EY: Odsetek firm wskazujących cyfrową transformację jako priorytet wzrósł do 84%
Odsetek przedsiębiorstw wskazujących cyfrową transformację jako swój wysoki priorytet wzrósł o 46 pkt proc. w przeciągu czterech lat - z 38% do 84%, wynika z badania EY. Podejmowane działania są przede wszystkim motywowane chęcią rozwoju (49%), a swoją uwagę organizacje skupiają przede wszystkim na obsłudze klienta (47%) i sprzedaży (43%). Głównym wyzwaniem pozostaje jednak osiąganie zakładanych celów w zakresie wzrostu przychodów i spadków kosztów.
Wyniki badania EY "Cyfrowa Transformacja 2024" pokazują, jak znacząco pandemia zmieniła podejście firm w Polsce w przechodzeniu ze świata analogowego do cyfrowego. Jeszcze 4 lata temu odsetek firm wskazujących, że programy transformacyjne posiadają w ich organizacji wysoki priorytet, wynosił 38%. Obecnie wzrósł o 46 pkt proc., do poziomu 84%. Co więcej, jedynie 1% przedsiębiorstw wskazało na niski priorytet, w porównaniu do 24% w 2020 roku, podkreślono.
"Przekłada się to bezpośrednio na sposób, w jaki firmy postrzegają swoje zaawansowanie w obszarze cyfrowej transformacji. Wysoki lub bardzo wysoki poziom wskazuje 64% przebadanych firm. Najlepiej pod tym kątem wypadają organizacje z sektora logistycznego (84%), a najmniej produkcyjnego (55%). Co ciekawe, branża finansowa postrzegana jako zaawansowany technologicznie sektor prezentuje poziom identyczny jak średnia rynkowa" - czytamy w komunikacie.
"Okres pierwszych, masowych implementacji cyfrowych narzędzi już minął. W programach transformacyjnych osoby zarządzające firmami w Polsce nie zadają już pytania czy, ale w jaki sposób. Na pierwszy plan wychodzi analiza potrzeb, dobór odpowiednich narzędzi oraz mierzenie efektywności. W przeszłość odeszły też wdrożenia pod wpływem chwili. Firmy z wyprzedzeniem planują swoje działania, tak aby w jak największym stopniu odpowiadały na ich realne wyzwania. Doskonale obrazuje to proces implementacji narzędzi opartych o sztuczną inteligencję. Chociaż firmy podchodzą do tych rozwiązań z entuzjazmem, to towarzyszy mu również ostrożność i konieczność wpisania tych działań w szerszy, biznesowy kontekst" - powiedział partner EY, lider obszaru inżynierii cyfrowej Mateusz Mazur, cytowany w materiale.
Przedsiębiorstwa w Polsce postrzegają cyfrową transformację przez pryzmat zwiększania efektywności (47%), inwestycji w technologię (44%) i szukaniem możliwości rozwoju (41%). Dopiero na czwartym miejscu uplasowało się zmniejszenie kosztów (35%), chociaż dla branży finansowej ma ono kluczowe znaczenie (50%), wskazano również.
Pomimo rosnącej cyfryzacji przedsiębiorstw priorytety pozostają w większości niezmienione. W 2024 roku na czele znalazły się obsługa klienta (47%), sprzedaż (43%) i IT/OT (38%). W porównaniu do okresu sprzed 48 miesięcy oznacza to zmianę na pozycji lidera. W 2020 r. zajęła ją księgowość, która zanotowała spadek o 28 pkt proc. (z 54% do 26%). Jej pierwotnej wysokiej lokaty należy upatrywać w zupełnie innym niż przed pandemią upowszechnieniu roli cyfrowych narzędzi w działaniach firm.
Głównymi efektami cyfrowej transformacji dostrzeganymi przez przedsiębiorstwa są automatyzacja wewnętrznych procesów (49%) i poprawa jakości obsługi klienta (48%). Wysoki odsetek odpowiedzi uzyskały również wprowadzenie nowych produktów (39%) lub nowe kanały sprzedaży (36%).
Proces cyfrowej transformacji wiąże się z szeregiem korzyści, ale obszar wyzwań nie pozostaje pustą kartką. Wśród najważniejszych barier firmy wymieniają wysokie koszty (33%), zadowolenie z obecnej sytuacji (24%) oraz odkładanie decyzji przez zarząd na później (23%), wskazano też w materiale.
"Aspektem, który może najbardziej niepokoić, jest jednak poziom realizacji założonych celów z obszaru redukcji kosztów. Jedynie co dziesiąta firma (11%) zrealizowała w tym zakresie swoje założenia w stopniu większym niż 50%. Co więcej największa grupa, przeszło jedna trzecia badanych firm (34%), osiągnęła jedynie do 10% założeń. Niewiele lepiej sytuacja wygląda w przypadku przychodów. Jedynie co piąta organizacja (18%) osiągnęła w tym obszarze swoje założenia w stopniu przekraczającym 50%. Największy odsetek (37%) oscylował w przedziale 11-35%. Wpływ na to może mieć wysoki udział procesów realizowanych w większości (67%) samodzielnie lub z niewielkim zewnętrznym wsparciem" - zakończono.
Badanie EY "Cyfrowa Transformacja 2024" zostało wykonane przez CubeResearch na zlecenie EY metodą CATI i CAWI w pierwszym kwartale 2024 roku na próbie 494 średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce. Reprezentowały one cztery branże: produkcja, logistyka, finanse oraz handel. Respondenci odpowiadają w firmach za obszar cyfrowej transformacji, IT, finansów lub są właścicielami / członkami zarządu.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 22.10.2025BiznesGospodarka
NBP: Podaż pieniądza M3 wyniosła 2 642,7 mld zł na koniec września
Warszawa, 22.10.2025 (ISBnews) - Podaż pieniądza (M3) wyniosła 2 642,7 mld zł na koniec września 2025 r., co oznacza wzrost o 16,7 mld zł m/m, podał Narodowy Bank Polski (NBP).
- 22.10.2025BiznesGospodarkaInformacje z gospodarki
NBP: Wzrósł udział firm planujących wzrost wynagrodzeń i rozpoczęcie inwestycji
Warszawa, 22.10.2025 (ISBnews) - Odsetek przedsiębiorstw, które planują wzrost wynagrodzeń w kolejnym kwartale, wzrósł nieznacznie do 33,7% względem 33,3% w poprzednim badaniu, ale obniżyła się średnia wysokość prognozowanej przez firmy podwyżki (do 5,1%, wobec 5,3% kwartał wcześniej), wynika z "Szybkiego Monitoringu NBP". Z kolei w kwartalnych planach aktywności inwestycyjnej wyraźnie wzrósł odsetek firm deklarujących zamiar rozpoczęcia nowych inwestycji: do 23,1% względem 22% z badania w II kwartale.
- 22.10.2025BankiBiznesGospodarkaAnalizy i raporty
Pekao: Choć dane o sprzedaży detalicznej rozczarowały, koniunktura się nie pogarsza
Warszawa, 22.10.2025 (ISBnews) - Po pozytywnych zaskoczeniach z przemysłu i budownictwa odczyt sprzedaży detalicznej za wrzesień, która przyspieszyła z 3,1% do 6,4% r/r, był "lekko rozczarowujący", ocenia Departament Analiz Makroekonomicznych Banku Pekao. Tym niemniej nie oznacza to pogorszenia koniunktury w sektorze, a "pozytywna opowieść" o polskim konsumencie jest dalej w mocy, podkreślili analitycy w komentarzu do danych GUS.
- 22.10.2025BankiBiznesGospodarkaInformacje z gospodarki
GUS: Sprzedaż detaliczna (ceny stałe) wzrosła o 6,4% r/r we wrześniu; konsensus: +6,8%
Warszawa, 22.10.2025 (ISBnews) - Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) wzrosła o 6,4% r/r we wrześniu 2025 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 2,7%.
- 21.10.2025BiznesGospodarkaInformacje z gospodarki
GUS: Produkcja budowlano-montażowa wzrosła o 0,2% r/r we wrześniu: konsensus: -2%
Warszawa, 20.10.2025 (ISBnews) - Produkcja budowlano-montażowa (zrealizowana przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób) wzrosła o 0,2% r/r we wrześniu br., poinformował Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 20,6%.