Bariery prawne związane z brakiem możliwości funkcjonowania spółdzielni energetycznych na obszarach miejskich
W Polsce mamy aktualnie najdroższą energię elektryczną w Europie. Jedną z możliwości obniżenia cen energii odbiorcy końcowego jest produkowanie jej ze źródeł odnawialnych. O ile jeszcze do niedawna możliwość taka nie dotyczyła mieszkańców budynków wielolokalowych, to miedzy innymi dzięki inicjatywie Instytutu Gospodarki Nieruchomościami we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii powstał prosument lokatorski, który to umożliwia.
W ocenie Instytutu Gospodarki Nieruchomościami jest to rozwiązanie dobre, ale nie rozwiązuje problemu jakim jest „odsprzedawanie” energii do zakładu energetycznego w cenach znacznie poniżej ceny zakupu od tego samego zakładu. Przy planowanym na lipiec 2025r. (pierwotnie planowanym na lipiec 2024r.) przejściem na rozliczanie energii w ujęciu godzinowym, opłacalność produkcji energii z OZE jeszcze spadnie. Zdaniem Instytut Gospodarki Nieruchomościami optymalnym byłoby dzielenie się tą energią wewnątrz grupy jaką w założeniu mogłaby być spółdzielnia energetyczna na terenach miejskich.
Ograniczenia działalności gospodarczej spółdzielni energetycznej do obszarów wiejskich i miejsko – wiejskich spowodowane brzmieniem obecnej definicji spółdzielni energetycznej zapisanej w ustawie o odnawialnych źródłach energii, w powiązaniu z zapisem art. 38e, dyskryminuje podmioty usiłujące prowadzić działalność energetyczną w ramach spółdzielni na obszarach miejskich.
Z uwagi na charakter prowadzonej działalności spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe są znacznymi konsumentami energii elektrycznej oraz cieplnej. Należy podkreślić, że miejskie spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe dysponują nieruchomościami o bardzo dużych i niewykorzystanych powierzchniach dachów, a także częstokroć, wolnymi niezagospodarowanymi terenami, szczególnie nadającymi się do instalowania odnawialnych źródeł energii. Ze względu na systematyczny wzrost kosztów funkcjonowania spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, związanych ze wzrostem cen energii elektrycznej oraz ciepła, zwłaszcza z uwagi na rosnące opłaty za emisję CO2, spółdzielnie mieszkaniowe oraz wspólnoty mieszkaniowe są zainteresowane nawiązaniem współpracy w ramach spółdzielni energetycznych w celu redukcji tych kosztów. Hybrydowe powiązania różnych rodzajów OZE zapewni ciągłą produkcję energii na potrzeby własne członków spółdzielni i znacząco wpłynie na optymalizację kosztów działalności spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych.
Zniesione winny zostać ograniczenia lokalizacyjne w celu umożliwienia prowadzenia działalności spółdzielni energetycznych na większym obszarze, to znaczy przynajmniej obszarze funkcjonowania danego OSD (Operatora Systemu Dystrybucji). W chwili obecnej spółdzielnia energetyczna może prowadzić swoją działalność na obszarze nie więcej niż 3 tego rodzaju gmin bezpośrednio sąsiadujących ze sobą. Jest to zbędne i szkodliwe ograniczenie.
Niezasadne ekonomicznie oraz nieracjonalne jest ograniczanie i narzucanie odgórne kryterium związanego z pokryciem w ciągu roku nie mniej niż 70% potrzeb własnych spółdzielni energetycznej i jej członków. Wręcz jest niemożliwe ekonomicznie i technicznie, aby w bardzo krótkim okresie czasu członkowie spółdzielni energetycznej zainstalowali tak dużą ilość instalacji PV na częściach wspólnych budynków, aby łączna moc zainstalowanych wszystkich instalacji OZE pokryła w ciągu roku nie mniej niż 70% potrzeb własnych spółdzielni energetycznej i jej członków. Stąd też nasza propozycja wykreślenia tego zapisu.
W związku z licznymi apelami w tej sprawie i na wyraźną prośbę zarządców nieruchomości, Prezes Instytutu Gospodarki Nieruchomościami Pan Arkadiusz Borek oraz między innymi Zastępca Prezesa Spółdzielni Energetycznej Helios Pan Zbigniew Olejniczak, w dniu 12.11.2024r. wzięli udział w posiedzeniu Senackiego Zespołu ds. Rozwoju Rynku Nieruchomości. Na posiedzeniu zaproponowano zapisy umożliwiające tworzenie spółdzielni energetycznych także na terenach miejskich. Zaproponowane zmiany wychodzą naprzeciw dużemu zainteresowaniu tego typu działalnością podmiotów gospodarczych, a w szczególności gmin, spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych zlokalizowanych na terenach miejskich i zamierzających produkować czystą energię z instalacji OZE.
W ślad za tym wystosowano także pismo do trzech ministerstw tj. Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Rozwoju Rolnictwa i Wsi z apelem o pilne dokonanie zmian w aktach prawnych i przepisach wykonawczych, które od wielu lat ograniczają zamiast wspierać rozwój wszelkich form działalności związanej z pozyskiwaniem energii z odnawialnych źródeł energii. Proponowane przez nas zmiany, a w tym szczególnie w art. 38e ustawy o odnawialnych źródłach energii (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 261, z późn.zm.) mają bardzo duży wymiar społeczny i wiążą się bezdyskusyjnie ze zmniejszeniem ubóstwa energetycznego wielu mieszkańców naszego kraju, zmniejszeniem opłat za energię elektryczną i cieplną, zmniejszeniem emisji CO2, możliwością wykorzystania przez spółdzielnie energetyczne dużych środków unijnych w latach 2021-2027 na transformację energetyczną naszego kraju. Bez dokonania zmian art. 38e nie powstaną społeczności i spółdzielnie energetyczne na terenach miejskich, a zapisy ustawy dot. spółdzielni energetycznych będą nadal martwe, bezzasadne i nierealne do wdrożenia na terenach miejskich.
Źródło: Instytut Gospodarki Nieruchomościami
- 14.04.2025Zmiany w przepisach
Państwa UE zaakceptowały opóźnienia w zakresie raportowania dot. zrównoważonego rozwoju
Państwa członkowskie poparły wniosek Komisji Europejskiej dotyczący opóźnienia stosowania przyszłych wymogów w zakresie sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju i należytej staranności, podała Komisja.
- 14.04.2025Zmiany w przepisach
MRPiPS powołało zepsół ds. reformy PIP, która może wejść w życie 30 VI 2026 r.
Minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk powołała zespół, którego zadaniem będzie opracowanie rozwiązań służących reformie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP), podał resort. Jeżeli Komisja Europejska (KE) zgodzi się na proponowane zmiany, będą one musiały wejść w życie do 30 czerwca 2026 r.
- 08.04.2025Zmiany w przepisach
W wykazie prac rządu pojawił się projekt ustawy o inwestycjach i kredycie mieszkaniowym „Pierwsze klucze”
W wykazie prac rządu pojawił się projekt ustawy o inwestycjach i kredycie mieszkaniowym „Pierwsze Klucze”. Planowany termin przyjęcia projektu to II kwartał br. Nowy program mieszkaniowy ma ruszyć już od 2026 r.
- 01.04.2025Zmiany w przepisach
Pełczyńska-Nałęcz jest 'prywatnie' za podatkiem katastralnym płaconym od 3. mieszkania
W umowie koalicyjnej nie przewidziano wprowadzenia podatku katastralnego, ale minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz ocenia "prywatnie", że taka danina powinna obowiązywać posiadaczy co najmniej trzech mieszkań.
- 21.03.2025BiznesZmiany w przepisach
BIG InfoMonitor: Nowe regulacje wpływają na kondycję branży drzewnej i meblarskiej. Kto na nich zyska, a kto straci?
Marzec to miesiąc, w którym warto przyjrzeć się drzewom. Nie tylko dlatego, że wraz z początkiem wiosny budzą się do życia, ale też z powodu Światowego Dnia Lasu i Dnia Stolarza, które przypadają właśnie w tym miesiącu. Branża drzewna i meblarska odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, zarówno pod względem zatrudnienia, jak i wartości produkcji. W ostatnich latach jednak mierzy się z licznymi wyzwaniami ekonomicznymi. Szczególnie nad producentami mebli zebrały się czarne chmury. Według Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowej BIK zaległe zobowiązania producentów mebli wzrosły w rok o 23 proc. do blisko 336 mln złotych.