Experis: AI nie zastąpi kompetencji ludzkich w obsłudze klienta wg 35% firm
Sztuczna inteligencja nie zastąpi kompetencji ludzkich w obsłudze klienta według 35% firm ankietowanych przez firmę rekrutacyjną Experis z rodziny marek ManpowerGroup, zaś umiejętności zarządzania zespołem - 33 firm. Jednocześnie 3% polskich firm uważa, że AI jest w stanie całkowicie zastąpić wszystkie osiem kompetencji pracowników uwzględnionych w badaniu.
"35% polskich firm uważa, że takiej umiejętności jak obsługa klienta nie da się skutecznie zastąpić sztuczną inteligencją. Najczęściej takie stanowisko deklarują przedsiębiorstwa z sektora dóbr i usług konsumpcyjnych (49%), najrzadziej zaś firmy z branży energetycznej i usług komunalnych (30%) oraz transportu, logistyki i motoryzacji (30%)" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi "W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI".
"Co trzecia firma (33%) wskazuje również na umiejętność zarządzania zespołem jako kompetencję nie do zastąpienia przez AI. Najczęściej opinia ta pojawia się w sektorze IT (54%), najrzadziej natomiast wśród przedstawicieli usług komunikacyjnych (12%). Z kolei 31% organizacji uznaje myślenie strategiczne za kompetencję, której nie zastąpi AI. Tego zdania jest niemal połowa pracodawców z branży IT (49%) oraz jedynie 14% firm działających w sektorze opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych" - czytamy dalej.
Wśród kompetencji, które pozostają poza zasięgiem AI, polscy pracodawcy wskazują także umiejętność oceny sytuacji (28%), komunikację (26%) oraz nauczanie i szkolenie innych (25%). Co czwarta firma wskazuje również na zarządzanie projektami (25%), a 23% organizacji na rozwiązywanie problemów.
"Tylko 3% polskich firm uważa, że sztuczna inteligencja jest w stanie całkowicie zastąpić wszystkie osiem kompetencji pracowników uwzględnionych w badaniu ManpowerGroup. Najwięcej takich odpowiedzi dotyczy sektora opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych, gdzie co dziesiąta firma wierzy w moc sztucznej inteligencji. To znacznie więcej niż w innych branżach - taką możliwość dostrzega tylko 5% firm z transportu i logistyki, 4% z finansów i nieruchomości oraz sektora dóbr konsumpcyjnych" - napisano też w informacji.
Najwięcej sceptycyzmu wykazują organizacje z IT oraz przemysłu i surowców - tu 2% pracodawców wierzy, że AI jest w stanie przejąć pełnię ludzkich umiejętności, podano także.
"Aby pozostać konkurencyjnym na rynku pracy, mimo dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji, warto inwestować w rozwój umiejętności, które trudno zautomatyzować, a które firmy wskazują jako kluczowe. Należą do nich przede wszystkim kreatywność i umiejętność rozwiązywania złożonych problemów. Choć AI doskonale wspiera analizę danych, to generowanie nowych idei i ich wdrażanie w praktyce nadal pozostaje domeną człowieka. Równie istotne są myślenie krytyczne i strategiczne, czyli zdolność oceny sytuacji w szerszym kontekście, dostrzegania zależności oraz podejmowania decyzji przy ograniczonym dostępie do informacji. Niezastąpione są także umiejętności komunikacji i negocjacji, które obejmują budowanie porozumienia, rozumienie emocji drugiej strony i skuteczne przekonywanie do własnych pomysłów" - skomentował head of Experis IT Resourcing Dominik Malec, cytowany w komunikacie.
Jak dodaje ekspert, coraz większe znaczenie zyskują empatia i inteligencja emocjonalna, niezbędne w budowaniu zaufania, wspieraniu zespołu oraz zrozumieniu potrzeb klientów i współpracowników.
Raport został opracowany na podstawie wyników badania przeprowadzonego wśród 525 respondentów z Polski. Badanie trwało od 1 do 30 kwietnia 2025 roku.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 17.07.2025RaportyAnalizy ekspertówRaporty i analizyAnalizy i raportyInformacje ogólneFinanse i kredyty
Na jakie mieszkanie stać singla, parę i rodzinę z dzieckiem? [Czerwiec 2025]
Na jaki kredyt mieszkaniowy mogli liczyć w czerwcu przeciętnie zarabiający single, bezdzietne pary i rodziny? Jak zmieniła się ich zdolność kredytowa? Jaki miały wybór mieszkań? Eksperci portali RynekPierwotny.pl i Rankomat.pl prześwietlili pod tym kątem ofertę banków oraz firm deweloperskich działających w siedmiu największych metropoliach.
- 17.07.2025Trendy rynkoweRaportyAnalizy ekspertówRaporty i analizy
Mieszkania z licytacji, czyli najnowsze trendy polowania na okazje z komorniczego rewiru
Licytacje komornicze to jedna z mniej popularnych, ale powszechnie znanych już metod nabywania mieszkań na rodzimym rynku wtórnym. Pytanie, czy jest to sposób godny polecenia wszystkim poszukującym odpowiedniego dla siebie lokum i o czym mogą świadczyć statystyki Krajowej Rady Komorniczej (KRK) z kilkunastu minionych lat.
- 10.07.2025Trendy rynkoweRaportyAnalizy ekspertówRaporty i analizy
Rynek materiałów budowlanych w zawieszeniu
Trwająca od dokładnie roku stabilizacja dynamiki cen materiałów budowlanych na niewielkim minusie zdaje się nie mieć końca. Oznacza to, że także w maju spadkowy trend na poziomie ułamka procenta w relacji rok do roku został utrzymany. Tymczasem, jak wskazują eksperci portalu RynekPierwotny.pl niewiele wskazuje na to, by taka sytuacja miała ulec radykalnej zmianie przed uruchomieniem zapowiadanych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych z wykorzystaniem środków unijnych.
- 08.07.2025Trendy rynkoweRaportyAnalizy ekspertówRaporty i analizyInformacje z gospodarkiGospodarka
PIE: Ceny nowych mieszkań wzrosły średnio o 4,1% r/r w 17 największych miastach w II kw.
Ceny mieszkań na rynku pierwotnym w 17 największych miastach (miasta wojewódzkie i Gdynia) wzrosły średnio o 4,1% r/r w II kw. 2025 r., zaś na rynku wtórnym - spadły średnio o 2,4%, wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).
- 02.07.2025Trendy rynkoweRaportyAnalizy ekspertówRaporty i analizy
Średnie ceny ofertowe mieszkań z rynku wtórnego – czerwiec 2025
W czerwcu skurczyła się oferta mieszkań na rynku wtórnym, ale nie miało to większego wpływu na średnią cenę metra kwadratowego. Nie zmieniła się ona w Warszawie, Łodzi, Poznaniu i w miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. We Wrocławiu spadła o 1%, zaś w Krakowie i Trójmieście o tyle samo wzrosła – wynika z danych portalu GetHome.pl.