Od lokalnej firmy do ogólnopolskiego dewelopera pierwszego wyboru. Jak przeprowadzić skuteczną ekspansję?
Efektywna ekspansja jest jednym z największych wyzwań każdej firmy o charakterze lokalnym, która dąży do rozwoju i skalowania swojego biznesu. Świadomość czy też wizerunek marki, a nawet pozycja lidera w ujęciu regionalnym nie gwarantuje sukcesu w szerszej skali. Wkroczenie na nowe rynki, a także utrzymanie na nich dotychczasowej konkurencyjności wymaga przemyślanej strategii. Jak przejść ścieżkę od lokalnej firmy do ogólnopolskiego dewelopera pierwszego wyboru?
Personalizacja w ujęciu lokalnym
Dostarczanie projektów o najwyższych standardach jakościowych nie jest dziś wystarczające do wypracowania miana dewelopera pierwszego wyboru – zarówno w danym mieście, jak i w skali kraju. Wymaga ono również utrzymania elastyczności w całym procesie deweloperskim, przede wszystkim w odniesieniu do uwarunkowań lokalnych. Obejmuje to staranność w projektowaniu, dbałość o najmniejsze detale realizacji i konieczność odpowiedniego zrozumienia potrzeb klientów, a następnie ich zaadresowania. Inwestycja powinna spójnie dopełniać zastany krajobraz i tkankę miejską, co nie jest możliwe bez dogłębnego zrozumienia specyfiki danego miasta, osiedla czy też dzielnicy. Nieruchomości powinny być projektowane z szacunkiem do przeszłości i nawiązywać do historycznego charakteru miejsca, aby jego mieszkańcy mieli świadomość dziedzictwa lokalizacji, w której żyją. Doświadczenie w funkcjonowaniu na danym rynku zapewnia organizacji niezbędne know-how, jednak do ekspansji wiedzę należy pozyskać.
Jak przenieść lokalne obietnice na skalę ogólnopolską?
Podstawą ekspansji jest przeprowadzenie szczegółowej analizy lokalnych rynków nieruchomości. Zrozumienie panujących tam trendów, popytu czy oczekiwań nabywców pozwoli na odpowiednie dostosowanie oferty. Z tego względu kluczową rolę odgrywa zarówno transparentna i obustronna komunikacja z lokalną społecznością, uwzględnienie jej potrzeb już na etapie planowania projektów oraz wsparcie ekspertów ze znajomością specyfiki danej lokalizacji. Efektem takiego podejścia będzie budowanie zaufania i trwałych relacji z nabywcami mieszkań, ekspercki wizerunek, a także potwierdzenie poczucia odpowiedzialności wobec otaczającego świata. Ważne jest także podkreślenie dodatkowych korzyści, które dla lokalnych społeczności przyniesie realizowana inwestycja. Chodzi m.in. o wspieranie sąsiedzkiej integracji, podwyższenie standardu zamieszkiwania, „odczarowanie” dzielnicy lub zmianę jej oblicza oraz zaangażowanie środowiskowe czy społeczne. To działania, które bez wątpienia pomogą zintegrować firmę z najważniejszymi grupami jej interesariuszy.
Doświadczenie w funkcjonowaniu na danym rynku, w różnych etapach cyklu koniunkturalnego, a następnie analiza specyfiki innych lokalizacji i adaptacja zgromadzonego know-how są fundamentami efektywnej ekspansji. Jako Archicom przeszliśmy drogę od dewelopera lokalnego, lidera rynku wrocławskiego do organizacji o skali ogólnokrajowej. Było to możliwe dzięki przejęciu biznesu mieszkaniowego od Echo Investment. Nie mam wątpliwości, że poza personalizacją w ujęciu lokalnym deweloper powinien spiąć jedną klamrą wszystkie regionalne aktywności. Mam na myśli wyznawane wartości, które są ponadczasowe i niezależne od miejsca. Poczucie odpowiedzialności wobec historycznej tożsamości terenu, środowiska, społeczności czy też wyznaczanie najwyższych standardów zamieszkiwania to nasze wieloletnie priorytety, które znajdują swoje zastosowanie przy każdej realizowanej inwestycji – mówi Dawid Wrona, Dyrektor Zarządzający ds. Sprzedaży i Marketingu w Archicom.
Przeniesienie lokalnych obietnic na skalę ogólnopolską polega na zbalansowanym podejściu uwzględniającym zarówno kwestie regionalne, jak i wspólne, uniwersalne wartości. Personalizacja projektów oraz głębokie zrozumienie lokalnych kontekstów nie przyniosą należytych efektów bez solidnych fundamentów w postaci nadrzędnej idei dewelopera. W związku z tym zdolności adaptacyjne na podstawie dotychczasowych doświadczeń i dodatkowych analiz pomagają nie tylko w skalowaniu biznesu, ale także wspierają budowę odporności organizacyjnej w obliczu zmieniających się uwarunkowań rynkowych.
Źródło: Archicom SA
- 01.07.2025Deweloperzy giełdowiDeweloperzy
Architektoniczna perełka w centrum Warszawy. Najwyższe okna w Polsce, a tuż za nimi - oaza zieleni
W rozwijającym się superkwartale Towarowa22, tuż obok legendarnego pawilonu Domu Słowa Polskiego, powstaną Apartamenty Gutenberga. Zgodnie z planami, luksusową inwestycję będzie wyróżniać wiele nieoczywistych elementów, w tym największe w Polsce, panoramiczne przeszklenia o wysokości sześciu metrów, zapewniające spektakularne widoki – nie tylko na warszawski skyline, ale także na wyjątkowy park, który sam w sobie będzie stanowił olbrzymią wartość dla całej okolicy.
- 30.06.2025Deweloperzy giełdowiDeweloperzy
Akcjonariusze Marvipolu zdecydowali o wypłacie 0,6 zł dywidendy na akcję za 2024 r.
Akcjonariusze Marvipol Development zdecydowali na zwyczajnym walnym zgromadzeniu o przeznaczeniu 24,99 mln zł na dywidendę, co oznacza wypłatę 0,6 zł na akcję, podała spółka. Dzień dywidendy ustalono na 7 lipca, zaś termin jej wypłaty - 15 lipca 2025 r.
- 30.06.2025Deweloperzy giełdowiDeweloperzy
Develia ma przyrzeczone umowy sprzedaży Arkad Wrocławskich za 42,97 mln euro
Develia i jej spółka zależna Arkady Wrocławskie zawarły z Vastint Poland przyrzeczoną umowę sprzedaży prawa użytkowania wieczystego i prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem wielofunkcyjnym "Arkady Wrocławskie" we Wrocławiu finalnie za 38,77 mln euro oraz sprzedaży prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem handlowo-usługowym we Wrocławiu za 4,2 mln euro, podała spółka.
- 26.06.2025Informacje z gospodarkiDeweloperzy giełdowiDeweloperzy
Majowe dane GUS bez sygnałów przesilenia tendencji spadkowej w budownictwie mieszkaniowym
Najnowsza informacja GUS, publikująca wstępne dane budownictwa mieszkaniowego w maju oraz pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku, zakomunikowała dość niepokojącą kontynuację średnioterminowej tendencji spadkowej głównych statystyk budownictwa mieszkaniowego.
- 26.06.2025BiznesDeweloperzy giełdowiDeweloperzy
NBP: Szac. ROE deweloperów mieszkaniowych z projektów inwestyc. to ok. 21% w I kw. 2025
Szacowana stopa zwrotu z kapitału własnego (ROE) deweloperów mieszkaniowych z projektów inwestycyjnych spadła o 2 pkt proc. kw/kw do ok. 21% w I kw. 2025 r., podał Narodowy Bank Polski (NBP).