24.10.2024
Zmiany w przepisach

Rząd ma zająć się we wtorek projektem dot. podmiotów obsługujących kredyty

W przyszłym tygodniu rząd ma zająć się projektem ustawy o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów, którego celem jest m.in. ustanowienie ram prawnych dla podmiotów obsługujących kredyty i warunki ich działalności, wynika z porządku obrad Rady Ministrów na wtorek.

Projektowana ustawa ma na celu wdrożenie przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2021/2167 w sprawie podmiotów obsługujących kredyty i nabywców kredytów.

"Dyrektywa 2021/2167 wraz z innymi środkami proponowanymi przez Komisję Europejską, jak również działania podejmowane przez Europejski Bank Centralny (EBC), w kontekście nadzoru bankowego w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego oraz Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB), stworzą dla instytucji kredytowych lub banków odpowiednie środowisko do radzenia sobie z nieobsługiwanymi kredytami ujętymi w ich bilansach oraz zmniejszą ryzyko akumulacji nieobsługiwanych kredytów w przyszłości" - czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Projektowana regulacja stanowi:

- wskazanie, że czynności w zakresie obsługi kredytów będą odnosiły się do umów sporządzonych przez określony katalog kredytodawców; bank krajowy, instytucję kredytową, oddział instytucji kredytowej oraz nabywcę kredytu;

- ustanowienie ram prawnych dla podmiotów obsługujących kredyty, w tym zasady udzielania im zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytów po spełnieniu określonych w ustawie wymogów;

- ustanowienie warunków działalności w zakresie obsługi kredytów, prawa i obowiązki nabywców kredytów, którzy nabywają prawa kredytodawcy wynikające z nieobsługiwanej umowy o kredyt lub wierzytelności z tytułu nieobsługiwanej umowy o kredyt;

- wprowadzenie zasady nieobciążania kredytobiorców kosztami związanymi z przeniesieniem nieobsługiwanej umowy o kredyt;

- ustanowienie katalogu podmiotów, w stosunku do których przepisy projektowanej ustawy nie będą miały zastosowania;

- ustanowienie obowiązków podmiotów obsługujących kredyty w zakresie prowadzonej przez nie działalności w zakresie obsługi kredytów;

- określenie okoliczności, w których Komisja Nadzoru Finansowego może cofnąć zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytów, oraz określi warunki wygaśnięcia i cofnięcia tego zezwolenia;

- wprowadzenie rejestru podmiotów obsługujących kredyty, który będzie prowadzony przez KNF, aby zapewnić przejrzystość w zakresie liczby posiadających zezwolenie podmiotów obsługujących kredyty; ponadto wprowadzi się wymóg sprawozdawczości w zakresie obsługi kredytów wobec KNF;

- określenie zasad finansowania kosztów nadzoru przez podmioty obsługujące kredyty, które uzyskały zezwolenie, nabywców kredytów oraz przedstawicieli;

- wprowadzenie przepisów karnych penalizujących m.in. prowadzenie działalności w zakresie obsługi kredytu bez zezwolenia;

- wprowadzenie możliwości prowadzenia działalności transgranicznej przez podmiot, który uzyskał zezwolenie;

Ponadto ustawa przewiduje wprowadzenie zmian w przepisach ustawy o BFG, wynikających z konieczności dostosowania do treści rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2036 w odniesieniu do traktowania ostrożnościowego instytucji globalnych o znaczeniu systemowym, które realizują strategię restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wielu punktów kontaktowych oraz w odniesieniu do metod pośredniej subskrypcji instrumentów kwalifikujących się do spełnienia minimalnego wymogu w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych

Projekt zakłada, że w stosownych obliczeniach dotyczących wymogu MREL uwzględniane powinny być  wszystkie podmioty z państw trzecich będące częścią G-SII (globalnych instytucji o znaczeniu systemowym), które byłyby podmiotami przymusowej restrukturyzacji, gdyby miały siedzibę w Unii Europejskiej.

Projektowane zmiany dotyczą także:

- poszerzenia katalogu przypadków, których nie dotyczy obowiązek zachowania tajemnicy bankowej oraz nałożenie na bank obowiązku przekazywania KNF informacji dotyczącej charakterystyki portfeli wierzytelności sprzedanych innym podmiotom, w szczególności nabywcom kredytów;

- wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych w zakresie stanu prawnego akcji alternatywnych spółek inwestycyjnych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego obrotu;

- umożliwienia zastosowania podziału spółki przez wyodrębnienie w procesach reorganizacyjnych dotyczących spółek publicznych w ramach ich grup kapitałowych - bez konieczności wycofania akcji tych spółek z obrotu na rynku regulowanym oraz z wykorzystaniem sukcesji uniwersalnej.

(ISBnews)

Źródło: ISB news

Najnowsze z tej kategorii