Prognoza CPK: Liczba pasażerów kolei dalekobieżnej w Polsce wzrośnie do 140 mln w 2050 r.
Długofalowa prognoza ruchu kolejowego dla Polski przygotowana przez Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zakłada wzrost liczby pasażerów kolei dalekobieżnej do ponad 140 mln w 2050 r. Ponadto przewiduje m.in. 70 tys. pasażerów na dobę na odcinku między Warszawą i Lotniskiem CPK oraz prawie 60 tys. między CPK i Łodzią w 2035 r.
"Nowe prognozy są bardziej optymistyczne od poprzednich używanych przez spółkę CPK. Prognozowana liczba pasażerów wprzewozach dalekobieżnych wzrosła ze 108 do 140 mln pasażerów. Dla 2032 r., czyli zakładanej daty uruchomienia Lotniska CPK i linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa - CPK - Łódź prognozuje się między 107 a 117 mln pasażerów. Dla porównania: w ubiegłym roku kolej dalekobieżna w Polsce przewiozła 78 mln pasażerów" - czytamy w komunikacie.
W perspektywie 2035 r. największej liczby pasażerów na linii "Y" można spodziewać się na odcinku między Warszawą i Łodzią. W wariancie bazowym jest to 70,5 tys. pasażerów, co można porównać do 175 pełnych pociągów Pendolino, między Warszawą i CPK oraz 59 tys. między CPK i Łodzią (tylu pasażerów zmieściłoby się w 147 Pendolino). Dla porównania: dziś na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) między Włoszczową i Grodziskiem Mazowieckim podróżuje ok. 20 tys. osób w ciągu doby.
Kolejne miejsce pod względem spodziewanego natężenia ruchu dobowego zajmuje odcinek z Łodzi do Sieradza (33,5 tys. osób na dobę), w którym to mieście linia KDP "Y" rozgałęzia się na Wrocław i Poznań, co też przekłada się na to rozdzielenie potoków ruchu (po 16-18 tys. pasażerów dziennie), podano także.
"Przewidywana w 2035 r. liczba pasażerów na Stacji CPK to 30,6 tys. na dobę, co przekłada się na 11,2 mln pasażerów rocznie. Ta skala ruchu porównywalna jest z dzisiejszą Warszawą Wschodnią. Potencjał wzrostu ruchu jest tu znaczący - w 2050 r. ma to być 48,2 tys. pasażerów dobowo, czyli 17,6 mln w ciągu roku. To tyle, ile obsługuje dziś stacja Katowice Główne" - czytamy dalej.
Kilka przykładów najbardziej dynamicznego prognozowanego wzrostu liczby podróżnych na poszczególnych stacjach do 2050 r. to: dla Zamościa 445%, dla Nowego Sącza 425%, Grudziądza 206%, Ełku 200%, Sieradza 193%, Białegostoku 181%, Zielonej Góry 100%, Koszalina 79%, wymieniono w materiale.
Prognoza powstała w ramach największej dotychczas aktualizacji Pasażerskiego Modelu Transportowego. PMT to zaawansowane narzędzie analityczne, które służy do wykonywania tzw. międzygałęziowych prognoz ruchu (z uwzględnieniem różnych środków transportu). W przypadku najnowszych prognoz spółka CPK porusza się w zakresie prognostycznym między wariantem W1 (bazowym) i W2 (dynamicznego rozwoju rynku), który zależy m.in. od efektów liberalizacji rynku przewozów dalekobieżnych i tempa pozyskiwania taboru do obsługi rosnącego popytu.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 24.07.2025PrzetargiInfrastrukturaKomunikacyjna
Pekabex i KZN Contrack zawarły umowę o współpracy w obszarze infrastruktury tramwajowej
Pekabex podpisał umowę o współpracy z firmą KZN Contrack, specjalizującą się w rozwiązaniach dla infrastruktury torowej, podał Pekabex. Wspólna oferta firm obejmie kompleksowe rozwiązania prefabrykowane dla modernizacji torowisk tramwajowych.
- 21.07.2025KomunikacyjnaPrzetargiInfrastrukturaDeweloperzy
Mirbud ma umowę o wartości 549,44 mln zł na odcinek drogi S11
Mirbud zawarł umowę o wartości 549,44 mln zł brutto z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad, podała spółka. Kontrakt dotyczy zadania pn. "Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S11 Ostrów Wlkp. - Kępno; odcinek I węzeł Przygodzice - węzeł Ostrzeszów Północ (bez węzła)". Termin zakończenia robót ustalony został na 39 miesięcy od daty zawarcia umowy (do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych, tj. od 16 grudnia do 15 marca).
- 21.07.2025KomunikacyjnaPrzetargiInfrastrukturaDeweloperzy
Konsorcjum Mirbudu ma umowę o wartości 57,22 mln zł na prace na liniach kolej. 281 i 356
Konsorcjum firm z Grupy Mirbud w składzie Mirbud (lider) oraz PBS Transkol (partner) zawarło umowę o wartości 57,22 mln zł brutto z PKP Polskie Linie Kolejowe, podała spółka. Kontrakt dotyczy zadania pn. "Ciągła wymiana szyn i podkładów w torze nr 1 linii kolejowej nr 281 Oleśnica - Chojnice (odcinek Kcynia - Nakło nad Notecią) oraz w torze nr 1 linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód - Bydgoszcz Główna (na odcinku granica IZ - Kcynia) wraz z robotami towarzyszącymi". Termin zakończenia robót ustalony został na 13 grudnia 2025 r.
- 18.07.2025PrzetargiPozwolenia na budowęInfrastrukturaKomunikacyjna
CPK pozyskał do tej pory ponad 52% gruntów pod lotnisko i zach. część węzła kolejowego
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pozyskał - według stanu na 14 lipca br. - 2 100 działek o łącznej powierzchni ponad 2 tys. ha, potrzebnych do realizacji programu inwestycyjnego CPK. Oznacza to, że nabyto ponad 52% gruntów objętych decyzją lokalizacyjną dla lotniska i zachodniej części węzła kolejowego, podkreśliła spółka.
- 04.07.2025PrzetargiInfrastrukturaKomunikacyjna
Oferta Mirbud za 46,52 mln zł netto wybrana na wymianę szyn i podkładów PKP PLK
Oferta konsorcjum w skłądzie Mirbud (lider) i PBS Transkol (partner), warta 46,52 mln zł netto, została wybrana przes PKP Polskie Linie Kolejowe jako najkorzystniejsza w postępowaniu, którego przedmiotem jest ciągła wymiana szyn i podkładów w torze nr 1 linii kolejowej nr 281 Oleśnica - Chojnice (odcinek Kcynia - Nakło nad Notecią) oraz w torze nr 1 linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód - Bydgoszcz Główna (na odcinku granica IZ - Kcynia) wraz z robotami towarzyszącymi, podała spółka.