CBRE: Na polskim rynku przybyło 86,5 tys. m2 powierzchni handlowej w I kw. 2024 r.
Warszawa, 13.05.2024 (ISBnews) - W I kwartale tego roku na polskim rynku przybyło 86,5 tys. m2 powierzchni handlowej, z czego 96% w postaci parków, wynika z raportu CBRE. Łącznie nowoczesna przestrzeń zakupowa w Polsce zajmuje 14,12 mln m2, z czego 27% znajduje się w małych miastach.
"W pierwszych trzech miesiącach 2024 roku na rynku handlowym w Polsce pojawiło się 13 nowych obiektów, z czego 11 stanowiły parki handlowe. Największe oddane do użytku to OTO Park Koszalin, o powierzchni 38 tys. m2, Park Handlowy Pyskowice, zajmujący 8 tys. m2 oraz Aura Park Przeworsk, mający ponad 6,7 tys. m2. Aktywność deweloperów koncentruje się przede wszystkim na parkach handlowych mających do 10 tys. m2, głownie w małych miastach. To kontynuacja trendu obserwowanego w poprzednich latach. Jednak na rynku dzieje się dużo nie tylko w obszarze parków. Widzimy coraz większą liczbę rewitalizacji, rekomercjalizacji i rebrandingów dużych centrów handlowych" - powiedział dyrektor w dziale powierzchni handlowych CBRE Mariusz Majkowski, cytowany w materiale.
W budowie znajduje się 530,7 tys. m2 nowej przestrzeni handlowej, z której niemal połowa (48%) zasili małe miasta (do 100 tys. mieszkańców) i większość (76%) stanowią parki handlowe, podano także.
"Przybywa również międzynarodowych marek na polskim rynku. Od stycznia do marca br. w naszym kraju pojawiły się Made by Society z Rumunii, Jack & Jones z Danii oraz Kamalion z Hiszpanii" - wymieniono.
Czynsze bazowe w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie 100-130 euro/m2/miesiąc w Warszawie i 40-60 euro/m2/miesiąc w innych dużych polskich miastach. Czynsze bazowe dla parków handlowych wynoszą średnio 9-12 euro/m2/miesiąc, podało CBRE.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 18.03.2025Biznes
Nowe propozycje deregulacji to m.in. prostsze raportowanie ESG, krótsze kontrole skarbowe
Piąta tura pomysłów propozycji regulacyjnych opublikowana na stronach www.sprawdzamy.com obejmuje m.in.: uproszczenie raportowania w ramach unijnych regulacji klimatycznych dla przedsiębiorstw (ESG) oraz skrócenie terminu trwania kontroli celno-skarbowych do jednego roku, podała SprawdzaMy - Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski.
- 14.03.2025BiznesDeweloperzy
Tygodniowy przegląd informacji z sektora budownictwa i nieruchomości
Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora budownictwa i nieruchomości z okresu 10-14 marca.
- 12.03.2025Biznes
MC: PCSS ma 200 mln zł dofinansowania na utworzenie Fabryki Sztucznej Inteligencji
Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe pozyskało 200 mln zł z unijnego programu Fabryk AI. W wyniku udanego udziału w konkursie Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe (PCSS) otrzymało 200 mln zł dofinansowania na utworzenie w Polsce Fabryki Sztucznej Inteligencji, podało Ministerstwo Cyfryzacji. Decyzja Komisji Europejskiej stanowi kluczowy krok w realizacji unijnej strategii budowy sieci wyspecjalizowanych centrów AI.
- 12.03.2025BiznesDeweloperzy
Robyg i Yula Lux wnioskują do UOKiK o zgodę na utworzenie 10 wspólnych przedsiębiorców
Yula Lux oraz Robyg złożyły wniosek w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o zgodę na utworzenie 10 wspólnych przedsiębiorców, podał Urząd. Celem spółek jest prowadzenie działalności deweloperskiej w Polsce.
- 11.03.2025BiznesGospodarkaInformacje z gospodarki
UCE Research/Proxi.cloud: Liczba klientów w galeriach i centrach spadła o 7% r/r w I-II br
Liczba klientów w galeriach i centrach handlowych zmniejszyła się o 7% r/r w styczniu i lutym2025 r., wynika z raportu Proxi.cloud i UCE Research. Istotnym czynnikiem spadku liczby klientów mogła być popularyzacja platform e-commerce - część kupujących przeszła wyłącznie na zakupy online - oraz to, że wiele sklepów organizuje wyprzedaże online, oferując klientom znacznie szerszy asortyment niż w placówkach.