MI: GDDKiA wznawia przygotowania do realizacji Wschodniej Obwodnicy Warszawy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozpoczyna prace mające na celu wyjście z wieloletniego impasu związanego z przygotowaniami do budowy ostatniej części Warszawskiego Węzła Drogowego. Efektem tych prac ma być realizacja 14 km odcinka drogi ekspresowej S17 omijającej stolicę od północnego-wschodu, podało Ministerstwo Infrastruktury.
"Na dokończenie pełnego ringu obwodnicowego kierowcy oraz mieszkańcy miasta i aglomeracji warszawskiej czekają zbyt długo. Po wieloletnich staraniach i przygotowaniach do budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy doszliśmy do impasu decyzyjnego, który uniemożliwiał realizację ostatniego odcinka obwodnicy stolicy w wariancie akceptowalnym przez mieszkańców, drogowców i nieingerującym w obszary cenne przyrodniczo. Dotychczasowe decyzje były wielokrotnie uchylane przez sądy, zaskarżane, umarzane, przywracane, zmieniały się organy, które powinny określić przebieg drogi ekspresowej. Czas z tym skończyć, dlatego podjąłem decyzję o uruchomieniu nowej procedury przygotowawczej, uwzględniającej budowę tunelu w ramach fragmentu budzącego najwięcej protestów. Właśnie podpisałem Program inwestycji dla tego zadania" - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie.
Działania GDDKiA rozpoczną się od przygotowania dokumentów do ogłoszenia przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
"Równocześnie wycofane zostaną wnioski złożone w 2015 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku. Umożliwi to wszczęcie postępowania przetargowego, które wyłoni biuro projektowe. Jego zadaniem będzie ponowne przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, z uwzględnieniem rozwiązań tunelowych. Podczas prac projektowych będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz dotychczasowe doświadczenia drogowców w realizacji tuneli. Konsekwencją prac będzie wskazanie najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym przebiegu trasy" - czytamy w komunikacie.
W trakcie prac projektowych organizowane będą m.in. spotkania informacyjne dla mieszkańców. Będzie to czas na składanie wniosków do zaproponowanych rozwiązań, projektanci przeanalizują wszystkie zgłoszenia.
"Po wykonaniu analizy wielokryterialnej GDDKiA złoży do RDOŚ w Warszawie nowy wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej, która wskaże wariant, dla którego opracowane zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne. Kolejnymi krokami będą wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i prace budowlane. Przy sprawnym przebiegu prac projektowych i uzyskiwaniu niezbędnych opinii, uzgodnień i decyzji szacowane lata realizacji to 2032-2035" - zapowiedziano w informacji.
Kierowcy mają obecnie do dyspozycji 68 km dróg wchodzących w skład Warszawskiego Węzła Drogowego.
"Do domknięcia ringu brakuje ok. 14-kilometrowego odcinka WOW od węzła Drewnica na skrzyżowaniu z S8 do węzła Warszawa Wschód (Zakręt), co uniemożliwia docelowe rozłożenie ruchu na obwodnicy stolicy. Dziś wielu kierowców z powodu braku WOW jeździ drogami wojewódzkimi nr 631, 637 i 638 oraz ulicami Wesołej, by móc skorzystać z węzła Warszawa Wschód, a jeśli jadą w kierunku Krakowa, wybierają północno-zachodnią część ringu" - czytamy dalej.
Według cytowanych w materiale danych Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, najbardziej obciążonym fragmentem ringu jest obecnie odcinek S8 na wysokości Powązek (ze średnim dobowym ruchem blisko 200 tys. pojazdów) oraz most Grota Roweckiego (blisko 186 tys. pojazdów). Od oddania do użytkowania tunelu pod Ursynowem w ciągu S2 POW korzysta z niego średnio dziennie ok. 77 tys. pojazdów, a w październiku 2023 r. było to jednego dnia ponad 110 tys.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 05.05.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
GDDKiA ogłosiła przetarg na 16-kilometrowy odcinek A2 w woj. lubelskim
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na projekt oraz budowę ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2 w województwie lubelskim, pomiędzy węzłem Biała Podlaska a rejonem miejscowości Kijowiec. Jest to pierwszy ogłoszony przetarg GDDKiA, który uwzględnia założenia wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ws. udziału firm w unijnym rynku zamówień publicznych, podał zamawiający.
- 25.04.2025PrzetargiPozwolenia na budowęInfrastrukturaKomunikacyjna
Unibep ma umowę o wartości ok. 127,7 mln zł netto na odcinek DW 651
Unibep zawarł umowę o wartości ok. 127,7 mln zł netto (ok. 157 mln zł brutto) z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, podała spółka. Kontrakt dotyczy zadania pn. "Wykonanie robót budowlanych dla zadania: 'Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 651 na odcinku Dubienniki - granica województwa". Termin zakończenia robót ustalony został na 18 miesięcy od daty zawarcia umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (liczonych od 15 grudnia do 15 marca).
- 25.04.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Unibep ma umowę na rozbudowę drogi w warmińsko-mazurskim za 148,2 mln zł
Unibep zawarł umowę na realizację zamówienia publicznego pn.: "Wykonanie robót budowlanych dla zadania: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 651 na odcinku Gołdap - Dubeninki" za ok. 148,2 mln zł brutto, co stanowi równowartość ok. 120,5 mln zł netto, podała spółka. Zamawiającym jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Termin realizacji inwestycji wynosi 18 miesięcy od daty zawarcia umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (liczonych od 15 grudnia do 15 marca), podano także.
- 14.04.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
CPK planuje ogłosić przetargi na ok. 30 mld zł do końca 2025 roku
Spółka CPK, odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, planuje ogłosić w tym roku przetargi na ok. 30 mld zł, podała spółka. Plan przewiduje wszczęcie postępowań przetargowych na ok. 1 mld zł w II kw., 19 mld zł w III kw. i 10 mld zł w IV kw. br., podano.
- 31.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
CPK ma pierwsze pozwolenia budowlane - na wykonanie linii wysokiego napięcia
Spółka CPK, odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, otrzymała pozwolenia na budowę dla nowych linii wysokiego napięcia. To pierwsze decyzje administracyjne, które są niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia prac budowlanych, podała CPK. Wydane pozwolenia dotyczą budowy linii o napięciu 110 kV i 220 kV poza terenem projektowanego lotniska.