26.06.2025
GospodarkaBiznes

BUZZcenter: Ponad 50% polskich firm używa AI lub prowadzi pierwsze pilotaże

Ponad 50% polskich firm używa AI lub prowadzi pierwsze pilotaże, zaś zastosowania AI najczęściej dotyczą analizy danych (44%), automatyzacji (43%) oraz chatbotów (42%); najbardziej dynamicznie AI wdrażają działy obsługi klienta, marketingu i sprzedaży, podano w raporcie BUZZcenter.

"Ponad połowa (54%) polskich firm ma już za sobą bezpośrednie zetknięcie z AI w praktyce. 32% prowadzi pierwsze pilotażowe wdrożenia, a kolejne 22% deklaruje regularne korzystanie ze sztucznej inteligencji, wynika z III edycji raportu 'Power of AI'. Niemal co trzecie przedsiębiorstwo (30%) wciąż analizuje, bez konkretnych działań, a 16% planuje uruchomić pierwsze projekty AI w ciągu najbliższych 12 miesięcy" - czytamy w komunikacie.

Raport BUZZcenter pokazuje, że polskie firmy inwestują w AI pragmatycznie tam, gdzie szybko widać efekty. Na podium zastosowań znalazły: analiza danych (44% firm), automatyzacja procesów (43%) oraz chatboty i generowanie tekstu / tłumaczeń (42%).

"Te obszary dominują, bo najłatwiej w nich wykazać efekty w postaci lepszych decyzji dzięki analityce, oszczędności czasu i kosztów przez automatyzację czy całodobową obsługę klienta za pomocą chatbotów. Bardziej kreatywne wykorzystania AI, jak generowanie audio, wideo czy grafik, pozostają na razie niszą. Przeszkodą są tu kwestie licencyjne, skomplikowane procesy wdrożeń czy obawy o prawa autorskie. Mimo to wraz z dojrzewaniem rynku i te niszowe dziś zastosowania mogą eksplodować popularnością, podobnie jak stało się to z chatbotami" - powiedziała strateg i head of business w BUZZcenter Kamila Kierzek-Mechło, cytowana w komunikacie.

Badanie "Power of AI" zrealizowano w okresie marzec–maj 2025, stosując metodologię ilościową CAWI na ogólnopolskiej próbie N=300 oraz uzupełniając ją jakościowo poprzez przeprowadzenie 20 indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI). Respondentami byli właściciele firm oraz przedstawiciele kadry zarządczej i specjalistycznej średniego oraz wyższego szczebla, reprezentujący przedsiębiorstwa duże (64%) i średnie (36%) z różnych sektorów gospodarki. Próba odzwierciedlała strukturę demograficzną kraju pod względem płci i wieku. Celem badania było zdiagnozowanie poziomu oraz specyfiki wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI) w polskich przedsiębiorstwach, ze szczególnym uwzględnieniem potencjału kadrowego i finansowego organizacji.

(ISBnews)

Źródło: ISB news

Najnowsze z tej kategorii