Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe CPK na lata 2024-2032, koszt: 131,7 mld zł
Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030', podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.
"W uchwale ujęte zostały działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy CPK. Chodzi również o kluczowe inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska" - czytamy w komunikacie.
"Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Zaawansowane będą także prace budowlane naodcinkach KDP do Wrocławia i Poznania (w ramach programu 'Polska w 100 minut' dojazd do tych miast zajmie z Warszawy docelowo ok. 100 min.)" - czytamy dalej.
Jak poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, program zwiększa o 15 mld zł finansowanie Y-Igreka, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zł zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną.
"Szybka kolej miałaby też ominąć Kalisz kosztem 3 mld zł. Wykluczy to 400-tys. aglomerację kalisko-ostrowską z dostępu do kolei dużej prędkości. Inwestycje w ramach CPK takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk zostały odłożone na po 2032 r." - napisała Pełczyńska-Nałęcz na swoim profilu na platformie X.
Najważniejsze zamierzenia:
- Celem programu CPK jest wybudowanie i eksploatacja rentownego lotniska, które uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata.
- Chodzi także o przebudowę krajowego systemu transportu kolejowego, jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego, przy zapewnieniu rozwoju i trwałej integracji aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.
- Nowe lotnisko będzie integralną częścią CPK – węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy – zlokalizowanego na terenie trzech gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin, w odległości ok. 37 km od centrum Warszawy.
- Powstać ma terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu.
- Inwestycja obejmuje także węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem.
- Dworzec kolejowy CPK zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego.
- W ramach inwestycji do 3 pasów poszerzona zostanie autostrada A2 między Warszawą a Łodzią.
- Uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK.
- W ramach inwestycji kolejowych CPK, zakładane jest wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne.
- Prowadzone będą działania przygotowawcze oraz realizowane roboty budowlane na linii „Y" Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań.
- Analizowane jest także dostosowanie wybranych odcinków do prowadzenia ruchu towarowego. Efektem będzie ograniczenie ciężarowego ruchu drogowego.
- Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych (np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK etc.).
- Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł, wymieniono w informacji.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 31.07.2025Informacje z gospodarkiGospodarkaKomunikacyjnaPrzetargiPozwolenia na budowęPlany zagospodarowania przestrzennegoInfrastruktura
GDDKiA ma w realizacji drogi o długości 1 661 km i wartości 66,8 mld zł
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma obecnie w realizacji 131 zadań dotyczących budowy dróg o łącznej długości 1661 km i wartości 66,8 mld zł, podała instytucja. Do osiągniecia jednego z kluczowych celów - ukończenia sieci autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 8 tys. km - brakuje ok. 2,8 tys. km.
- 24.07.2025PrzetargiInfrastrukturaKomunikacyjna
Pekabex i KZN Contrack zawarły umowę o współpracy w obszarze infrastruktury tramwajowej
Pekabex podpisał umowę o współpracy z firmą KZN Contrack, specjalizującą się w rozwiązaniach dla infrastruktury torowej, podał Pekabex. Wspólna oferta firm obejmie kompleksowe rozwiązania prefabrykowane dla modernizacji torowisk tramwajowych.
- 21.07.2025KomunikacyjnaPrzetargiInfrastrukturaDeweloperzy
Mirbud ma umowę o wartości 549,44 mln zł na odcinek drogi S11
Mirbud zawarł umowę o wartości 549,44 mln zł brutto z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad, podała spółka. Kontrakt dotyczy zadania pn. "Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S11 Ostrów Wlkp. - Kępno; odcinek I węzeł Przygodzice - węzeł Ostrzeszów Północ (bez węzła)". Termin zakończenia robót ustalony został na 39 miesięcy od daty zawarcia umowy (do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych, tj. od 16 grudnia do 15 marca).
- 21.07.2025KomunikacyjnaPrzetargiInfrastrukturaDeweloperzy
Konsorcjum Mirbudu ma umowę o wartości 57,22 mln zł na prace na liniach kolej. 281 i 356
Konsorcjum firm z Grupy Mirbud w składzie Mirbud (lider) oraz PBS Transkol (partner) zawarło umowę o wartości 57,22 mln zł brutto z PKP Polskie Linie Kolejowe, podała spółka. Kontrakt dotyczy zadania pn. "Ciągła wymiana szyn i podkładów w torze nr 1 linii kolejowej nr 281 Oleśnica - Chojnice (odcinek Kcynia - Nakło nad Notecią) oraz w torze nr 1 linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód - Bydgoszcz Główna (na odcinku granica IZ - Kcynia) wraz z robotami towarzyszącymi". Termin zakończenia robót ustalony został na 13 grudnia 2025 r.
- 18.07.2025PrzetargiPozwolenia na budowęInfrastrukturaKomunikacyjna
CPK pozyskał do tej pory ponad 52% gruntów pod lotnisko i zach. część węzła kolejowego
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pozyskał - według stanu na 14 lipca br. - 2 100 działek o łącznej powierzchni ponad 2 tys. ha, potrzebnych do realizacji programu inwestycyjnego CPK. Oznacza to, że nabyto ponad 52% gruntów objętych decyzją lokalizacyjną dla lotniska i zachodniej części węzła kolejowego, podkreśliła spółka.