07.12.2023
KomunikacyjnaBiznes

CPK zleciło Budimeksowi prace przy tunelu KDP w Łodzi za prawie 147 mln zł

Warszawa, 07.12.2023 (ISBnews) - Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisała z Budimeksem drugi z trzech kontraktów na roboty budowlane związane z tunelem kolei dużych prędkości w Łodzi, warty prawie 147 mln zł, podało CPK. Obejmuje budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tunelu.

"Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podzielona na trzy części. W ramach pierwszej od września tego roku trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). Tę inwestycję realizuje firma Keller Polska. To bezpośrednio pod ŁDK - po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna - będzie rozpoczynał się tunel KDP. Dzisiaj spółka CPK podpisała umowę na etap drugi, czyli budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tunelu: startowej (na Retkini) i odbiorczej (w sąsiedztwie ŁDK). Kontrakt został zawarty z firmą Budimex, a jego wartość to prawie 147 mln zł. Trzecim etapem inwestycji będzie samo drążenie tunelu kolejowego CPK" - czytamy w komunikacie.

Projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla TBM, czyli maszyny drążącej tunel. Docelowo będzie obiektem technicznym, który pomieści m.in. miejsce do ewakuacji, pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy TBM i komorą rozjazdową, wyjaśniono.

"CPK to nie tylko projektowane lotnisko, ale też bardzo potrzebne w Polsce nowe linie kolejowe. W zaawansowanym projektowaniu jest już ok. 450 km linii, w tym kolejowe odcinki między Warszawą i Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem. Dzisiaj idziemy o krok dalej i podpisujemy umowę na roboty budowlane. Tunel dalekobieżny w Łodzi to nasza najbardziej zaawansowana pod względem przygotowań inwestycja kolejowa" - podkreślił członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych Radosław Kantak, cytowany w materiale.

Do zadań wykonawcy będzie należało opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej  oraz wykonanie komory startowej i odbiorczej (nazywane od swojej lokalizacji odpowiednio: Retkinia i Fabryczna). W zakres umowy wchodzi także m.in. zapewnienie odpowiedniej organizacji ruchu i prace odtworzeniowe. Czas na wybudowanie komory Retkinia to 10 miesięcy, a dla komory Fabryczna 13 miesięcy.

"Budowa komór startowych dla maszyn TBM jest odpowiedzialnym zadaniem, które wymaga zaangażowania odpowiedniego zaplecza inżynieryjno-technicznego oraz utrzymania najwyższych standardów technicznych wykonania i kontroli prac. To kolejne zadanie związane z projektem CPK realizowane przez naszą firmę. Jednym z wcześniejszych była budowa obiektu inżynieryjnego M03, w którym usytuowane są dwa tory Kolei Dużych Prędkości, w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia" - dodał członek zarządu Budimeksu Maciej Olek.

Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia, przypomina CPK.

Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2022 r. miał 8,62 mld zł skonsolidowanych przychodów.

(ISBnews)

Źródło: ISB news