15-minutowe miasta: Czy polskie metropolie są gotowe na przyszłość?
Koncepcja 15-minutowych miast to nie tylko modny trend, lecz przede wszystkim odpowiedź na potrzeby współczesnych mieszkańców. W Polsce coraz częściej znajduje odzwierciedlenie w projektach rewitalizacyjnych i inwestycjach deweloperskich, które mogą poprawić jakość życia i promować zrównoważony rozwój. Jednak, aby polskie miasta mogły stać się prawdziwymi 15-minutowymi ośrodkami, konieczne są nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale również zmiana podejścia do planowania przestrzennego i aktywne zaangażowanie lokalnych społeczności.
Miasto 15-minutowe to koncepcja urbanistyczna, która zyskuje na popularności jako odpowiedź na współczesne wyzwania miast, takie jak zanieczyszczenie środowiska, korki czy nierówny dostęp do usług. Idea zakłada, że mieszkańcy mogą zaspokoić wszystkie swoje podstawowe potrzeby w promieniu 15 minut od miejsca zamieszkania — pieszo lub rowerem. W praktyce oznacza to bliskość szkół, miejsc pracy, sklepów, przychodni zdrowia, terenów zielonych czy obiektów sportowych. Koncepcję tę rozwinął Carlos Moreno, urbanista z Sorbony, który podkreślał, że wdrożenie jej wymaga zmiany myślenia o przestrzeni miejskiej — z dominacji samochodów na korzyść pieszych i rowerzystów[1].
– Koncepcja miast 15-minutowych to wizja tworzenia przyjaznych przestrzeni miejskich, które umożliwiają mieszkańcom szybki i łatwy dostęp do najważniejszych usług oraz infrastruktury niezbędnej do codziennego życia. Współczesne społeczeństwo coraz bardziej docenia wygodę i komfort płynące z możliwości załatwienia wszystkich najistotniejszych spraw w najbliższej okolicy – od zakupów, przez usługi gastronomiczne, medyczne i kulturalne, aż po edukację, bez konieczności długich podróży czy przemieszczania się do odległych części miasta – komentuje Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka Pionu Sprzedaży i Marketingu w J.W. Construction.
Idea 15-minutowego miasta: perspektywy w Polsce
Polska znajduje się dopiero na początku drogi do wdrożenia idei miast 15-minutowych. Wyzwania, jakie stoją przed polskimi miastami, to przede wszystkim przestarzały układ urbanistyczny, który w wielu miejscach promuje ruch samochodowy kosztem pieszych i rowerzystów. Brakuje również spójnej strategii urbanistycznej na poziomie krajowym, która zachęcałaby do wdrażania tej koncepcji.
Choć pełna realizacja idei miasta 15-minutowego w Polsce wymaga jeszcze wielu lat, niektóre elementy tej koncepcji są już widoczne w przestrzeni miejskiej. W metropoliach takich jak Poznań, Kraków czy Wrocław tworzy się projekty rewitalizacyjne, które promują integrację lokalnych społeczności i budowę osiedli dostosowanych do potrzeb mieszkańców. Natomiast pierwszym polskim miastem 15-minutowym jest Pleszew – 17-tysięczne miasto w Wielkopolsce[2]. Miasto zainwestowało w rozwój tras rowerowych zarówno w centrum, jak i na obrzeżach, co pozwala mieszkańcom na łatwe dotarcie do kluczowych punktów miasta oraz na spędzanie czasu wśród zielonych przestrzeni rekreacyjnych. Przykład Pleszewa pokazuje, jak nawet mniejsze miasta mogą wprowadzać innowacyjne rozwiązania, które poprawiają jakość życia i przyczyniają się do ochrony środowiska.
Czy Chorzów może stać się miastem 15-minutowym?
Do idei 15-minutowego miasta przekonuje także Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która udostępnia na swojej stronie narzędzie do analizy dostępności przestrzennej dzięki, której można sprawdzić czy wybrane przez siebie miejsce wpisuje się w tą koncepcję[3]. Jednym z przykładów miast, które mają duży potencjał jest Chorzów.
– To miasto doskonale wpisuje się w współczesne trendy 15-minutowego miasta, oferując mieszkańcom dostęp do kluczowych usług, jak praca, edukacja, opieka zdrowotna czy rekreacja, w zasięgu kilkunastu minut od miejsca zamieszkania. Dzięki bliskości do innych kluczowych ośrodków, rozwijającej się infrastrukturze rowerowej oraz planom rewitalizacji przestrzeni publicznych, Chorzów staje się coraz bardziej atrakcyjny dla osób szukających nowoczesnego, zrównoważonego stylu życia – wyjaśnia Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka Pionu Sprzedaży i Marketingu w J.W. Construction.
– Nieprzypadkowo, także z tego powodu, postawiliśmy na Chorzów w kontekście nowych inwestycji. Zrealizowaliśmy w samym sercu tego miasta inwestycję z gotowymi mieszkaniami - Osiedle Kościuszki, która została zaprojektowana z myślą o mieszkańcach, zapewniając im wszystko, co potrzebne, w zasięgu krótkiego spaceru lub przejażdżki rowerem. Dzięki temu osiedle spełniała oczekiwania osób prowadzących przeróżne style życia – dodaje Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka Pionu Sprzedaży i Marketingu w J.W. Construction.
Polska staje przed dużą szansą, by wprowadzić nowoczesne rozwiązania urbanistyczne, które poprawią jakość życia mieszkańców. Mniejsze miasta, takie jak Chorzów, Pleszew czy metropolie, jak Poznań i Wrocław już teraz podejmują działania, które odpowiadają na współczesne potrzeby – integrując usługi, zieleń i transport w bliskiej odległości od miejsc zamieszkania. Choć pełne wdrożenie tych zmian wymaga czasu, rosnące zaangażowanie władz lokalnych i inwestorów daje nadzieję na stworzenie bardziej przyjaznych i zrównoważonych miast w Polsce.
[1] https://tedxmilano.com/Speech/the-15-minute-city
[2] https://www.lepszapolska.pl/artykul/pleszew-pierwsze-kompaktowe-miasto-w-polsce/
[3] https://infogzm.metropoliagzm.pl/mapy/miasto-15-minutowe/
Źródło: Good One PR
- 04.12.2024Deweloperzy
Real Management pozyskał 120 mln zł kredytu z mBanku na rozwój działalności deweloperskiej
Real Management pozyskał finansowanie kredytowe w wysokości 120 mln zł, które zostanie przeznaczone na rozwój w obszarze działalności deweloperskiej, podała spółka. Finansowania udzielił ponownie mBank.
- 02.12.2024Deweloperzy giełdowi
PHN pozyskał 125 mln zł z obligacji serii E, redukcja wyniosła ok. 50%
Polski Holding Nieruchomości (PHN) pozyskał 125 mln zł z emisji 3-letnich obligacji serii E, które po blisko 50-proc. redukcji trafiły do 20 inwestorów. Pozyskane środki Grupa przeznaczy m.in. na realizację programu inwestycyjnego, podała spółka. Obligacje zostały wyemitowane w ramach ustanowionego w kwietniu 2019 r. 7-letniego programu emisji obligacji o łącznej wartości do 1 mld zł.
- 02.12.2024DeweloperzyPozwolenia na budowę
Inwestycja mieszkaniowa w ramach "lex deweloper" na warszawskim Targówku
Do Urzędu m.st. Warszawy wpłynął wniosek o pozwolenie na budowę inwestycji mieszkaniowej w ramach specustawy "lex deweloper". Wniosek dotyczy budowy dwóch budynków mieszkalnych z częścią handlowo usługową w parterze i garażem podziemnym, a także budynku usługowego. Inwestycja ma powstać na Targówku, przy ul. Bieżuńskiej. W ramach inwestycji towarzyszącej Inwestor planuje przebudowę i rozbudowę ul. Bieżuńskiej wraz z chodnikami, stanowiskami postojowymi, pasami zieleni urządzonej i niezbędną infrastrukturą towarzyszącą. Wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej w Dzielnicy Targówek m.st. Warszawy złożyła pełnomocniczka LF3 Sp. z o.o.
- 02.12.2024Deweloperzy
Matexi Polska wybuduje miejskie wille w Krakowie
Pod koniec tego roku Matexi Polska rozpocznie budowę nowej, jednoetapowej inwestycji przy ulicy Lirników na Podgórzu Duchackim w Krakowie. Inwestycja zaprojektowana została przez pracownię ION Architekci.
- 02.12.2024Deweloperzy
Murapol Corfa – nowoczesna inwestycja z prywatną siłownią plenerową w Katowicach
Grupa Murapol po blisko trzech latach przerwy powraca do Katowic z nową inwestycją wielorodzinną. Murapol Corfa to nowocześnie zaprojektowane osiedle mieszkaniowe na zielonych Wzgórzach Chorzowskich w pobliżu al. Wojciecha Korfantego na terenie Wełnowca. W ramach inwestycji deweloper stawia do dyspozycji katowiczan 196 mieszkań i jeden lokal usługowy w dwóch zróżnicowanych architektonicznie budynkach. Osiedle wyróżnia nie tylko atrakcyjne położenie, zaledwie 3 km od katowickiego Rynku, ale też wyjątkowe udogodnienia – ponadprzeciętne powierzchnie przestrzeni plenerowych przynależnych do lokali, siłownia plenerowa dla mieszkańców czy strefa rekreacyjna z placem zabaw.