CPK zleciło Budimeksowi prace przy tunelu KDP w Łodzi za prawie 147 mln zł
Warszawa, 07.12.2023 (ISBnews) - Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisała z Budimeksem drugi z trzech kontraktów na roboty budowlane związane z tunelem kolei dużych prędkości w Łodzi, warty prawie 147 mln zł, podało CPK. Obejmuje budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tunelu.
"Budowa tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi została podzielona na trzy części. W ramach pierwszej od września tego roku trwają prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). Tę inwestycję realizuje firma Keller Polska. To bezpośrednio pod ŁDK - po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna - będzie rozpoczynał się tunel KDP. Dzisiaj spółka CPK podpisała umowę na etap drugi, czyli budowę komór dla tarczy zmechanizowanej TBM do drążenia tunelu: startowej (na Retkini) i odbiorczej (w sąsiedztwie ŁDK). Kontrakt został zawarty z firmą Budimex, a jego wartość to prawie 147 mln zł. Trzecim etapem inwestycji będzie samo drążenie tunelu kolejowego CPK" - czytamy w komunikacie.
Projektowana na południowo-zachodnim końcu tunelu komora Retkinia będzie pełniła funkcję szybu startowego dla TBM, czyli maszyny drążącej tunel. Docelowo będzie obiektem technicznym, który pomieści m.in. miejsce do ewakuacji, pomieszczenia techniczne i ewakuacyjne klatki schodowe. Natomiast Fabryczna będzie szybem demontażowym dla tarczy TBM i komorą rozjazdową, wyjaśniono.
"CPK to nie tylko projektowane lotnisko, ale też bardzo potrzebne w Polsce nowe linie kolejowe. W zaawansowanym projektowaniu jest już ok. 450 km linii, w tym kolejowe odcinki między Warszawą i Łodzią oraz Łodzią i Wrocławiem. Dzisiaj idziemy o krok dalej i podpisujemy umowę na roboty budowlane. Tunel dalekobieżny w Łodzi to nasza najbardziej zaawansowana pod względem przygotowań inwestycja kolejowa" - podkreślił członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych Radosław Kantak, cytowany w materiale.
Do zadań wykonawcy będzie należało opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej oraz wykonanie komory startowej i odbiorczej (nazywane od swojej lokalizacji odpowiednio: Retkinia i Fabryczna). W zakres umowy wchodzi także m.in. zapewnienie odpowiedniej organizacji ruchu i prace odtworzeniowe. Czas na wybudowanie komory Retkinia to 10 miesięcy, a dla komory Fabryczna 13 miesięcy.
"Budowa komór startowych dla maszyn TBM jest odpowiedzialnym zadaniem, które wymaga zaangażowania odpowiedniego zaplecza inżynieryjno-technicznego oraz utrzymania najwyższych standardów technicznych wykonania i kontroli prac. To kolejne zadanie związane z projektem CPK realizowane przez naszą firmę. Jednym z wcześniejszych była budowa obiektu inżynieryjnego M03, w którym usytuowane są dwa tory Kolei Dużych Prędkości, w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia" - dodał członek zarządu Budimeksu Maciej Olek.
Tunel w Łodzi będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia, przypomina CPK.
Budimex jest notowany na warszawskiej giełdzie od 1995 r.; wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma Ferrovial. W 2022 r. miał 8,62 mld zł skonsolidowanych przychodów.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 09.07.2025BiznesGospodarkaInformacje z gospodarki
KPMG: 7 na 10 Polaków regularnie korzysta z AI, 55% ukrywa to przed pracodawcą
Regularne użytkowanie sztucznej inteligencji deklaruje 69% Polaków, co plasuje nas powyżej średniej światowej, wynika z raportu KPMG. Jednocześnie 90% nie zna obowiązujących przepisów dotyczących AI, a ponad połowa pracowników wykorzystujących narzędzia oparte na sztucznej inteligencji w miejscu pracy ukrywa ten fakt przed pracodawcą.
- 04.07.2025BiznesGospodarkaInformacje z gospodarki
Projekcja NBP: Wzrost PKB wyniesie 3,6% w br.; 3,1% w 2026 r., 2,5% w 2027 r.
Wzrost PKB sięgnie 3,6% w 2025 r., a następnie spowolni do 3,1% w 2026 r. oraz spowolni do 2,5% w 2027 r., wynika z centralnej ścieżki projekcji inflacyjnej Narodowego Banku Polskiego (NBP). Bilans czynników niepewności dla dynamiki PKB oraz inflacji CPI w horyzoncie projekcji jest zbliżony do symetrycznego.
- 02.07.2025BiznesGospodarkaInformacje z gospodarki
Eurostat: Stopa bezrobocia w Polsce wyniosła 3,3% w maju
Wyrównana sezonowo stopa bezrobocia w Polsce wyniosła 3,3% w maju 2025 r. wobec 3,3% miesiąc wcześniej, podał unijny urząd statystyczny Eurostat. Polska zanotowała najniższy wskaźnik bezrobocia po Malcie (2,7%) i Czechach (2,8%).
- 02.07.2025BiznesGospodarkaInformacje z gospodarki
Eurostat: Stopa bezrobocia w strefie euro wyniosła 6,3% w maju
Wyrównana sezonowo stopa bezrobocia w strefie euro wyniosła 6,3% w maju 2025 r. wobec 6,2% miesiąc wcześniej, podał unijny urząd statystyczny Eurostat.
- 02.07.2025BiznesGospodarkaInformacje z gospodarki
GUS: Mediana płac w gospodarce to 6 882,8 zł brutto w I 2025, niższa o 21% od przeciętnej
Mediana płac w gospodarce narodowej wyniosła w 6 882,8 zł brutto w styczniu br. i była niższa o 21% od przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto, które wyniosło 8 717,18 zł zł, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).