PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę odcinka linii Podłęże - Piekiełko na 2 mld zł
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu "Podłęże - Piekiełko". Ta część nowego połączenia kolejowego w Małopolsce ma być gotowa w 2029 r. Szacowany koszt budowy to ponad 2 mld zł, zostanie on sfinansowany ze środków budżetowych, podało Ministerstwo Infrastruktury.
Tory pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem poprowadzone będą przez dwa tunele, wiadukty i mosty, podano.
"Mimo że to jedna z najdroższych inwestycji w naszym państwie o wartości ok. 12 mld zł, mamy zabezpieczone na nią pieniądze - zarówno z KPO, jak i z Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycję zamierzamy sfinalizować do 2030 roku" - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie.
Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka - Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia "Podłęże - Piekiełko", do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.
Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.
Realizacja odcinka Szczyrzyc - Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu "Podłęże - Piekiełko", największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka - Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia.
Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa - bocznica Klęczany, bocznica Klęczany - Nowy Sącz oraz Chabówka - Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się w przyszłym roku, a do 2030 r. powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
(ISBNews)
Źródło: ISB news
- 16.09.2024Informacje z gospodarki
NBP: Inflacja bazowa wyniosła 3,7% r/r w sierpniu; konsensus: 3,8% r/r
Inflacja bazowa po wyłączeniu cen żywności i energii wyniosła 3,7% w sierpniu 2024 r. w ujęciu rocznym wobec 3,8% r/r w poprzednim miesiącu, podał Narodowy Bank Polski (NBP). W ujęciu miesięcznym inflacja bazowa wzrosła o 0,3%.
- 16.09.2024BankiAnalizy i raporty
Citi Handlowy: Każde posiedzenie RPP od marca 2025 r. może być momentem cięcia stóp proc.
Każde posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej (RPP) od marca 2025 r. może być momentem cięcia stóp procentowych, ocenia Citi Handlowy.
- 16.09.2024Informacje z gospodarki
MF wyemitowało obligacje o wartości 589 mln zł na na podwyż. kapitału zakł. PKW
Ministerstwo Finansów wyemitowało obligacje skarbowe o łącznej wartości nominalnej 589 mln zł przeznaczone dla ministra przemysłu na podwyższenie kapitału zakładowego Południowego Koncernu Węglowego, podał resort.
- 16.09.2024Informacje z gospodarki
MF: Deficyt w budżecie to 88,65 mld zł na koniec VIII, tj. 48,2% planu wg wstępnych danych
W budżecie państwa na koniec sierpnia br. odnotowano 88,65 mld zł deficytu, co oznacza wykonanie 48,2% planu na cały rok, podało Ministerstwo Finansów, prezentując szacunkowe dane. Po lipcu br. deficyt wynosił 82,8 mld zł.
- 16.09.2024Informacje z gospodarki
MF: Dochody z VAT wzrosły o 20,7% r/r, z PIT - o 25,7%, z CIT spadły o 22,9% po sierpniu
Dochody budżetu państwa z podatku VAT były wyższe o 20,7% r/r (tj. ok. 33,3 mld zł) i wyniosły 194,2 mld zł po sierpniu 2024 r., podało Ministerstwo Finansów. Dochody z podatku PIT w tym czasie wzrosły o 25,7% r/r (tj. ok. 12 mld zł) do 58,8 mld zł, zaś z podatku CIT były niższe o 22,9% r/r (tj. ok. 12,4 mld zł) i wyniosły 41,7 mld zł.