CPK ma pierwsze pozwolenia budowlane - na wykonanie linii wysokiego napięcia
Spółka CPK, odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, otrzymała pozwolenia na budowę dla nowych linii wysokiego napięcia. To pierwsze decyzje administracyjne, które są niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia prac budowlanych, podała CPK. Wydane pozwolenia dotyczą budowy linii o napięciu 110 kV i 220 kV poza terenem projektowanego lotniska.
"Nowe linie zastąpią dotychczasowe, przewidziane do likwidacji odcinki, znajdujące się na obszarze realizowanej inwestycji. To jeden z pierwszych etapów realizacji projektu zasilania nowego portu lotniczego w energię elektryczną. [...] Realizacja projektu umożliwi usunięcie kolizji z napowietrznymi liniami 110 i 220 kV, będącymi własnością PGE Dystrybucja i Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE). Prace projektowe oraz budowlane przeprowadzi firma Enprom. Budowa nowych linii ma rozpocząć się na przełomie II i III kwartału 2026 roku" - czytamy w komunikacie.
Zgodnie z projektem, rozbiórkę kolidujących odcinków poprzedzi budowa nowych linii poza obszarem lotniska. W ramach przebudowy infrastruktury odcinka linii 110 kV powstanie nowy Główny Punkt Zasilający, który będzie odpowiadał za dostawy energii elektrycznej do lotniska CPK. Następnym krokiem będzie wniosek o pozwolenie na rozbiórkę już istniejących linii energetycznych, dodano.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to inwestycja, której celem jest stworzenie systemu transportowego kraju, integrującego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach Programu CPK powstanie m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy będzie przystosowany do obsługi 34 mln pasażerów rocznie w początkowych latach funkcjonowania i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 25.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Oferta Mirbudu za 549,44 mln zł wybrana na budowę odcinka drogi S11
Oferta Mirbudu, warta 549,44 mln zł brutto, została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pn.: "Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S11 Ostrów Wlkp. - Kępno; odcinek I węzeł Przygodzice - węzeł Ostrzeszów Północ (bez węzła)", podała spółka.
- 17.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
GDDKiA zleciła budowę dróg za ponad 1,6 mld zł podczas przerwy zimowej
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarła umowy na realizację 7 zadań o łącznej długości 45,8 km i wartości przekraczającej 1,6 mld zł w czasie tzw. przerwy zimowej, czyli w okresie od połowy grudnia 2024 r. do połowy marca br., podała Dyrekcja.
- 13.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Oferta Budimeksu za 104,38 mln zł najtańsza na obwodnicę Dobiegniewa w ciągu DK22
Oferta Budimeksu warta 104,38 mln zł brutto okazała się najtańsza w przetargu na realizację obwodnicy Dobiegniewa w ciągu DK22 (o długości 5,8 km), podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Cena stanowi 60% ogólnej oceny oferty, zaś wydłużenie okresu gwarancji jakości - 40%. Obwodnica powstanie w systemie Projektuj i buduj.
- 06.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
MI: GDDKiA wznawia przygotowania do realizacji Wschodniej Obwodnicy Warszawy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozpoczyna prace mające na celu wyjście z wieloletniego impasu związanego z przygotowaniami do budowy ostatniej części Warszawskiego Węzła Drogowego. Efektem tych prac ma być realizacja 14 km odcinka drogi ekspresowej S17 omijającej stolicę od północnego-wschodu, podało Ministerstwo Infrastruktury.
- 26.02.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Oferta Budimeksu za 478,2 mln zł netto oceniona najwyżej w przetargu na odcinek S11
Oferta Budimeksu, warta 478,24 mln zł netto, została oceniona najwyżej w postępowaniu przetargowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na "Zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S11 Ostrów Wlkp. - Kępno; odcinek II węzeł Ostrzeszów Północ - węzeł Kępno Północ", podała spółka, zastrzegając, że powyższe nie oznacza wyboru oferty jako najkorzystniejszej, gdyż postępowanie dotyczące oceny ofert nie zostało ostatecznie zakończone.