Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe CPK na lata 2024-2032, koszt: 131,7 mld zł
Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030', podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.
"W uchwale ujęte zostały działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy CPK. Chodzi również o kluczowe inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska" - czytamy w komunikacie.
"Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Zaawansowane będą także prace budowlane naodcinkach KDP do Wrocławia i Poznania (w ramach programu 'Polska w 100 minut' dojazd do tych miast zajmie z Warszawy docelowo ok. 100 min.)" - czytamy dalej.
Jak poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, program zwiększa o 15 mld zł finansowanie Y-Igreka, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zł zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną.
"Szybka kolej miałaby też ominąć Kalisz kosztem 3 mld zł. Wykluczy to 400-tys. aglomerację kalisko-ostrowską z dostępu do kolei dużej prędkości. Inwestycje w ramach CPK takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk zostały odłożone na po 2032 r." - napisała Pełczyńska-Nałęcz na swoim profilu na platformie X.
Najważniejsze zamierzenia:
- Celem programu CPK jest wybudowanie i eksploatacja rentownego lotniska, które uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata.
- Chodzi także o przebudowę krajowego systemu transportu kolejowego, jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego, przy zapewnieniu rozwoju i trwałej integracji aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.
- Nowe lotnisko będzie integralną częścią CPK – węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy – zlokalizowanego na terenie trzech gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin, w odległości ok. 37 km od centrum Warszawy.
- Powstać ma terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu.
- Inwestycja obejmuje także węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem.
- Dworzec kolejowy CPK zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego.
- W ramach inwestycji do 3 pasów poszerzona zostanie autostrada A2 między Warszawą a Łodzią.
- Uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK.
- W ramach inwestycji kolejowych CPK, zakładane jest wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne.
- Prowadzone będą działania przygotowawcze oraz realizowane roboty budowlane na linii „Y" Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań.
- Analizowane jest także dostosowanie wybranych odcinków do prowadzenia ruchu towarowego. Efektem będzie ograniczenie ciężarowego ruchu drogowego.
- Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych (np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK etc.).
- Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł, wymieniono w informacji.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 10.01.2025PrzetargiInfrastrukturaKomunikacyjna
Oferta Mirbudu za 134,27 mln zł została wybrana na budowę zachodniej obwodnicy Mławy
Oferta konsorcjum Mirbudu (lider) i Kobylarni (spółka zależna Mirbudu, partner), warta 134,27 mln zł brutto, została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie o udzielenie zamówienia publicznego pn. "Budowa drogi wojewódzkiej klasy G - zachodniej obwodnicy Mławy na odcinku między ulicą Gdyńską a nowo projektowaną drogą krajową S7", podała spółka.
- 09.01.2025Pozwolenia na budowęInfrastrukturaKomunikacyjna
Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego
Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, podało Ministerstwo Infrastruktury. Wydana decyzja lokalizacyjna obejmuje trzy komponenty: lotniskowy, kolejowy i drogowy.
- 07.01.2025Pozwolenia na budowęInfrastrukturaKomunikacyjna
Dwie oferty Unibepu wybrane w przetargach na rozbudowę drogi nr 651
Unibep otrzymał zawiadomienia o wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn."Wykonanie robót budowlanych dla zadania: "Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 651 na odcinku Gołdap - Dubienniki", a także oferty złożonej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn.: "Wykonanie robót budowlanych dla zadania: "Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 651 na odcinku Dubienniki - granica województwa", podała spółka. Cena oferty 1 złożonej przez spółkę wynosi ok. 148,2 mln zł brutto (ok. 120,5 mln zł netto). Cena oferty 2 wynosi ok. 157 mln zł brutto (ok. 127,7 mln zł netto).
- 03.01.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację linii Białystok - Ełk za ok. 6 mld zł
PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) ogłosiły rekordowy przetarg o wartości 6 mld zł na modernizację linii kolejowej Białystok - Ełk, realizowaną w ramach projektu Rail Baltica, podało Ministerstwo Infrastruktury. Za kilka lat podróżni pojadą pociągiem z Białegostoku do Ełku w 55 minut, z prędkością do 200 km/h, podkreślono.
- 02.01.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
GDDKiA: Budimex i Mirbud realizują obecnie najwięcej inwestycji na sieci dróg krajowych
Firmy, które obecnie realizują najwięcej inwestycji prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) to Budimex i Grupa Mirbud, podała Dyrekcja. Na dalszych miejscach, w zależności od przyjętego kryterium są Strabag, Intercor, Polaqua oraz Stecol Corporation.