Blisko 80% Polaków stawia na przytulność we wnętrzach. Gdzie szukamy inspiracji?
Współczesne podejście do aranżacji wnętrz to efekt głęboko zakorzenionych wzorców kulturowych, rosnącej świadomości ekologicznej, ale coraz częściej również mediów społecznościowych. Obecnie korzysta z nich prawie 70% polskiego społeczeństwa i ponad 60% światowej populacji . Platformy takie jak Pinterest, TikTok czy Instagram stanowią źródło inspiracji nie tylko w dziedzinie mody czy stylu życia, ale także wystroju wnętrz, pokazując, jak funkcjonalnie i w zgodzie ze współczesnymi trendami urządzić swoje mieszkanie.
Z instagramowej rolki do wnętrza
Choć jeszcze do niedawna wyznaczanie trendów w aranżacji przestrzeni było przypisywane wyłącznie popularnym magazynom, obecnie modę kształtują również influencerzy oraz aktywni użytkownicy platform społecznościowych. Badania wskazują, że Internet stanowi główne źródło inspiracji dla zdecydowanej większości osób samodzielnie aranżujących swoje wnętrza. Już przed kilkoma laty aż 76% osób zadeklarowało, że głównym źródłem ich pomysłów są portale branżowe poświęcone tematyce wnętrzarskiej, a dla 74% miejscem poszukiwania inspiracji są media społecznościowe[1]. Pozwala to projektantom i markom na łatwą identyfikację i analizę potrzeb konsumentów.
Wśród dominujących obecnie trendów w na platformach, takich jak Pinterest czy Instagram, wyróżnia się styl japandi, łączący najlepsze cechy japońskiej kultury ze skandynawską estetyką. Styl ten odzwierciedla filozofię zen, harmonijną przestrzeń, która jednocześnie jest przytulna i funkcjonalna. Popularność zyskał także koncept „hygge”, typowy dla szwedzkich i norweskich mieszkań, oznaczający ciepłą, przyjazną przestrzeń uzyskiwaną dzięki prostocie, jasnym kolorom i naturalnym materiałom.
Nowe standardy w aranżacji wnętrz kształtują również zyskujące na popularności trendy proekologiczne. Influencerzy coraz częściej mówią o wykorzystaniu produktów z drugiej ręki oraz naturalnych materiałów, takich jak bawełna czy drewno.
Mieszkanie to coś więcej nieruchomość – coraz częściej odzwierciedla istotne dla nas wartości i indywidualną definicję dobrostanu. Dbanie o komfort przejawia się we współczesnym podejściu do aranżacji wnętrz, rosnącym zainteresowaniu rozwiązaniami typu smart home oraz popularności zrównoważonych praktyk ekologicznych. Z danych opublikowanych w Barometrze Archicom wynika, że 83% młodych Polaków uważa ekologię za istotne kryterium przy wyborze przyszłego lokum[2]. W tym kontekście kierują swój wzrok m.in. na systemy do optymalnego zarządzania energią, ale także doceniają zrównoważone rozwiązania osiedlowe – panele fotowoltaiczne oraz oświetlenie LED w przestrzeniach wspólnych. Pokazuje to, że dla obecnych konsumentów niezwykle istotne jest by funkcjonalność i zielone rozwiązania szły w parze – mówi Waldemar Olbryk, Prezes Zarządu w Archicom.
Jak mieszkają Polacy?
Polacy chętnie czerpią inspiracje z mediów społecznościowych, ale równie ważny jest dla nas indywidualny charakter wnętrz. W przygotowanym przez Archicom Barometrze pt. „Wyjątkowo Mieszkać” wykazano, że polskie mieszkania charakteryzuje połączenie globalnych trendów z tradycyjnymi akcentami – przede wszystkim rękodziełem[3]. Jako naród dbamy o detale i indywidualny styl, decydując się na unikatowe meble i ręcznie wykonane dekoracje. Badania potwierdzają, że w aranżacji wnętrz stawiamy na przytulność. Obok lokalizacji i przestrzeni to kluczowa cecha dla 79% Polaków[4]. Wybieramy miękkie oświetlenie, ciepłe kolory i przyjemne w dotyku tkaniny, co idzie w zgodzie z globalnymi trendami i odpowiada popularnemu w mediach społecznościowych konceptowi „hygge”.
Dla większości z nas priorytetem jest jednak nie estetyka, a ergonomiczne wykorzystanie przestrzeni. Nadając priorytet funkcjonalności, Polacy często wykazują się kreatywnością w efektywnym wykorzystaniu dostępnego metrażu, doceniając tym samym lokale zaprojektowane w przemyślany sposób. Do preferowanych rozwiązań należą wielofunkcyjne meble, inteligentne sposoby przechowywania i optymalne wykorzystanie każdego centymetra. Dodatkowo przykładamy dużą wagę do przestrzeni zewnętrznej, tworząc miejsca wypoczynku i relaksu na balkonach oraz w ogrodach, szczególnie w cieplejszych miesiącach.
Wierzymy, że z czasem na znaczeniu zyskają popularne już dziś kryteria proekologiczne, dlatego poprzez wdrażanie tego rodzaju rozwiązań chcemy wspierać mieszkańców w zmianie nawyków na bardziej przyjazne dla środowiska. Mieszkania służą dziś nie tylko jako „dach nad głową”. Łączą w sobie wiele funkcji, zapewniając przestrzeń do pracy, relaksu, zabawy z dziećmi, integracji, nauki czy pasji. W związku z tym staramy się tworzyć mieszkania nie tylko estetyczne, „zielone”, ale także praktyczne i adaptowalne. Funkcjonalność i ergonomia stanowią priorytety w naszych projektach – mówi Waldemar Olbryk, Prezes Zarządu w Archicom.
Jak czytamy w Barometrze Archicom, sposób, w jaki urządzamy i adaptujemy swoje mieszkania, może powiedzieć dużo o naszej osobowości, potrzebach czy wartościach. Przestrzeń, w której żyjemy, jest w związku z tym swoistym manifestem tego, w co wierzymy i jacy jesteśmy. Podejście do aranżacji wynika bez wątpienia również ze współczesnych trendów, wzorców kulturowych i co najważniejsze – zrównoważonych praktyk ekologicznych. Konsumenci z mediów społecznościowych, jak Pinterest i Instagram, czerpią inspirację do odkrywania nowych możliwości aranżacyjnych. Tworzą funkcjonalne, estetyczne przestrzenie, które nie tylko odzwierciedlają ich osobiste gusta, ale również wspierają ekologię.
[1] Badanie „Content Marketing w Branży Wnętrzarskiej”, Sfera Group, 2020
[2] Barometr Archicom, pt. „Wyjątkowo mieszkać”, 2024
[3] Barometr Archicom, pt. „Wyjątkowo mieszkać”, 2024
[4] Raport “Mieszkałbym”, ThinkCo i Otodom, 2022
Źródło: Archicom
- 17.07.2025Deweloperzy
Unibep ma warunkową umowę za 53,5 mln zł netto na osiedle dla Vinci Immobilier Polska
Unibep zawarł umowę o wartości 53,5 mln zł netto z Vinci Immobilier Polska, podała spółka. Kontrakt dotyczy zadania pn. budowa zespołu dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych z halą garażową. Termin zakończenia robót ustalony został na II kwartał 2027 r., z zastrzeżeniem, że umowa jest zawarta pod warunkiem zawieszającym, związanym z uzyskaniem przez zamawiającego zgód korporacyjnych na realizację umowy, którego spełnienie powinno nastąpić w terminie do 30 września 2025 r.
- 16.07.2025Deweloperzy giełdowiDeweloperzy
Grupa TAG sprzedała 1080 lokali w I półr., planuje sprzedaż ok. 2800 mieszkań w całym br.
Grupa TAG podpisała ponad 1 080 umów przedwstępnych i deweloperskich w I poł. 2025 r. oraz dodatkowo około 160 umów rezerwacyjnych, które pozostały do sfinalizowania jako deweloperskie wkrótce, podała spółka. Grupa podtrzymała też plany, według których w całym 2025 r. celuje w sprzedaż na poziomie 2 800 mieszkań oraz zwiększenie portfela lokali na wynajem do ponad 3600 lokali.
- 15.07.2025Deweloperzy
Archicom Collection ciągle zaskakuje. W inwestycji M7 powstanie siedem kolekcjonerskich apartamentów unikalnych w skali światowej
W inwestycji M7 zlokalizowanej w nowym superkwartale Towarowa22, powstaną wyjątkowe, kolekcjonerskie apartamenty stworzone od początku do końca według autorskich koncepcji łączących je z wybitnymi postaciami ze świata sztuki lub prestiżowymi markami. Pierwsze trzy projekty są już gotowe do sprzedaży. To apartamenty „Helmut Newton and Sylvia Gobbel”, „M as Marylin” oraz „Guitar Heroes”. Posiadają swoje wyróżniki, a nawet – oryginalne dzieła wybitnych artystów w luksusowych wnętrzach.
- 15.07.2025BiznesGospodarkaInformacje z gospodarkiDeweloperzy
BIG InfoMonitor: 45% przedsiębiorców planuje inwestować w rozwój biznesu w ciągu roku
W rozwój biznesu planuje inwestować ponad 45% przedsiębiorców w perspektywie nadchodzących 12 miesięcy wobec 30% przed rokiem (w II kw. ub.r.), wynika z badania wykonanego dla BIG InfoMonitor. Na rozwój nastawieni są przede wszystkim przedstawiciele sektora usług i produkcji.
- 14.07.2025Deweloperzy giełdowiDeweloperzy
Dom Development wprowadził do oferty 259 lokali w ramach Os. Wilno i Mokotowa Sportowego
Dom Development wprowadził do sprzedaży 259 lokali w dwóch warszawskich inwestycjach: Osiedle Wilno i Mokotów Sportowy, podała spółka. Nowy etap Mokotowa Sportowego obejmuje 63 mieszkania i 4 lokale usługowe w czteropiętrowym budynku. Zakończenie realizacji planowane jest na I kwartał 2027 roku. W przypadku Osiedla Wilno do oferty trafiły 192 mieszkania w trzypiętrowym budynku. Termin ukończenia to IV kwartał 2026 roku.