Wysoka sprzedaż i przemyślana strategia finansowa wspierają rozwój. Archicom opowiada o trzecim kwartale 2023 r.
Archicom, który w wyniku sfinalizowanego w sierpniu br. przejęcia segmentu mieszkaniowego od Echo Investment funkcjonuje jako deweloper ogólnopolski, optymalnie wykorzystał zaistniałe na rynku okoliczności do rozwoju biznesu. Deweloper sprzedał w trzecim kwartale 2023 r. 493 mieszkania (*), a dzięki przemyślanej strategii finansowej konsekwentnie rozbudowywał bank ziemi i wprowadził kolejną inwestycję.
Rynek nieruchomości zmaga się z regularnie powiększającą się luką podażową, co przy jednoczesnym wzroście popytu i znaczącemu obniżeniu stóp procentowych oraz poziomu inflacji stwarza przestrzeń do realizacji kolejnych inwestycji. Równie istotnym aspektem sytuacji w minionych miesiącach była niesłabnąca popularność programu rządowego „Pierwsze mieszkanie”, który uprawnia jego beneficjentów do uzyskania kredytu hipotecznego na preferencyjnych warunkach. Co też przyśpieszyło decyzje o zakupie mieszkania pozostałych klientów, którzy nie mogli skorzystać z kredytu 2%.
Satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe
W trzecim kwartale br. Archicom jako deweloper ogólnopolski sprzedał 493 lokale (*), mając w ofercie mieszkania zlokalizowane w ramach 15 aktywnych inwestycji w całym kraju. Wypracowane wyniki sprzedażowe zagwarantowały firmie stabilne przychody w kolejnych okresach, co jest również efektem konsekwentnego dążenia do efektywności cenowej, zarówno w przypadku zakupów, jak i sprzedaży. Deweloper odnotował przy tym od początku roku przychody na poziomie 316,4 mln zł.
W Archicom wierzymy, ze kluczem do sukcesu w branży nieruchomości jest posiadanie i regularne zwiększanie zasobów gruntów oraz wprowadzanie nowych projektów do sprzedaży w odpowiednim momencie. Aktualne realia rynkowe, a więc przede wszystkim pogłębiająca się luka podażowa, wzmożony popyt, spadek inflacji i stóp procentowych, ale także stabilizacja kosztów budowy, stwarzają przestrzeń do realizacji naszego średnioterminowego celu jakim jest sprzedaż 4 tys. mieszkań rocznie. W trzecim kwartale wprowadziliśmy do sprzedaży unikalną warszawską inwestycję Modern Mokotów obejmującą 554 lokali w pierwszym etapie. W ostatnich dwóch miesiącach uruchomiliśmy sprzedaż kolejnych etapów osiedli we Wrocławiu – Awipolis, Sady nad Zieloną i Planty Racławickie, oraz kolejny etap łódzkiego osiedla Zenit i to nie jest nasze ostatnie słowo w tym roku. Za chwilę wprowadzamy kolejne inwestycje do sprzedaży – mówi Waldemar Olbryk, Prezes Zarządu Archicom S.A.
Sukcesy w ramach polityki finansowej
W realizacji założonej strategii Archicom pomaga stabilna i ugruntowana sytuacja finansowa będąca efektem przemyślanej polityki. W trzecim kwartale br. deweloper zrealizował emisję akcji na kwotę 220 mln zł, która przyczyniała się do istotnego wzrostu środków pieniężnych w kolejnym kwartale.
Jesteśmy dumni z kroków, które podjęliśmy w obszarze pozyskiwania zewnętrznego finansowania. Udało nam się zrealizować emisję akcji na kwotę 220 mln zł, a w ostatnim czasie również rekordową emisję obligacji o łącznej wartości 210 mln zł. Stabilna pozycja finansowa to fundament efektywnego funkcjonowania w naszej branży. Dzięki niej jesteśmy w stanie wykorzystywać nadarzające się okazje do zakupu gruntów, a tym samym powiększać bank ziemi, co jest jednym z naszych priorytetów. W minionym kwartale sfinalizowaliśmy również transakcję zakupu terenów inwestycyjnych w Warszawie za 55 mln zł, a w listopadzie – gruntów we Wrocławiu na łączną kwotę 127 mln zł – dodaje Agata Skowrońska-Domańska, Wiceprezes Zarządu Archicom S.A.
Po rejestracji przeprowadzonych w ostatnim czasie przez Archicom emisji akcji serii C, D i E wartość samego tylko kapitału zakładowego Spółki wzrosła ponad dwukrotnie i osiągnęła obecnie wartość ok. 584 mln zł, wobec kwoty ok. 256 mln na koniec czerwca br. Zarówno sytuacja finansowa umożlwiająca realizację kolejnych inwestycji w odpowiednim czasie, jak i zdolność funkcjonowania w różnych etapach cyklu koniunkturalnego sprawia, że bieżące wyniki są dla Archicom w pełni satysfakcjonujące.
(*) 493 lokale zostały sprzedane przez Archicom, z czego 87 lokali jest własnością Echo Investment, na projektach które zostały w Echo Investment ze względu na brak możliwości ich przeniesienia do Archicom. W Grupie Echo Investment Archicom pozostaje centrum kompetencyjnym w zakresie realizacji projektów mieszkaniowych.
Źródło: Archicom
- 04.09.2025Wyniki finansoweDeweloperzy
Atal miał 57,39 mln zł zysku netto, 108,39 mln zł zysku EBIT w I poł. 2025 r.
Atal odnotował 57,39 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I półroczu 2025 r. wobec 154,22 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 108,39 mln zł wobec 173,14 mln zł zysku rok wcześniej.
- 28.08.2025Wyniki finansoweDeweloperzy
Dom Development miał 97,28 mln zł zysku netto, 120,02 mln zł zysku EBIT w II kw. 2025 r.
Dom Development odnotował 97,28 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2025 wobec 93,82 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
- 28.08.2025Wyniki finansoweDeweloperzy
Dom Development podsumowuje pierwszą połowę 2025 roku: wyższa sprzedaż mieszkań, rosnące zyski i bardzo dobre perspektywy na drugie półrocze
W pierwszym półroczu 2025 roku Grupa Dom Development sprzedała 2 033 lokale netto, o 4% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, umacniając pozycję lidera rynku mieszkaniowego w Polsce.
- 25.08.2025Wyniki finansowe
Mirbud miał wstępnie 36 mln zł zysku netto w I poł. 2025 r.
Mirbud odnotował 36 mln zł skonsolidowanego zysku netto przy 1 217 mln zł przychodów w I poł. 2025 r., podała spółka, prezentując wstępne dane. Jednostkowy zysk netto wyniósł szacunkowo 73 mln zł.
- 25.08.2025Wyniki finansoweDeweloperzy
Marvipol miał 34,74 mln zł zysku netto, 44,27 mln zł zysku EBIT w II kw. 2025 r.
Marvipol odnotował 34,74 mln zł skonsolidowanego zysku netto w II kw. 2025 r. wobec 1,32 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 44,27 mln zł wobec 1,96 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 217,39 mln zł w II kw. 2025 r. wobec 40,29 mln zł rok wcześniej. W I poł. 2025 r. spółka miała 22,49 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 4,04 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 251,72 mln zł w porównaniu z 66 mln zł rok wcześniej.