22.01.2025
InfrastrukturaKomunikacyjna

GDDKiA planuje udostępnić ponad 400 km nowych dróg, ogłosić przetargi na ok. 123 km w br.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje udostępnić ponad 400 km nowych dróg oraz ogłosić przetargi na co najmniej 330 km dróg w 2025 r., podała instytucja. W tym roku ogłosi przetargi na odcinki autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 123 km, dodała Dyrekcja.

"Sieć dróg krajowych dynamicznie się rozwija. Tylko w tym roku planujemy oddać do ruchu ponad 400 km nowych dróg. Wiele z realizowanych przez nas inwestycji stanowi też część tras o istotnym znaczeniu dla całej Unii Europejskiej. Wchodzą one w skład transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T)" - czytamy w komunikacie.

Sieć TEN-T jest rozwijana w trzech etapach:

* sieć bazowa do końca 2030 r.,

* rozszerzona sieć bazowa do końca 2040 r.,

* sieć kompleksowa do końca 2050 r., wskazano w materiale.

"Sukcesywnie wyczerpujemy listę dróg szybkiego ruchu, które mamy jeszcze do zrealizowania. Ich docelowa długość planowana jest na ok. 7 980 km, w tym ok. 2 100 km autostrad. Obecnie kierowcy korzystają z 5 206 km dróg szybkiego ruchu, w tym blisko 1 885 km autostrad i niemal 3321 km dróg ekspresowych. W realizacji mamy ponad 65 km autostrad i blisko 1 270 km dróg ekspresowych. W tym roku ogłosimy przetargi na odcinki autostrad i dróg ekspresowych o łącznej długości ok. 123 km, które uzupełnią istniejącą sieć" - czytamy dalej.

Sieć TEN-T w naszym kraju będzie miała długość ok. 7 700 km, z czego sieć bazowa składająca się z połączeń priorytetowych ma długość ok. 3 900 km i jest w dużej mierze ukończona. Ma zostać zrealizowana do 2030 r., podała też GDDKiA.

"Funkcjonują już kompletne ciągi autostrad A1, A4, A6 i A8, a na A2 oddamy w tym roku odcinki od Siedlec do Białej Podlaskiej i wyłonimy wykonawców dalszej części do Dobrynia i Terminala Samochodowego w Koroszczynie. Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) jest zawieszone. Jego kontynuacja jest uzależniona od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią" - napisano w komunikacie.

W komplecie mamy też ciągi dróg ekspresowych: S2 w Warszawie, S8 od Wrocławia do Łodzi i od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej, S17 od Warszawy do Lublina, S19 od Lublina do Rzeszowa (dobudowujemy drugą jezdnię od Sokołowa Małopolskiego do Jasionki). Gotowa jest też droga ekspresowa S22 od Elbląga do granicy Polski, a S61 od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą, z której już korzystają kierowcy, będzie w tym roku ukończona w pełnym, dwujezdniowym przekroju, podano także.

"W tym roku oddamy do ruchu ostatnie dwa odcinki S3, a w kolejnych latach zamkniemy realizację S1 od Pyrzowic do Zwardonia (w 2025 r. udostępnimy ponad 36 km, w tym odcinek tunelowy - obejście Węgierskiej Górki) i S7 od Gdańska do Warszawy (w tym roku oddamy prawie 10-kilometrowy odcinek Modlin - Czosnów)" - zapowiedziano dalej.

Do 2040 r. ma zostać zakończona budowa rozszerzonej sieci bazowej, do której zaliczono drogi we wschodniej części Polski. Większość będzie ukończona zdecydowanie wcześniej, podkreśliła Dyrekcja.

"Budowę pozostałej części sieci TEN-T, tzw. kompleksowej, mamy zakończyć do 2050 r. Część odcinków jest już ukończona w całości: autostrada A18 od granicy z Niemcami do Krzyżowej, droga ekspresowa S8 od Piotrkowa Trybunalskiego do Warszawy i od Ostrowi Mazowieckiej do Białegostoku. Na innych ciągach kierowcy już korzystają z długich fragmentów. S5 łączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Nowe Marzy na przecięciu z A1, a w przygotowaniu mamy odcinek do Ostródy oraz pomiędzy Wrocławiem i Bolkowem" - czytamy też w informacji.

20 grudnia 2024 r. GDDKiA zapowiadała, że planuje udostępnić blisko 400 km nowych dróg oraz ogłosić przetargi na co najmniej 330 km dróg w 2025 r.

(ISBnews)

Źródło: ISB news

Najnowsze z tej kategorii