BFG proponuje zasadę 'złotówka za złotówkę' by pomoc z wakacji kredytowych była adekwatna
Warszawa, 10.01.2024 (ISBnews) - Wprowadzenie "sztywnego" progu w relacji wysokości raty kredytu do dochodu (RdD) umożliwiającego skorzystania z wakacji kredytowych oznacza, że kredytobiorcy będący blisko tego progu (wynoszącego 35%) nie będą mogli skorzystać z ulgi. Aby uniknąć takich sytuacji, celowe wydaje się wprowadzenie zasady "złotówka za złotówkę", ocenia Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG).
"Stwierdzić trzeba, że przedmiotowy projekt wychodzi naprzeciw postulatowi Funduszu zgłaszanemu w maju 2022 r. (ww. pismo z 13 maja 2022 r., sygn. DPPR.022.6.2022) podczas prac nad przepisami wprowadzającymi tzw. 'wakacje kredytowe', proponując ustanowienie progu ograniczającego krąg kredytobiorców mogących skorzystać z tego rodzaju wsparcia. Takie rozwiązanie pozwoli, w opinii Funduszu, na skorzystanie z tej formy wsparcia przez kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji (RdD > 35%), ograniczając nieco negatywne oddziaływanie takiego wsparcia na sektor bankowy jak i działania antyinflacyjne. Z drugiej strony wprowadzenie 'sztywnego' progu RdD >35% oznacza, że kredytobiorcy będący blisko tego progu (np. 34%) nie będą mogli skorzystać z 'wakacji kredytowych'. Aby uniknąć takich sytuacji, celowe wydaje się wprowadzenie zasady 'złotówka za złotówkę', by otrzymywana pomoc była adekwatna do potrzeb kredytobiorców" - czytamy w opinii BFG do projektu ustawy.
BFG, co do zasady, popiera mechanizmy przejściowego wsparcia kredytobiorców, którzy znajdują się w wyjątkowo trudnej sytuacji finansowej. Fundusz wyraża jednak przekonanie, że głównym mechanizmem takiego wsparcia powinno być finansowanie z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK). W opinii BFG, FWK jest bowiem odpowiednim narzędziem do przeciwdziałania problemowi zwiększonych kosztów odsetkowych kredytu hipotecznego w stopniu, który znacząco wpływa na sytuację gospodarstw domowych.
"Konkludując, pomimo ustanowienia kryterium ograniczającego wykorzystanie 'wakacji kredytowych', Fundusz podtrzymuje uprzednio wyrażone stanowisko wobec kontynuacji tej formy pomocy, wskazując, że:
- w zaproponowanej formie nie została wyeliminowana możliwość skorzystania z wakacji przez osoby w relatywnie dobrej sytuacji (wysoka rata, ale też wysokie dochody),
- wakacje kredytowe są kolejnym, dodatkowym i nie dającym się przewidzieć w przeszłości obciążeniem dla podmiotów sektora bankowego, działania takie wpływają na ograniczenie rentowności inwestycji w Polsce (na tle innych krajów),
- wakacje kredytowe będą obciążać banki, które mają duże portfele hipotecznych kredytów mieszkaniowych i których działalność pośrednio wspierała budownictwo mieszkaniowe i dostępność mieszkań w Polsce,
- wakacje kredytowe mogą mieć charakter proinflacyjny,
- wakacje kredytowe nie powinny zwalniać ze spłaty części kapitałowej raty kredytu" - czytamy dalej.
"W opinii Funduszu, Fundusz Wsparcia Kredytobiorców, w którym kwota środków do dyspozycji jest na ten moment wykorzystana w relatywnie niewielkim stopniu (do wykorzystania pozostaje ok. 1,8 mld zł) jest najbardziej odpowiednim narzędziem do rozwiązywania problemów zwiększonych kosztów odsetkowych kredytu hipotecznego w stopniu, który znacząco wpływa na sytuację gospodarstw domowych" - wskazano także.
W końcu ub.r. Ministerstwo Finansów skierowało do konsultacji projekt wakacji kredytowych na 2024 rok (z pierwszą wypłatą w marcu), który zakłada, że kredytobiorcy, których rata przekracza 35% dochodu, będą mogli zawiesić spłatę raty kredytu w wymiarze 1 miesiąca na kwartał. Przy założeniu że z wakacji kredytowych skorzysta analogiczny odsetek uprawnionych jak z poprzednich wakacji kredytowych szacuje się koszt na poziomie 2,5 mld zł, podano w ocenie skutków regulacji (OSR) do projektu.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 26.11.2024Analizy i raportyBanki
NBP: Dynamika akcji kredytowej spadnie do ok. 1,13% w II kw. 2025, potem powolna odbudowa
Dynamika akcji kredytowej ogółem dla sektora niefinansowego spowolni do ok. 1,13% r/r w II kwartale 2025 r., a potem będzie się powoli odbudowywać do ok. 1,8% r/r w IV kwartale 2026 r., prognozuje Narodowy Bank Polski (NBP).
- 25.11.2024Banki
ZBP: Banki zawarły ok. 107 tys. ugód pozasądowych z frankowiczami i 10 tys. ugód sądowych
Banki zawarły do końca września ok. 107 tys. ugód pozasądowych z posiadaczami kredytów denominowanych we frankach szwajcarskich, poinformował prezes Związku Banków Polskich (ZBP) Tadeusz Białek. Ponadto zawarto ok. 10 tys. ugód sądowych, a liczba takich ugód wynosi obecnie ok. 1 tys. miesięcznie.
- 25.11.2024Banki
Prezes ZBP: Po konsultacjach wiemy, jaka wersja WIRF zastąpi WIBOR, decyzja przed świętami
Po drugiej turze konsultacji wszystkich interesariuszy zainteresowanych reformą wskaźników referencyjnych wiadomo już, która wersja wskaźnika WIRF zastąpi WIBOR, jednak wybór ten zostanie ogłoszony w grudniu, najprawdopodobniej przed świętami Bożego Narodzenia, wynika z wypowiedzi prezesa Związku Banków Polskich (ZBP) Tadeusza Białka.
- 25.11.2024Analizy i raportyBanki
Mind&Roses: 46% bankowców oczekuje wzrostu kredytów mieszkaniowych w ciągu 6 miesięcy
Odsetek bankowców spodziewających się wzrostu kredytów mieszkaniowych dla klientów indywidualnych w ciągu 6 miesięcy wzrósł do 46% w listopadzie br. z 40% przed miesiącem, wynika z "Monitora Bankowego", opublikowanego przez firmę badawczą Mind&Roses. Odsetek oczekujących wzrostu kredytów inwestycyjnych przedsiębiorstw w tym czasie spadł odpowiednio do 41% z 42%.
- 25.11.2024Analizy i raportyBanki
AMRON-SARFiN: Wartość kredytów mieszkaniowych wzrosła o 21,9% r/r w III kw. 2024 r.
Banki udzieliły 45 897 nowych kredytów mieszkaniowych w II kw. 2024 r., co oznacza wzrost o 12,63% kw/kw i wzrost o 1,02% r/r, wynika z raportu AMRON-SARFiN. Wartość nowo udzielonych kredytów wyniosła 19,32 mld zł, co oznacza wzrost o 1,03% kw/kw i wzrost o 21,92% r/r.