20.09.2023
InfrastrukturaMagazynowa

C&W: Poziom pustostanów w obiektach handl. spadł o 1,2 pkt proc. r/r do 3,5% powierzchni

Warszawa, 20.09.2023 (ISBnews) - Średni poziom pustostanów w obiektach handlowych w największych miastach w Polsce spadł o 1,2 pkt proc. r/r i wynosi obecnie 3,5% powierzchni. Spadek wakatów dotyczy sześciu z ośmiu największych miast (Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Trójmiasto, Szczecin, Warszawa, Wrocław), wynika z danych Cushman & Wakefield.

Według ekspertów Cushman & Wakefield, dane mogą wskazywać na stopniową odbudowę sektora handlowego w Polsce. Jednocześnie, w miarę stabilizowania się sytuacji na rynku, właściciele obiektów handlowych powinni mocniej stawiać na urozmaicanie ich oferty.

"Najniższy poziom pustostanów na rynku nieruchomości handlowych charakteryzuje Kraków, gdzie wolnych jest jedynie 1,5% powierzchni (spadek z 1,9% w 2022). Ciekawie sytuacja przedstawia się też na łódzkim rynku - tutaj wskaźnik wakatów wynosi 1,8%, podczas gdy w analogicznym okresie 2022 roku do wynajęcia pozostawało 4,1% powierzchni. Na trzecim miejscu znajduje się Szczecin, gdzie pustostany stanowią 2,0%, co oznacza spadek o 2,6 pkt proc. r/r" - powiedziała head of research Cushman & Wakefield Ewa Derlatka-Chilewicz, cytowana w komunikacie.

Jednocześnie na poznańskim rynku handlowym, na którym poziom postanów jest obecnie najwyższy i wynosi 4,4%, wskaźnik ten spadł o 4,7 pkt proc. r/r, co należy jednak tłumaczyć zamknięciem dwóch obiektów, które notowały bardzo wysokie wskaźniki wolnej powierzchni w 2022 roku. Jedyne duże miasta, które odnotowały niewielki wzrost powierzchni niewynajętej, to Katowice - 3,9% (+0,5 pkt proc. r/r) i Wrocław - 4,3% (+0,3 pkt proc. r/r), podano.

"Spadający poziom pustostanów jest niewątpliwie jedną z najważniejszych zmiennych odzwierciedlających sytuację w każdym z segmentów rynku nieruchomości komercyjnych. Ważne jednak, aby niższe wakaty nie usypiały czujności właścicieli obiektów handlowych. Moment uspokojenia sytuacji rynkowej, to dobry czas na zweryfikowanie strategii sprzedażowej i marketingowej centrum handlowego. Z jednej z naszych najnowszych analiz badającej potrzeby klientów centrów handlowych wynika m.in., że dla 69% kupujących [Pytanie wielokrotnego wyboru na próbie 504 respondentów] kluczowy jest duży wybór dostępnych w obiekcie sklepów, a dla 38% - oferta gastronomiczna. Dlatego tak istotna jest weryfikacja tenant-mix obiektów handlowych, tak aby lepiej odpowiadały na zmieniające się trendy konsumenckie" - dodała Derlatka-Chilewicz.

(ISBnews)

Źródło: ISB news

Najnowsze z tej kategorii