
ACCIONA podsumowuje 2022 rok w branży nieruchomości
Powiedzieć, że rok 2022 był dla branży nieruchomości czy deweloperskiej wymagający, to jak nie powiedzieć nic. I chociaż początek roku nie wieścił aż tak skomplikowanych scenariuszy, to wielu przedsiębiorstwom tuż po wybuchu wojny w Ukrainie oraz przy wciąż rosnących kosztach operacyjnych i inflacji, przyszło zweryfikować plany i zmierzyć się z zupełnie nową rzeczywistością. Są jednak firmy, które wyzwania traktują jako element rozwoju i mimo przeciwności rynkowych mogą pochwalić się niejednym, tegorocznym sukcesem. Jedną z nich jest ACCIONA – deweloper, który działa na warszawskim rynku od 30 lat.
Eksperci od rynku nieruchomości nie pozostawiają złudzeń – rok 2022 był czasem pełnym wyzwań, ale nie tylko dla samej branży, a dla nas wszystkich. Galopująca inflacja, drożyzna, słaba złotówka to kwestie, które odbiły się na kieszeniach wielu Polaków. Jednak to, co kluczowe dla branży deweloperskiej, to zmiana koniunktury na rynku mieszkaniowym rok do roku.
– Po niezwykle dynamicznym 2021 roku, ten obecny był dla wielu deweloperów niemalże jak kubeł zimnej wody – dane mówią nawet o 40 proc. spadku sprzedaży mieszkań. Wraz z rosnącymi stopami procentowymi, nastąpił spadek zdolności kredytowej Polaków. Tym samym ograniczony dostęp do kredytów hipotecznych zamroził wielu osobom marzenia o własnym mieszkaniu. Jak podaje Biuro Informacji Kredytowej (BIK) między październikiem 2021 a październikiem 2022 roku wartość złożonych zapytań do banków o kredyty mieszkaniowe spadła o 68,7 proc. Wniosków o kredyty także było drastycznie mniej – aż 67,2 proc. mniej porównując październik 2022 do października 2021. Deweloperzy mierzyli się w tym roku nie tylko z ograniczonym i malejącym z miesiąca na miesiąc popytem, ale także z rosnącymi cenami materiałów budowlanych i robocizny, przerwanymi łańcuchami dostaw, które sprawiły, że znacząco zmniejszyła się także liczba rozpoczętych w tym roku budów – mówi Katarzyna Unold, Dyrektorka Zarządzająca ACCIONA.
Nieprzerwane inwestycje i plany na przyszłość
Pomimo wielu kłopotów w całej branży, ACCIONA udało się wyjść obronną ręką z wielu podjętych wcześniej przedsięwzięć. Pierwszym z nich jest ukończenie pierwszego etapu sprzedaży U-City Residence – inwestycji zlokalizowanej w dzielnicy Warszawa Ursus – Gołąbki, przy ul. Henryka Brodatego 10-14. Kolejnym sukcesem dla firmy (także sprzedażowym) jest osiedle BLANCO, które powstaje sprawnie niemalże w centrum Pruszkowa. Możliwość dalszych prac nad inwestycjami planowanymi w Warszawie i Trójmieście, kolejne projekty, w tym także te związane z ekspansją regionalną, to również jeden z priorytetów ACCIONA na 2023 rok:
– Zapewnienie stabilności i dalszego rozwoju firmy w Polsce poprzez realizację nowych inwestycji to jeden z naszych corocznych celów. Nie inaczej będzie też w tym nadchodzącym. Plany ekspansji na kolejne regiony to też nie chwilowy pomysł, a działanie, którego realizacji podjęliśmy się już kilka lat temu – sam proces, od idei do wdrożenia i wyjścia z projektem na rynek trwa, ale nastawiamy się, że 2023 będzie obfitował w nowości w naszym portfolio. Przed nami też kontynuacja osiedla w dzielnicy Warszawa-Ursus, nowa inwestycja na Białołęce, inwestycja premium przy gdańskiej starówce oraz nowe osiedle mieszkaniowe w Gdyni. Każda z nich to dowód na to, że wyzwania stawiane przez rynek są dla nas napędem, nie zmartwieniem – dodaje ekspertka ACCIONA.
Działalność charytatywna i pro bono
ACCIONA aktywnie angażuje się także we wsparcie lokalnych społeczności czy ważnych akcji społecznych. Tuż po wybuchu wojny w Ukrainie ACCIONA przy współpracy z Bankiem Żywności SOS zorganizowała zbiórkę artykułów spożywczych na rzecz potrzebujących, głównie przybyszów zza wschodniej granicy. W ramach wspierania postaw proekologicznych wśród najmłodszych firma wzięła udział w cyklu warsztatów ekologicznych w jednej ze szkół w Legionowie oraz dofinansowała jedną z warszawskich szkół podstawowych, przekazując środki dla lokalnego Uczniowskiego Klubu Sportowego m.in. na zakup strojów sportowych. W ostatnim czasie sama Katarzyna Unold wsparła działalność Fundacji Akogo? oraz Klinikę Budzik Ewy Błaszczyk, włączając się w wydawany od kilku lat kalendarz charytatywny. Planowana jest też kolejna zbiórka żywności dla osób najbardziej potrzebujących. ACCIONA w 2021 roku wyszła z inicjatywą niestandardowej wiechy budowlanej, łączącej w sobie radość zespołu z zakończenia budowy, jak i z pomagania innym poprzez dołączanie do wybranych inicjatyw charytatywnych – ten pomysł będzie kontynuowany przez dewelopera – niebawem wiecha BLANCO.
W firmie od lat realizowany jest niestandardowy sposób prowadzenia działalności, który wykracza poza interesy ekonomiczne. Podejście to doceniają zarówno pracownicy, jak i klienci, podwykonawcy czy też partnerzy biznesowi. Działania ACCIONA od lat skupiają się na człowieku i jego potrzebach, zgodnie z mottem całej grupy: Business as unusual.
Źródło: WALK PR
- 09.12.2025Deweloperzy giełdowi
Drugi etap Wieży Jeżyce w Poznaniu gotowy. Archicom zrewitalizował zabytkową wieżę.
Archicom, deweloper będący częścią Echo Group, ukończył drugi etap osiedla Wieża Jeżyce w Poznaniu. Ozdobą inwestycji jest zrewitalizowana zabytkowa wieża ciśnień, wokół której powstanie atrakcyjne miejsce spotkań.
24.11.2025DeweloperzyII etap Diasfery Łódzkiej wśród najlepszych nowych budynków Łodzi
Diasfera Łódzka została doceniona za swój wkład w rozwój przestrzeni miejskiej. Drugi etap osiedla zdobył prestiżową Nagrodę Architektoniczną Prezydent Miasta Łodzi w kategorii „współczesna kamienica łódzka”.
- 06.11.2025Deweloperzy
EQUILIS Polska rozpoczyna przedsprzedaż mieszkań na Białołęce. Ceny już od 9.999 zł/m²
Deweloper EQUILIS Polska rozpoczyna przedsprzedaż mieszkań w swojej nowej inwestycji ORNEKO na warszawskiej Białołęce. W pierwszym miesiącu ceny zaczynają się już od 9.999 zł/m², co ma być szansą dla młodych osób i rodzin na zakup własnego mieszkania w atrakcyjnej cenie. Projekt zakłada budowę kameralnego osiedla składającego się z dwóch budynków, w których znajdzie się około 200 mieszkań o zróżnicowanych metrażach. Inwestycja ma łączyć w sobie bliskość natury z wygodnym dojazdem do centrum Warszawy.
- 22.10.2025Informacje ogólneDeweloperzy
Matexi Polska wprowadzi 3 inwestycje w I kw. 2026; chce zwiększyć aktywność w PRS - wywiad
Warszawa, 22.10.2025 (ISBnews) - Matexi Polska planuje uruchomić trzy nowe inwestycje obejmujące ponad 500 mieszkań w I kwartale przyszłego roku, poinformował ISBnews prezes Mirek Bednarek. Jednocześnie w I półroczu chce zakończyć rozmowy dotyczące projektu PRS, który znacząco zwiększy aktywność spółki w tym segmencie.
- 22.10.2025InfrastrukturaDeweloperzy giełdowiMagazynowa
Panattoni rozpoczął budowę centrum dystrybucyjnego dla Media Expert w Łodzi za 500 mln zł
Warszawa, 22.10.2025 (ISBnews) - Panattoni rozpoczął w Łodzi budowę nowego centrum dystrybucyjnego dla marki Media Expert, a inwestycja, w ramach której powstaną dwie hale o łącznej powierzchni 208 tys. m2 i wartości 500 mln zł, będzie docelowo jednym z największych obiektów magazynowych w kraju, podało Panattoni.