roboty budowlane na linii „Y" Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań.
- Analizowane jest także dostosowanie wybranych odcinków do prowadzenia ruchu towarowego. Efektem będzie ograniczenie ciężarowego ruchu drogowego.
- Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych (np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK etc.).
- Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł, wymieniono w informacji.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 27.01.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Budimex ma umowę na odcinek drogi S10 pod Szczecinem za 204 mln zł
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała z Budimeksem umowę na budowę odcinka drogi ekspresowej S10 Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo za 204 mln zł, podała GDDKiA Oddział Szczecin.
- 22.01.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
GDDKiA planuje udostępnić ponad 400 km nowych dróg, ogłosić przetargi na ok. 123 km w br.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje udostępnić ponad 400 km nowych dróg oraz ogłosić przetargi na co najmniej 330 km dróg w 2025 r., podała instytucja. W tym roku ogłosi przetargi na odcinki autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 123 km, dodała Dyrekcja.
- 13.01.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Mostostal Warszawa ma umowę o wartości 305,79 mln zł brutto na budowę odcinka drogi S8
Mostostal Warszawa zawarł ze Skarbem Państwa - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad umowę o wartości 305,79 mln zł brutto, podała spółka. Przedmiotem umowy jest "Zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S8 Wrocław - Kłodzko, zadanie 5 - odc. węzeł Niemcza (bez węzła) - węzeł Ząbkowice Śląskie Północ (z węzłem), długości ok. 7,94 km".
- 10.01.2025PrzetargiInfrastrukturaKomunikacyjna
Oferta Mirbudu za 134,27 mln zł została wybrana na budowę zachodniej obwodnicy Mławy
Oferta konsorcjum Mirbudu (lider) i Kobylarni (spółka zależna Mirbudu, partner), warta 134,27 mln zł brutto, została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie o udzielenie zamówienia publicznego pn. "Budowa drogi wojewódzkiej klasy G - zachodniej obwodnicy Mławy na odcinku między ulicą Gdyńską a nowo projektowaną drogą krajową S7", podała spółka.
- 09.01.2025Pozwolenia na budowęInfrastrukturaKomunikacyjna
Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego
Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, podało Ministerstwo Infrastruktury. Wydana decyzja lokalizacyjna obejmuje trzy komponenty: lotniskowy, kolejowy i drogowy.