Bariery prawne związane z brakiem możliwości funkcjonowania spółdzielni energetycznych na obszarach miejskich
W Polsce mamy aktualnie najdroższą energię elektryczną w Europie. Jedną z możliwości obniżenia cen energii odbiorcy końcowego jest produkowanie jej ze źródeł odnawialnych. O ile jeszcze do niedawna możliwość taka nie dotyczyła mieszkańców budynków wielolokalowych, to miedzy innymi dzięki inicjatywie Instytutu Gospodarki Nieruchomościami we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii powstał prosument lokatorski, który to umożliwia.
W ocenie Instytutu Gospodarki Nieruchomościami jest to rozwiązanie dobre, ale nie rozwiązuje problemu jakim jest „odsprzedawanie” energii do zakładu energetycznego w cenach znacznie poniżej ceny zakupu od tego samego zakładu. Przy planowanym na lipiec 2025r. (pierwotnie planowanym na lipiec 2024r.) przejściem na rozliczanie energii w ujęciu godzinowym, opłacalność produkcji energii z OZE jeszcze spadnie. Zdaniem Instytut Gospodarki Nieruchomościami optymalnym byłoby dzielenie się tą energią wewnątrz grupy jaką w założeniu mogłaby być spółdzielnia energetyczna na terenach miejskich.
Ograniczenia działalności gospodarczej spółdzielni energetycznej do obszarów wiejskich i miejsko – wiejskich spowodowane brzmieniem obecnej definicji spółdzielni energetycznej zapisanej w ustawie o odnawialnych źródłach energii, w powiązaniu z zapisem art. 38e, dyskryminuje podmioty usiłujące prowadzić działalność energetyczną w ramach spółdzielni na obszarach miejskich.
Z uwagi na charakter prowadzonej działalności spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe są znacznymi konsumentami energii elektrycznej oraz cieplnej. Należy podkreślić, że miejskie spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe dysponują nieruchomościami o bardzo dużych i niewykorzystanych powierzchniach dachów, a także częstokroć, wolnymi niezagospodarowanymi terenami, szczególnie nadającymi się do instalowania odnawialnych źródeł energii. Ze względu na systematyczny wzrost kosztów funkcjonowania spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, związanych ze wzrostem cen energii elektrycznej oraz ciepła, zwłaszcza z uwagi na rosnące opłaty za emisję CO2, spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe są zainteresowane nawiązaniem współpracy w ramach spółdzielni energetycznych w celu redukcji tych kosztów. Hybrydowe powiązania różnych rodzajów OZE zapewni ciągłą produkcję energii na potrzeby własne członków spółdzielni i znacząco wpłynie na optymalizację kosztów działalności spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych.
Zniesione winny zostać ograniczenia lokalizacyjne w celu umożliwienia prowadzenia działalności spółdzielni energetycznych na większym obszarze, to znaczy przynajmniej obszarze funkcjonowania danego OSD (Operatora Systemu Dystrybucji). W chwili obecnej spółdzielnia energetyczna może prowadzić swoją działalność na obszarze nie więcej niż 3 tego rodzaju gmin bezpośrednio sąsiadujących ze sobą. Jest to zbędne i szkodliwe ograniczenie.
Niezasadne ekonomicznie oraz nieracjonalne jest ograniczanie i narzucanie odgórne kryterium związanego z pokryciem w ciągu roku nie mniej niż 70% potrzeb własnych spółdzielni energetycznej i jej członków. Wręcz jest niemożliwe ekonomicznie i technicznie, aby w bardzo krótkim okresie czasu członkowie spółdzielni energetycznej zainstalowali tak dużą ilość instalacji PV na częściach wspólnych budynków, aby łączna moc zainstalowanych wszystkich instalacji OZE pokryła w ciągu roku nie mniej niż 70% potrzeb własnych spółdzielni energetycznej i jej członków. Stąd też nasza propozycja wykreślenia tego zapisu.
W związku z licznymi apelami w tej sprawie i na wyraźną prośbę zarządców nieruchomości, Prezes Instytutu Gospodarki Nieruchomościami Pan Arkadiusz Borek oraz między innymi Zastępca Prezesa Spółdzielni Energetycznej Helios Pan Zbigniew Olejniczak, w dniu 12.11.2024r. wzięli udział w posiedzeniu Senackiego Zespołu ds. Rozwoju Rynku Nieruchomości. Na posiedzeniu zaproponowano zapisy umożliwiające tworzenie spółdzielni energetycznych także na terenach miejskich. Zaproponowane zmiany wychodzą naprzeciw dużemu zainteresowaniu tego typu działalnością podmiotów gospodarczych, a w szczególności gmin, spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych zlokalizowanych na terenach miejskich i zamierzających produkować czystą energię z instalacji OZE.
W ślad za tym wystosowano także pismo do trzech ministerstw tj. Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Rozwoju Rolnictwa i Wsi z apelem o pilne dokonanie zmian w aktach prawnych i przepisach wykonawczych, które od wielu lat ograniczają zamiast wspierać rozwój wszelkich form działalności związanej z pozyskiwaniem energii z odnawialnych źródeł energii. Proponowane przez nas zmiany, a w tym szczególnie w art. 38e ustawy o odnawialnych źródłach energii (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 261, z późn.zm.) mają bardzo duży wymiar społeczny i wiążą się bezdyskusyjnie ze zmniejszeniem ubóstwa energetycznego wielu mieszkańców naszego kraju, zmniejszeniem opłat za energię elektryczną i cieplną, zmniejszeniem emisji CO2, możliwością wykorzystania przez spółdzielnie energetyczne dużych środków unijnych w latach 2021-2027 na transformację energetyczną naszego kraju. Bez dokonania zmian art. 38e nie powstaną społeczności i spółdzielnie energetyczne na terenach miejskich, a zapisy ustawy dot. spółdzielni energetycznych będą nadal martwe, bezzasadne i nierealne do wdrożenia na terenach miejskich.
Źródło: Instytut Gospodarki Nieruchomościami
- 10.06.2025Zmiany w przepisach
Rząd przyjął projekt deregulacyjny upraszczający proces inwestycyjno-budowlany
Rada Ministrów przyjęła nowelizacji ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (projekt deregulacyjny), celem uproszczenia procesu inwestycyjno-budowlanego, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Zmiany dotyczyć będą poszerzenie stosowania zgłoszeń w miejsce zezwoleń, ułatwienia dla rolników w zakresie zbiorników wodnych oraz w zakresie instalacji OZE.
- 06.06.2025Zmiany w przepisach
Prezydent podpisał nowelę wprowadzającą obowiązek podawania cen ofertowych mieszkań, domów
Prezydent podpisał nowelizację ustawy o ochronie praw nabywcy nieruchomości, która ma na celu nałożenie na deweloperów oraz innych przedsiębiorców oferujących sprzedaż lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych obowiązków w zakresie informowania o cenach sprzedawanych lokali mieszkalnych albo domów jednorodzinnych, poinformowała Kancelaria Przydenta.
- 06.06.2025BankiZmiany w przepisach
Hołownia: Polska 2050 chce windfall tax od banków; jeśli nie zadziała - wakacje kredytowe
Polska 2050 chce wpisać do renegocjowanej umowy koalicyjnej wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków (tzw. windfall tax) dla sektora bankowego, poinformował przewodniczący ugrupowania, marszałek Sejmu Szymon Hołownia. Zastrzegł, że jeśli banki przerzucą koszt tego podatku na klientów, Polska 2050 zaproponuje powrót do wakacji kredytowych.
- 04.06.2025Zmiany w przepisach
UOKiK chce prac nad ustawą o jednolitych wzorach umów o kredyt hipoteczny ze stałą stopą
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) chce jak najszybszego rozpoczęcia prac legislacyjnych nad ustawą, która wprowadzi do polskiego prawa jednolite wzorce umów o kredyt hipoteczny oparty o okresowo stałą stopę procentową, podał Urząd. Wzorce obowiązywałby wszystkich kredytodawców, bez możliwości dokonywania modyfikacji, a proponowane rozwiązanie zabezpiecza interesy konsumentów, ale też ogranicza ryzyko prawne po stronie banków.
- 21.05.2025Zmiany w przepisach
MF: Deklaracja podniesienia kwoty wolnej od podatku jest aktualna - trwają prace
Deklaracja podniesienia kwoty wolnej od podatku jest aktualna - trwają prace w tym zakresie, poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.