Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe CPK na lata 2024-2032, koszt: 131,7 mld zł
Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030', podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.
"W uchwale ujęte zostały działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy CPK. Chodzi również o kluczowe inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska" - czytamy w komunikacie.
"Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Zaawansowane będą także prace budowlane naodcinkach KDP do Wrocławia i Poznania (w ramach programu 'Polska w 100 minut' dojazd do tych miast zajmie z Warszawy docelowo ok. 100 min.)" - czytamy dalej.
Jak poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, program zwiększa o 15 mld zł finansowanie Y-Igreka, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zł zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną.
"Szybka kolej miałaby też ominąć Kalisz kosztem 3 mld zł. Wykluczy to 400-tys. aglomerację kalisko-ostrowską z dostępu do kolei dużej prędkości. Inwestycje w ramach CPK takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk zostały odłożone na po 2032 r." - napisała Pełczyńska-Nałęcz na swoim profilu na platformie X.
Najważniejsze zamierzenia:
- Celem programu CPK jest wybudowanie i eksploatacja rentownego lotniska, które uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata.
- Chodzi także o przebudowę krajowego systemu transportu kolejowego, jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego, przy zapewnieniu rozwoju i trwałej integracji aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.
- Nowe lotnisko będzie integralną częścią CPK – węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy – zlokalizowanego na terenie trzech gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin, w odległości ok. 37 km od centrum Warszawy.
- Powstać ma terminal pasażerski, który umożliwi początkowo osiągnięcie przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie oraz dalszą szybką rozbudowę, stosownie do prognoz ruchu.
- Inwestycja obejmuje także węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem.
- Dworzec kolejowy CPK zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego.
- W ramach inwestycji do 3 pasów poszerzona zostanie autostrada A2 między Warszawą a Łodzią.
- Uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK.
- W ramach inwestycji kolejowych CPK, zakładane jest wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne.
- Prowadzone będą działania przygotowawcze oraz realizowane roboty budowlane na linii „Y" Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań.
- Analizowane jest także dostosowanie wybranych odcinków do prowadzenia ruchu towarowego. Efektem będzie ograniczenie ciężarowego ruchu drogowego.
- Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych (np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK etc.).
- Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł, wymieniono w informacji.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 14.04.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
CPK planuje ogłosić przetargi na ok. 30 mld zł do końca 2025 roku
Spółka CPK, odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, planuje ogłosić w tym roku przetargi na ok. 30 mld zł, podała spółka. Plan przewiduje wszczęcie postępowań przetargowych na ok. 1 mld zł w II kw., 19 mld zł w III kw. i 10 mld zł w IV kw. br., podano.
- 31.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
CPK ma pierwsze pozwolenia budowlane - na wykonanie linii wysokiego napięcia
Spółka CPK, odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, otrzymała pozwolenia na budowę dla nowych linii wysokiego napięcia. To pierwsze decyzje administracyjne, które są niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia prac budowlanych, podała CPK. Wydane pozwolenia dotyczą budowy linii o napięciu 110 kV i 220 kV poza terenem projektowanego lotniska.
- 25.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Oferta Mirbudu za 549,44 mln zł wybrana na budowę odcinka drogi S11
Oferta Mirbudu, warta 549,44 mln zł brutto, została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pn.: "Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S11 Ostrów Wlkp. - Kępno; odcinek I węzeł Przygodzice - węzeł Ostrzeszów Północ (bez węzła)", podała spółka.
- 17.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
GDDKiA zleciła budowę dróg za ponad 1,6 mld zł podczas przerwy zimowej
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarła umowy na realizację 7 zadań o łącznej długości 45,8 km i wartości przekraczającej 1,6 mld zł w czasie tzw. przerwy zimowej, czyli w okresie od połowy grudnia 2024 r. do połowy marca br., podała Dyrekcja.
- 13.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Oferta Budimeksu za 104,38 mln zł najtańsza na obwodnicę Dobiegniewa w ciągu DK22
Oferta Budimeksu warta 104,38 mln zł brutto okazała się najtańsza w przetargu na realizację obwodnicy Dobiegniewa w ciągu DK22 (o długości 5,8 km), podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Cena stanowi 60% ogólnej oceny oferty, zaś wydłużenie okresu gwarancji jakości - 40%. Obwodnica powstanie w systemie Projektuj i buduj.