Archicom z mocnym otwarciem 2025 roku. Dynamiczna sprzedaż, rozbudowana oferta i stabilne fundamenty finansowe
W pierwszym kwartale 2025 r. Archicom wypracował 29% wzrost sprzedaży rok do roku, osią-gając najlepszą dynamikę wśród największych firm deweloperskich. Spółka konsekwentnie rozbudowuje ofertę i przygotowuje się na rynkowe odbicie, jednocześnie utrzymując stabilność finansową i kontynuując politykę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami.
Mocny początek roku i ambitne cele sprzedażowe
Archicom dzięki konsekwentnej realizacji strategii sprzedażowej skutecznie buduje swoją pozycję na rynku nieruchomości mieszkaniowych. W pierwszym kwartale 2025 r. spółka zanotowała 29% wzrost sprzedaży rok do roku, znacząco przewyższając dynamikę dla całego rynku, która wyniosła 3,4%. W tym samym okresie Archicom wprowadził do oferty 1022 nowe mieszkania, z czego istotna część – 389 lokali – zasiliła portfolio w Krakowie. Łączna sprzedaż w I kw. bieżącego roku wyniosła 530 mieszkań.

Zgodnie z harmonogramem przekazań, Archicom planuje dostarczyć klientom 2400 lokali w całym 2025 r. To zapowiada wyraźnie lepszy wynik w odniesieniu do 2024 r. Liczba przekazań w pierwszym kwartale była zgodna z harmonogramem realizacji poszczególnych inwestycji. Po zamknięciu okresu rozliczeniowego spółka uzyskała pozwolenia na użytkowanie projektu łódzkiego, który znajdzie odzwierciedlenie w przekazaniach w drugim kwartale.
– Pierwszy kwartał tego roku pokazuje, że jesteśmy na właściwej drodze do realizacji ambitnego celu, jakim jest sprzedaż ponad 3000 mieszkań. Nasza strategia przynosi efekty – skutecznie zwiększamy udział w rynku, mimo nadal trudnych warunków makroekonomicznych. Szczególnie cieszy nas wyraźne zainteresowanie ofertą, które obserwujemy w kanałach sprzedaży. Chociaż wysoki koszt finansowania nadal wpływa na ograniczenie liczby transakcji, wierzymy, że druga połowa roku przyniesie ożywienie popytu. Jesteśmy na to przygotowani. Nasza zdywersyfikowana oferta obejmująca blisko 3500 lokali pozwala nam odpowiadać na potrzeby różnych grup klientów i efektywnie wykorzystać moment odbicia – komentuje Waldemar Olbryk, Prezes Zarządu w Archicom.
Archicom uważnie śledzi sygnały płynące z rynku. Dane pokazują, że aktywność na rynku pierwotnym wyraźnie wzrosła w porównaniu do okresu po zakończeniu programu „Bezpieczny Kredyt 2%” (+31%). Choć obecnie nie przekłada się to jeszcze na liczbę transakcji, spółka konsekwentnie rozbudowuje ofertę, by być jednym z głównych beneficjentów powrotu popytu. Stabilne tempo sprzedaży i wzrost dostępnego zasobu mieszkaniowego wzmacniają pozycję Archicom jako jednego z liderów sektora wśród największych deweloperów.
Finanse w rytmie cyklu inwestycyjnego
Wyniki finansowe Archicom za pierwszy kwartał 2025 r. pozostają zgodne z harmonogramem realizacji inwestycji i przekazań. Przychody ze sprzedaży wyniosły 21,5 mln zł, a zysk brutto ze sprzedaży 11 mln zł. Dane te odzwierciedlają specyfikę cyklu operacyjnego w branży deweloperskiej, w której moment rozpoznania przychodów jest ściśle powiązany z kalendarzem zakończenia projektów i przekazań lokali.
– Wyniki za pierwszy kwartał należy postrzegać w szerszym kontekście całorocznych planów. W naszych przychodach rozpoznaliśmy przekazania 5 lokali oraz 19 w ramach umowy z Echo Investment, co jest zgodne z harmonogramem inwestycji. Kluczowe przekazania zaplanowane są na kolejne kwartały, a całoroczny potencjał to 2400 lokali. Co istotne, 62% tej liczby to mieszkania z naszych własnych projektów. Jednocześnie pokazujemy gotowość operacyjną do realizacji większej skali działań, przy zachowaniu efektywnego podejścia kosztowego – podsumowuje Agata Skowrońska-Domańska, Wiceprezeska Zarządu w Archicom.
Po zakończeniu okresu sprawozdawczego zarząd zarekomendował wypłatę dywidendy w wysokości 197 mln zł z zysku za 2024 r., co przekłada się na 3,37 zł na akcję. Część tej kwoty – 1,41 zł – została już wypłacona w formie zaliczki, a pozostała część ma trafić do akcjonariuszy zgodnie z przyjętym harmonogramem.
Archicom wchodzi w kolejne kwartały roku z wyraźnie wzmocnioną pozycją rynkową, rozbudowanym portfelem inwestycji oraz klarownym planem realizacyjnym. Spółka pozostaje przygotowana na dalszy wzrost aktywności nabywców i konsekwentnie realizuje strategię wzmacniania udziału w rynku – zarówno poprzez rozszerzanie oferty, jak i zachowanie finansowej dyscypliny.
Źródło: Archicom
- 15.09.2025Wyniki finansoweDeweloperzy
Grupa Develia osiągnęła 173,4 mln zł zysku netto w I półroczu 2025 r.
W I półroczu 2025 r. przychody ze sprzedaży grupy Develia wyniosły 748,3 mln zł w porównaniu do 648,7 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku, czyli 15% więcej.
- 15.09.2025Deweloperzy
Matexi Polska zaprasza na Dni Otwarte w Warszawie i Krakowie
Matexi Polska zaprasza do udziału w cyklu Dni Otwartych, które odbędą się na realizowanych projektach w Warszawie i Krakowie. To wyjątkowa okazja, aby poznać inwestycje z bliska, zobaczyć dostępne mieszkania i skorzystać z indywidualnych konsultacji z doradcami sprzedaży. Z okazji 15-lecia obecności na polskim rynku deweloper przygotował wyjątkową ofertę dla swoich klientów.
- 15.09.2025Wyniki finansoweDeweloperzy
Inpro miało 14,62 mln zł zysku netto, 26,26 mln zł zysku EBIT w II kw. 2025 r.
Inpro odnotowało 14,62 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2025 r. wobec 5,52 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
- 15.09.2025BiznesDeweloperzy
Tygodniowy przegląd informacji z sektora budownictwa i nieruchomości
Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora budownictwa i nieruchomości z okresu 8-12 września.
- 12.09.2025Wyniki finansoweDeweloperzy
Develia miała 108,44 mln zł zysku netto, 136,53 mln zł zysku EBIT w II kw. 2025 r.
Develia odnotowała 108,44 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2025 r. wobec 64,61 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 136,53 mln zł wobec 68,46 mln zł zysku rok wcześniej.