15-minutowe miasta: Czy polskie metropolie są gotowe na przyszłość?
Koncepcja 15-minutowych miast to nie tylko modny trend, lecz przede wszystkim odpowiedź na potrzeby współczesnych mieszkańców. W Polsce coraz częściej znajduje odzwierciedlenie w projektach rewitalizacyjnych i inwestycjach deweloperskich, które mogą poprawić jakość życia i promować zrównoważony rozwój. Jednak, aby polskie miasta mogły stać się prawdziwymi 15-minutowymi ośrodkami, konieczne są nie tylko inwestycje w infrastrukturę, ale również zmiana podejścia do planowania przestrzennego i aktywne zaangażowanie lokalnych społeczności.
Miasto 15-minutowe to koncepcja urbanistyczna, która zyskuje na popularności jako odpowiedź na współczesne wyzwania miast, takie jak zanieczyszczenie środowiska, korki czy nierówny dostęp do usług. Idea zakłada, że mieszkańcy mogą zaspokoić wszystkie swoje podstawowe potrzeby w promieniu 15 minut od miejsca zamieszkania — pieszo lub rowerem. W praktyce oznacza to bliskość szkół, miejsc pracy, sklepów, przychodni zdrowia, terenów zielonych czy obiektów sportowych. Koncepcję tę rozwinął Carlos Moreno, urbanista z Sorbony, który podkreślał, że wdrożenie jej wymaga zmiany myślenia o przestrzeni miejskiej — z dominacji samochodów na korzyść pieszych i rowerzystów[1].
– Koncepcja miast 15-minutowych to wizja tworzenia przyjaznych przestrzeni miejskich, które umożliwiają mieszkańcom szybki i łatwy dostęp do najważniejszych usług oraz infrastruktury niezbędnej do codziennego życia. Współczesne społeczeństwo coraz bardziej docenia wygodę i komfort płynące z możliwości załatwienia wszystkich najistotniejszych spraw w najbliższej okolicy – od zakupów, przez usługi gastronomiczne, medyczne i kulturalne, aż po edukację, bez konieczności długich podróży czy przemieszczania się do odległych części miasta – komentuje Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka Pionu Sprzedaży i Marketingu w J.W. Construction.

Idea 15-minutowego miasta: perspektywy w Polsce
Polska znajduje się dopiero na początku drogi do wdrożenia idei miast 15-minutowych. Wyzwania, jakie stoją przed polskimi miastami, to przede wszystkim przestarzały układ urbanistyczny, który w wielu miejscach promuje ruch samochodowy kosztem pieszych i rowerzystów. Brakuje również spójnej strategii urbanistycznej na poziomie krajowym, która zachęcałaby do wdrażania tej koncepcji.
Choć pełna realizacja idei miasta 15-minutowego w Polsce wymaga jeszcze wielu lat, niektóre elementy tej koncepcji są już widoczne w przestrzeni miejskiej. W metropoliach takich jak Poznań, Kraków czy Wrocław tworzy się projekty rewitalizacyjne, które promują integrację lokalnych społeczności i budowę osiedli dostosowanych do potrzeb mieszkańców. Natomiast pierwszym polskim miastem 15-minutowym jest Pleszew – 17-tysięczne miasto w Wielkopolsce[2]. Miasto zainwestowało w rozwój tras rowerowych zarówno w centrum, jak i na obrzeżach, co pozwala mieszkańcom na łatwe dotarcie do kluczowych punktów miasta oraz na spędzanie czasu wśród zielonych przestrzeni rekreacyjnych. Przykład Pleszewa pokazuje, jak nawet mniejsze miasta mogą wprowadzać innowacyjne rozwiązania, które poprawiają jakość życia i przyczyniają się do ochrony środowiska.
Czy Chorzów może stać się miastem 15-minutowym?
Do idei 15-minutowego miasta przekonuje także Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, która udostępnia na swojej stronie narzędzie do analizy dostępności przestrzennej dzięki, której można sprawdzić czy wybrane przez siebie miejsce wpisuje się w tą koncepcję[3]. Jednym z przykładów miast, które mają duży potencjał jest Chorzów.

– To miasto doskonale wpisuje się w współczesne trendy 15-minutowego miasta, oferując mieszkańcom dostęp do kluczowych usług, jak praca, edukacja, opieka zdrowotna czy rekreacja, w zasięgu kilkunastu minut od miejsca zamieszkania. Dzięki bliskości do innych kluczowych ośrodków, rozwijającej się infrastrukturze rowerowej oraz planom rewitalizacji przestrzeni publicznych, Chorzów staje się coraz bardziej atrakcyjny dla osób szukających nowoczesnego, zrównoważonego stylu życia – wyjaśnia Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka Pionu Sprzedaży i Marketingu w J.W. Construction.
– Nieprzypadkowo, także z tego powodu, postawiliśmy na Chorzów w kontekście nowych inwestycji. Zrealizowaliśmy w samym sercu tego miasta inwestycję z gotowymi mieszkaniami - Osiedle Kościuszki, która została zaprojektowana z myślą o mieszkańcach, zapewniając im wszystko, co potrzebne, w zasięgu krótkiego spaceru lub przejażdżki rowerem. Dzięki temu osiedle spełniała oczekiwania osób prowadzących przeróżne style życia – dodaje Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka Pionu Sprzedaży i Marketingu w J.W. Construction.
Polska staje przed dużą szansą, by wprowadzić nowoczesne rozwiązania urbanistyczne, które poprawią jakość życia mieszkańców. Mniejsze miasta, takie jak Chorzów, Pleszew czy metropolie, jak Poznań i Wrocław już teraz podejmują działania, które odpowiadają na współczesne potrzeby – integrując usługi, zieleń i transport w bliskiej odległości od miejsc zamieszkania. Choć pełne wdrożenie tych zmian wymaga czasu, rosnące zaangażowanie władz lokalnych i inwestorów daje nadzieję na stworzenie bardziej przyjaznych i zrównoważonych miast w Polsce.
[1] https://tedxmilano.com/Speech/the-15-minute-city
[2] https://www.lepszapolska.pl/artykul/pleszew-pierwsze-kompaktowe-miasto-w-polsce/
[3] https://infogzm.metropoliagzm.pl/mapy/miasto-15-minutowe/
Źródło: Good One PR
- 01.07.2025Deweloperzy giełdowiDeweloperzy
Architektoniczna perełka w centrum Warszawy. Najwyższe okna w Polsce, a tuż za nimi - oaza zieleni
W rozwijającym się superkwartale Towarowa22, tuż obok legendarnego pawilonu Domu Słowa Polskiego, powstaną Apartamenty Gutenberga. Zgodnie z planami, luksusową inwestycję będzie wyróżniać wiele nieoczywistych elementów, w tym największe w Polsce, panoramiczne przeszklenia o wysokości sześciu metrów, zapewniające spektakularne widoki – nie tylko na warszawski skyline, ale także na wyjątkowy park, który sam w sobie będzie stanowił olbrzymią wartość dla całej okolicy.
- 30.06.2025Deweloperzy giełdowiDeweloperzy
Akcjonariusze Marvipolu zdecydowali o wypłacie 0,6 zł dywidendy na akcję za 2024 r.
Akcjonariusze Marvipol Development zdecydowali na zwyczajnym walnym zgromadzeniu o przeznaczeniu 24,99 mln zł na dywidendę, co oznacza wypłatę 0,6 zł na akcję, podała spółka. Dzień dywidendy ustalono na 7 lipca, zaś termin jej wypłaty - 15 lipca 2025 r.
- 30.06.2025Deweloperzy giełdowiDeweloperzy
Develia ma przyrzeczone umowy sprzedaży Arkad Wrocławskich za 42,97 mln euro
Develia i jej spółka zależna Arkady Wrocławskie zawarły z Vastint Poland przyrzeczoną umowę sprzedaży prawa użytkowania wieczystego i prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem wielofunkcyjnym "Arkady Wrocławskie" we Wrocławiu finalnie za 38,77 mln euro oraz sprzedaży prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem handlowo-usługowym we Wrocławiu za 4,2 mln euro, podała spółka.
- 26.06.2025Informacje z gospodarkiDeweloperzy giełdowiDeweloperzy
Majowe dane GUS bez sygnałów przesilenia tendencji spadkowej w budownictwie mieszkaniowym
Najnowsza informacja GUS, publikująca wstępne dane budownictwa mieszkaniowego w maju oraz pierwszych pięciu miesiącach bieżącego roku, zakomunikowała dość niepokojącą kontynuację średnioterminowej tendencji spadkowej głównych statystyk budownictwa mieszkaniowego.
- 26.06.2025BiznesDeweloperzy giełdowiDeweloperzy
NBP: Szac. ROE deweloperów mieszkaniowych z projektów inwestyc. to ok. 21% w I kw. 2025
Szacowana stopa zwrotu z kapitału własnego (ROE) deweloperów mieszkaniowych z projektów inwestycyjnych spadła o 2 pkt proc. kw/kw do ok. 21% w I kw. 2025 r., podał Narodowy Bank Polski (NBP).