Od lokalnej firmy do ogólnopolskiego dewelopera pierwszego wyboru. Jak przeprowadzić skuteczną ekspansję?
Efektywna ekspansja jest jednym z największych wyzwań każdej firmy o charakterze lokalnym, która dąży do rozwoju i skalowania swojego biznesu. Świadomość czy też wizerunek marki, a nawet pozycja lidera w ujęciu regionalnym nie gwarantuje sukcesu w szerszej skali. Wkroczenie na nowe rynki, a także utrzymanie na nich dotychczasowej konkurencyjności wymaga przemyślanej strategii. Jak przejść ścieżkę od lokalnej firmy do ogólnopolskiego dewelopera pierwszego wyboru?
Personalizacja w ujęciu lokalnym
Dostarczanie projektów o najwyższych standardach jakościowych nie jest dziś wystarczające do wypracowania miana dewelopera pierwszego wyboru – zarówno w danym mieście, jak i w skali kraju. Wymaga ono również utrzymania elastyczności w całym procesie deweloperskim, przede wszystkim w odniesieniu do uwarunkowań lokalnych. Obejmuje to staranność w projektowaniu, dbałość o najmniejsze detale realizacji i konieczność odpowiedniego zrozumienia potrzeb klientów, a następnie ich zaadresowania. Inwestycja powinna spójnie dopełniać zastany krajobraz i tkankę miejską, co nie jest możliwe bez dogłębnego zrozumienia specyfiki danego miasta, osiedla czy też dzielnicy. Nieruchomości powinny być projektowane z szacunkiem do przeszłości i nawiązywać do historycznego charakteru miejsca, aby jego mieszkańcy mieli świadomość dziedzictwa lokalizacji, w której żyją. Doświadczenie w funkcjonowaniu na danym rynku zapewnia organizacji niezbędne know-how, jednak do ekspansji wiedzę należy pozyskać.
Jak przenieść lokalne obietnice na skalę ogólnopolską?
Podstawą ekspansji jest przeprowadzenie szczegółowej analizy lokalnych rynków nieruchomości. Zrozumienie panujących tam trendów, popytu czy oczekiwań nabywców pozwoli na odpowiednie dostosowanie oferty. Z tego względu kluczową rolę odgrywa zarówno transparentna i obustronna komunikacja z lokalną społecznością, uwzględnienie jej potrzeb już na etapie planowania projektów oraz wsparcie ekspertów ze znajomością specyfiki danej lokalizacji. Efektem takiego podejścia będzie budowanie zaufania i trwałych relacji z nabywcami mieszkań, ekspercki wizerunek, a także potwierdzenie poczucia odpowiedzialności wobec otaczającego świata. Ważne jest także podkreślenie dodatkowych korzyści, które dla lokalnych społeczności przyniesie realizowana inwestycja. Chodzi m.in. o wspieranie sąsiedzkiej integracji, podwyższenie standardu zamieszkiwania, „odczarowanie” dzielnicy lub zmianę jej oblicza oraz zaangażowanie środowiskowe czy społeczne. To działania, które bez wątpienia pomogą zintegrować firmę z najważniejszymi grupami jej interesariuszy.
Doświadczenie w funkcjonowaniu na danym rynku, w różnych etapach cyklu koniunkturalnego, a następnie analiza specyfiki innych lokalizacji i adaptacja zgromadzonego know-how są fundamentami efektywnej ekspansji. Jako Archicom przeszliśmy drogę od dewelopera lokalnego, lidera rynku wrocławskiego do organizacji o skali ogólnokrajowej. Było to możliwe dzięki przejęciu biznesu mieszkaniowego od Echo Investment. Nie mam wątpliwości, że poza personalizacją w ujęciu lokalnym deweloper powinien spiąć jedną klamrą wszystkie regionalne aktywności. Mam na myśli wyznawane wartości, które są ponadczasowe i niezależne od miejsca. Poczucie odpowiedzialności wobec historycznej tożsamości terenu, środowiska, społeczności czy też wyznaczanie najwyższych standardów zamieszkiwania to nasze wieloletnie priorytety, które znajdują swoje zastosowanie przy każdej realizowanej inwestycji – mówi Dawid Wrona, Dyrektor Zarządzający ds. Sprzedaży i Marketingu w Archicom.
Przeniesienie lokalnych obietnic na skalę ogólnopolską polega na zbalansowanym podejściu uwzględniającym zarówno kwestie regionalne, jak i wspólne, uniwersalne wartości. Personalizacja projektów oraz głębokie zrozumienie lokalnych kontekstów nie przyniosą należytych efektów bez solidnych fundamentów w postaci nadrzędnej idei dewelopera. W związku z tym zdolności adaptacyjne na podstawie dotychczasowych doświadczeń i dodatkowych analiz pomagają nie tylko w skalowaniu biznesu, ale także wspierają budowę odporności organizacyjnej w obliczu zmieniających się uwarunkowań rynkowych.
Źródło: Archicom SA
- 11.07.2025Deweloperzy
Marvipol kupił działkę w Gdańsku za 43,15 mln zł brutto
Marvipol Development nabył od Miasta Gdańsk niezabudowaną nieruchomość pomiędzy ulicami Wspornikową i Jaglaną o powierzchni 4 080 m2 za 43,15 mln zł brutto, podała spółka. Zamierza na niej zrealizować projekt deweloperski.
- 11.07.2025Deweloperzy giełdowiDeweloperzy
Atal sprzedał 388, przekazał 392 mieszkania i lokale usługowe w II kw. 2025 r.
Warszawa, 11.07.2025 (ISBnews) - Atal zawarł 388 umów deweloperskich i przedwstępnych w II kw. 2025 r., podała spółka. Jednocześnie Atal posiadał na koniec II kwartału 2025 roku 98 aktywnych umowy rezerwacyjnych. W przychodach I półrocza 2025 roku spółka uzna łącznie 610 przekazanych lokali mieszkalnych i usługowych wydanych w tym okresie nabywcom. W II kw. 2025 r. zostały przekazane 392 lokale we Wrocławiu (156), Łodzi (102), Warszawie (94), Katowicach (31), Poznaniu (8) i Gdańsku (1).
- 11.07.2025Deweloperzy giełdowiDeweloperzy
Atal liczy na znaczący wzrost popytu ma mieszkania od września
Atal zakłada, że od września nastąpi znaczący wzrost popytu na mieszkania, poinformował prezes Zbigniew Juroszek.
- 11.07.2025Deweloperzy
Dekpol sprzedał 354 lokale, przekazał 288 w I poł. 2025 r.
Segment deweloperski Dekpolu sprzedał 354 lokale w I poł. 2025 r. wobec 236 rok wcześniej, a przekazał w tym czasie 288 (w I poł. 2024 r.: 168), podała spółka.
- 10.07.2025Deweloperzy
Ronson sprzedał 87 lokali, przekazał 98 w II kw. 2025 r.
Ronson Development sprzedał 87 lokali, a przekazał 98 w II kw. 2025 r., podała spółka. Jak informował wcześniej, w II kw. ub.r. było to odpowiednio: 88 sprzedanych i 187 przekazanych lokali.