Jak atrakcyjna lokalizacja wpływa na dynamikę sprzedaży na rynku nieruchomości?
Na rynku nieruchomości, gdzie wartość inwestycji zależy od bardzo wielu zmiennych, lokalizacja wciąż pozostaje jednym z kluczowych czynników. Mieszkania usytuowane w centralnych punktach miast zapewniają nie tylko wygodę codziennego życia, ale także stabilny wzrost wartości nieruchomości, co czyni je atrakcyjną opcją inwestycyjną. W obliczu rosnącej popularności pracy zdalnej i zawodowej mobilności, nowoczesne projekty mieszkaniowe muszą sprostać nowym wymaganiom. Tradycyjne postrzeganie atrakcyjnej lokalizacji – jako miejsca blisko biura w centrum dużego miasta – uległo zmianie. Jak dzisiaj należy rozumieć pojęcie dobrej lokalizacji?
Nowe oblicze dobrej lokalizacji
Zgodnie z danymi GUS, ponad 2 miliony Polaków wykonuje swoje obowiązki zawodowe całkowicie lub częściowo zdalnie. Wzrost popularności pracy z domu, a także zwiększona mobilność zawodowa, sprawiają, że łatwy dojazd do biura czy centrum miasta z dostępem do punktów usługowych przestał być głównym kryterium przy wyborze mieszkania. To za sprawą stylu życia tej grupy dochodzi do redefinicji pojęcia atrakcyjnej lokalizacji. Współcześnie, nabywcy poszukują inwestycji w pobliżu kluczowych węzłów komunikacyjnych, które umożliwiają szybkie przemieszczanie się między miastami, a nawet krajami. Dogodny dostęp do infrastruktury transportowej, takiej jak dworce kolejowe i lotniska, staje się priorytetem.
Redefinicja pojęcia „dobra lokalizacja” to nie tylko zmiany w skali makro – związane z położeniem względem połączeń transportowych – ale także w skali mikro. Projekty w duchu tzw. 15-minutowych miast, które łączą funkcje mieszkaniowe, usługowe i rekreacyjne, stają się trwałym trendem na rynku nieruchomości. Inwestycje w formacie „destination” oferują nie tylko mieszkania, ale także dostęp do kompleksowej infrastruktury, w tym sklepów, restauracji, szkół i placówek medycznych, które są dostępne w pobliżu. Projekty takie jak krakowska inwestycja WITA, której część mieszkaniowa realizowana jest przez Archicom, a komercyjna przez Echo Investment, odpowiadają na potrzeby współczesnych nabywców, łącząc nowoczesność, wygodę oraz dogodną lokalizację w pobliżu kluczowych węzłów komunikacyjnych, takich jak Dworzec Główny. Dzięki dobremu skomunikowaniu z Lotniskiem Balice, które jest oddalone o zaledwie 15 minut jazdy pociągiem, mieszkańcy zyskują dodatkową mobilność, co zwiększa atrakcyjność inwestycji – mówi Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom.
Dynamika sprzedaży — wskaźnik sukcesu inwestycji
Dynamika sprzedaży mieszkań jest jednym z kluczowych wskaźników sukcesu inwestycji, potwierdzającym atrakcyjność projektu w oczach inwestorów oraz nabywców indywidualnych. Wśród czynników, które w znaczący sposób na nią oddziałują, należy wyróżnić atrakcyjność lokalizacji. Nieruchomości położone w pobliżu węzłów komunikacyjnych są nie tylko łatwiejsze do wynajęcia, ale także lepiej chronione przed spadkami wartości rynkowej.
Dla inwestorów dobra lokalizacja oznacza stabilne przychody z najmu, a także potencjał wzrostu wartości kapitałowej. W przypadku Krakowa, gdzie rynek nieruchomości jest jednym z bardziej aktywnych w Polsce, realizacje dobrze skomunikowane, jak nasza inwestycja WITA, szybko zyskują zainteresowanie. Sprzedaż niemal 50% mieszkań w ciągu trzech miesięcy od rozpoczęcia budowy to dowód na to, że inwestorzy dostrzegają znaczenie dobrze zlokalizowanych projektów, odpowiadających na zmieniające się potrzeby rynku – tłumaczy Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom.
Redefinicja pojęcia „dobrej lokalizacji” na rynku nieruchomości to zjawisko, które będzie miało długofalowy wpływ na przyszłość branży. Wysokiej klasy inwestycje, które oferują nie tylko dogodną lokalizację w pobliżu centrów miast, ale także łatwy dostęp do węzłów komunikacyjnych, usług i terenów zielonych, stanowią dziś nowy standard. Kluczową rolę odgrywa tu czas — zarówno ten, który nabywcy mogą zaoszczędzić na codziennych dojazdach, jak i ten, który mogą poświęcić na relaks i korzystanie z lokalnej infrastruktury. Właśnie dlatego inwestycje zlokalizowane w pobliżu węzłów transportowych i oferujące szeroki wachlarz usług na miejscu będą odgrywać coraz większą rolę na rynku nieruchomości.
Źródło: Archicom
- 17.09.2025Deweloperzy
Lokum Deweloper sprzeda 120-150 mieszkań, przekaże ok. 150 w 2025 r.
Lokum Deweloper spodziewa się, że sprzeda w całym bieżącym roku 120-150 mieszkań, a przekaże nabywcom ok. 150, wobec odpowiednio 65 i 38 w I półroczu, poinformowali przedstawiciele spółki. Oceniają, że II półrocze poprawi wyniki spółki i przyniesie zysk na działalności deweloperskiej w całym 2025 r., choć mniejszy w ujęciu rok do roku.
- 17.09.2025Wyniki finansoweDeweloperzy
Lokum Deweloper miał 34,42 mln zł zysku netto, 45,14 mln zł zysku EBIT w I poł. 2025 r.
Lokum Deweloper odnotował 34,42 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2025 r. wobec 29,47 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
- 16.09.2025Deweloperzy
Archicom planuje przekazać do użytku 2,4 tys. mieszkań, sprzedać ok. 3 tys. w 2025 r.
Archicom planuje przekazać do użytku w tym roku około 2400 mieszkań po przekazaniu 404 lokali (w tym 360 lokali Archicom i 44 lokali Echo Investment) w I półroczu, podała spółka. Ze względu na harmonogram trwających projektów większość przekazań zaplanowano na III i IV kwartał tego roku, wyjaśniono.
- 16.09.2025Informacje z gospodarkiDeweloperzy
Archicom miał 1,05 mln zł straty netto, 28,42 mln zł zysku EBIT w I poł. 2025 r.
Archicom odnotował 1,05 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2025 r. wobec 40,67 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
- 15.09.2025Wyniki finansoweDeweloperzy
Grupa Develia osiągnęła 173,4 mln zł zysku netto w I półroczu 2025 r.
W I półroczu 2025 r. przychody ze sprzedaży grupy Develia wyniosły 748,3 mln zł w porównaniu do 648,7 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku, czyli 15% więcej.