MRPiPS chce płacy minimalnej na poziomie 55% przeciętnego wynagrodzenia od 2026
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) chce określenia referencyjnej wysokości płacy minimalnej na poziomie 55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, którego celem jest wdrożenie unijnej dyrektywy, został skierowany do konsultacji, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projektowana regulacja miałaby obowiązywać od 2026 r.
"Relacja minimalnego wynagrodzenia za pracę do przeciętnego wynagrodzenia sukcesywnie rośnie. W 2023 r. relacja ta wynosiła 50,3%. Natomiast prognozowana relacja minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 r. (4300 zł) do prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. ustalonego w 'Założeniach do projektu budżetu państwa na 2025 r.' (8007 zł) wynosi 53,7%. Zatem zasadnym jest, aby orientacyjna wartość referencyjna, do której osiągnięcia mamy dążyć i do której będzie porównywane minimalne wynagrodzenie za pracę była ustalona na wyższym poziomie (55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, przyjętego do opracowania projektu ustawy budżetowej)" - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Jednocześnie projekt zakłada utrzymanie co do zasady dotychczasowego mechanizmu ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę. Projektowane przepisy ustawy gwarantują zatem coroczny wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. W roku negocjacji wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę jest niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w I kwartale tego roku, gwarancja ta jest zwiększana dodatkowo o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB. W przypadku, gdy w roku poprzednim rzeczywisty wzrost cen różnił się od prognozowanego, projekt przewiduje zastosowanie mechanizmu korygującego (zastosowanie wskaźnika weryfikacyjnego w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym roku z tytułu różnicy pomiędzy rzeczywistym a prognozowanym wzrostem cen w roku poprzednim), podano także.
Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej.
Dyrektywa zakłada, że państwa członkowskie, w których obowiązują ustawowe wynagrodzenia minimalne, ustanawiają niezbędne procedury ustalania i aktualizowania ustawowych wynagrodzeń minimalnych. Zgodnie z dyrektywą podstawą ustalania lub aktualizacji ustawowych wynagrodzeń minimalnych są cztery obligatoryjne elementy kryteriów (tj.: siła nabywcza ustawowych wynagrodzeń minimalnych z uwzględnieniem kosztów utrzymania, ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład, stopa wzrostu wynagrodzeń oraz długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany).
W świetle przepisów dyrektywy aktualizacja ustawowych wynagrodzeń minimalnych będzie odbywać się co najmniej raz na dwa lata (lub nie rzadziej niż co cztery lata w przypadku państw, które stosują mechanizm automatycznej lub półautomatycznej indeksacji).
Do oceny adekwatności ustawowych wynagrodzeń minimalnych państwa członkowskie mają wykorzystać orientacyjne wartości referencyjne. W tym celu mogą one stosować orientacyjne wartości referencyjne powszechnie stosowane na poziomie międzynarodowym, takie jak na przykład 60% mediany wynagrodzeń brutto i 50% przeciętnego wynagrodzenia brutto lub inne orientacyjne wartości referencyjne stosowane na poziomie krajowym, podano także.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 15.09.2025Informacje z gospodarki
GUS: Eksport w euro wzrósł o 1,8% r/r, import wzrósł o 5,3% r/r w styczniu-lipcu br.
Eksport wzrósł o 1,8% r/r do 209,4 mld euro w styczniu-lipcu 2025 r., zaś import wzrósł w tym okresie o 5,3% r/r i wyniósł 212,8 mld mld euro, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
- 15.09.2025Informacje z gospodarki
GUS: Inflacja wyniosła 2,9% r/r w sierpniu; konsensus: 2,8% r/r
Inflacja konsumencka wyniosła 2,9% w ujęciu rocznym w sierpniu 2025 r., według finalnych danych, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych nie zmieniły się, podał też GUS.
- 12.09.2025Informacje z gospodarki
MF: Sprzedaż obligacji detalicznych spadła m/m do 5,9 mld zł w sierpniu
Sprzedaż obligacji oszczędnościowych wyniosła 5 901 mln zł w sierpniu br., poinformowało Ministerstwo Finansów. W lipcu sprzedaż obligacji detalicznych wyniosła 8 226 mln zł.
- 10.09.2025Informacje z gospodarki
MF: Dług sektora general government wzrósł do 2 185,8 mld zł na koniec II kw. 2025 r.
Dług sektora rządowego i samorządowego (general government) wyniósł 2 185,8 mld zł na koniec II kw. 2025 r., co oznacza wzrost o 8,6% w porównaniu z końcem 2024 r., podało Ministerstwo Finansów. Państwowy długu publiczny (PDP, liczony wg polskiej metodologii) wyniósł 1 769,6 mld zł, co oznaczało wzrost o 9,8% w porównaniu z końcem ub.r.
- 10.09.2025Informacje z gospodarki
MFiPR konsultuje 'Strategię Rozwoju Polski' do końca października
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) rozpoczęło konsultacje publiczne "Strategii Rozwoju Polski do 2035 r.". Uwagi można zgłaszać do końca października, podał resort. Za główne wyzwania uważa konkurencyjność gospodarki, łagodzenie zmian demograficznych oraz bezpieczeństwo kraju. Najważniejszym celem jest - jak deklaruje MFiPR - by prowadzić politykę państwa tak, żeby Polska rozwijała się wieloośrodkowo, wokół małych i średnich miast, a nie tylko w największych metropoliach.