MF: Koszty obsługi długu BGK na FWSZ mogą być o 56-82 mld zł wyższe niż długu SP do 2035
Warszawa, 29.04.2024 (ISBnews) - Koszty obsługi długu publicznego w przypadku Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ) od zobowiązań zaciągniętych w latach 2024-2035 przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), które mogą być wyższe w porównaniu do finansowania Skarbu Państwa o ok. 56-82 mld zł, w zależności od przyjętego modelu finansowania Funduszu, podało Ministerstwo Finansów w "Białej Księdze" poświęconej stanowi finansów publicznych.
Koszt obsługi długu gwarantowanego przez Skarb Państwa jest wyższy niż gdyby był zaciągnięty bezpośrednio przez Skarb Państwa, podkreślił resort.
"Łączny wpływ na finanse publiczne sfinansowania w latach 2020-2023 potrzeb pożyczkowych przez PFR i BGK zamiast przez Skarb Państwa ocenia się na ok. 8 mld zł, przy założeniu wzrostu rentowności SPW o 10 pb w scenariuszu alternatywnym finansowania wszystkich potrzeb z budżetu państwa" - czytamy w raporcie "Stan polskich finansów publicznych 2016-2023. Biała Księga".
Szacunek uwzględnia koszt obsługi zaciągniętego długu w horyzoncie do wykupu oraz wpływ podatku od niektórych instytucji finansowych, tzw. podatku bankowego, zaznaczono.
"Jeszcze większe koszty obsługi długu ocenia się w przypadku Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych od zobowiązań zaciągniętych w latach 2024-2035 przez BGK, które mogą być wyższe w porównaniu do finansowania Skarbu Państwa o ok. 56-82 mld zł, w zależności od przyjętego modelu finansowania Funduszu (tj. częściowy udział SP w finansowaniu wydatków Funduszu versus pełne finansowanie przez BGK)" - napisano dalej w dokumencie.
W najbliższym czasie BGK, na prośbę i za zgodą rządu, rozpocznie publikowanie aktualnych planów finansowych oraz sprawozdawczych danych kwartalnych przedstawiających wykonanie planów dla funduszy umiejscowionych w BGK, zapowiedział także resort.
Po 2015 r. powstało 15 funduszy celowych w BGK, a łączne wydatki funduszy BGK wzrosły ponad 7-krotnie (tj. o ponad 100 mld zł, czyli o ok. 3 pkt proc. PKB) w latach 2015-2023, podkreślono też w "Białej Księdze".
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 29.11.2024Informacje z gospodarki
Eurostat: Inflacja HICP w strefie euro wyniosła 2,3% r/r w listopadzie wg wst. danych
Inflacja HICP w strefie euro wyniosła 2,3% r/r w listopadzie 2024 r. wobec 2% r/r miesiąc wcześniej, podał unijny urząd statystyczny Eurostat, prezentując wstępne dane. W ujęciu miesięcznym spadła o 0,3%.
- 29.11.2024Informacje z gospodarki
GUS: Inflacja wyniosła 4,6% r/r w listopadzie wg wstępnych danych; konsensus: 4,6% r/r
Inflacja konsumencka wyniosła 4,6% w ujęciu rocznym w listopadzie 2024 r., według wstępnych danych, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,4%, podał też GUS.
- 28.11.2024Informacje z gospodarki
KE: Wskaźnik koniunktury gospodarczej w Polsce wzrósł do 99,1 pkt w listopadzie
Wskaźnik koniunktury gospodarczej (ESI) w Polsce wyniósł 99,1 pkt w listopadzie 2024 r. wobec 98,4 pkt w poprzednim miesiącu, podała Komisja Europejska (KE).
- 28.11.2024Informacje z gospodarki
GUS: PKB wzrósł o 2,7% r/r w III kwartale 2024 r. wg II szacunku
Produkt Krajowy Brutto (niewyrównany sezonowo, ceny stałe średnioroczne roku poprzedniego) wzrósł o 2,7% r/r w III kw. 2024 r. wobec 0,5% wzrostu r/r w analogicznym kwartale 2023 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS), prezentując drugie szacunki tych danych.
- 28.11.2024Informacje z gospodarki
GUS: Wpływ popytu krajowego na PKB wyniósł +4,2 pkt proc. w III kw. 2024 r.
Wpływ popytu krajowego na tempo wzrostu gospodarczego w III kw. 2024 r. wyniósł +4,2 pkt proc. (wobec +4,5 pkt w poprzednim kwartale), natomiast wpływ popytu inwestycyjnego na wzrost PKB był neutralny wobec +0,5 pkt proc. w poprzednim kwartale, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).