04.12.2023
InfrastrukturaSpołeczna

JLL/Trei: Udział parków handl. w wolumenie inwestycji detal. wzrósł do 54% w I-III kw.

Warszawa, 04.12.2023 (ISBnews) - Udział parków handlowych w całkowitym wolumenie inwestycji detalicznych w pierwszych trzech kwartałach 2023 r. wzrósł do blisko 54%, wynika z czwartej edycji raportu "Parki handlowe i centra convenience w Polsce" JLL i Trei Real Estate Poland. W porównaniu do lat 2018-2019, kiedy wolumen inwestycji w tym sektorze nie przekraczał 5%, lata 2020-2022 przyniosły znaczący wzrost ich udziału w rynku, który w 2022 r. osiągnął 19%.

"Zainteresowanie inwestorów aktywami typu convenience utrzymuje się na wysokim poziomie, co przekłada się na dużą liczbę zamkniętych transakcji. Do szerokiej gamy już aktywnych inwestorów krajowych i międzynarodowych specjalizujących się w tym segmencie dołączają nowi gracze, jak na przykład Lords LB Asset Management z Litwy, czeski BHM oraz renomowana francuska firma Frey. Obserwujemy również aktywny udział polskich inwestorów prywatnych. Istnieje duży popyt na parki handlowe szczególnie z najemcami z segmentu spożywczego i DIY, ponieważ sektory te nieustannie osiągają dobre wyniki. Pomimo wysokiego popytu, stopy kapitalizacji dla najlepszych parków handlowych wzrosły do ok. 7,0% na koniec trzeciego kwartału, odzwierciedlając rosnące koszty finansowania" - powiedziała head of retail investment, JLL Agnieszka Kołat, cytowana w komunikacie.

Według raportu, parki handlowe, ze względu na swoją stosunkowo niewielką powierzchnię mogą być lokalizowane najkorzystniejszych miejscach - w bezpośrednim sąsiedztwie osiedli mieszkaniowych czy przy strategicznych ciągach komunikacyjnych, co przekłada się na ich popularność wśród klientów. W związku z tym stale rośnie liczba marek, które decydują się na otworzenie swoich placówek w parkach handlowych.

"Parki handlowe z uwagi na swój format - stosunkowo niewielką powierzchnię, z reguły nieprzekraczającą 10 tys. m2 - to nadal atrakcyjna lokata kapitału. Koszty budowy takich obiektów są niższe, a więc i niższe jest ryzyko inwestycyjne. Parki handlowe powstają często w mniejszych miejscowościach lub na obrzeżach dużych miast, gdzie budowane są nowe osiedla mieszkaniowe. Zapotrzebowanie na miejsce, w którym można zrobić kompleksowe zakupy, najlepiej z ofertą operatora spożywczego, jest tam bardzo wysokie. Nasze Vendo Parki są w pełni skomercjalizowane jeszcze przed ukończeniem budów. Popularność i rentowność parków handlowych skutkują tym, że są to aktywa często poszukiwane przez fundusze inwestycyjne" - powiedział dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland Jacek Wesołowski.

Całkowita wartość sprzedaży nieruchomości handlowych w Polsce wyniosła blisko 402 mln euro w okresie pierwszych trzech kwartałów 2023 r., co stanowiło 49% wartości sprzedaży analogicznego okresu roku poprzedniego (822 mln euro). Od 2018 r. wolumen transakcji powyżej 100 mln euro w Polsce spada (z wyjątkiem roku 2022). Mniejsze transakcje umocniły rynek, a transakcje o wartości poniżej 50 mln euro stanowiły 61% wszystkich transakcji w 2023 r. (do końca września 2023 r.), podano także.

"W okresie pierwszych trzech kwartałów 2023 r. całkowita wartość sprzedaży nieruchomości handlowych w Polsce wyniosła blisko 402 mln euro, co stanowiło zaledwie 49% wartości sprzedaży analogicznego okresu roku poprzedniego (822 mln euro). Należy jednak zauważyć, że na wysoki wolumen z 2022 r. wpływ miały przede wszystkim dwie transakcje wynikające ze stworzenia spółek joint-venture przez EPP, obejmujące 20 centrów handlowych, dwa parki handlowe i trzy budynki biurowe, o łącznej wartości ok. 600 mln euro. W I-III kw. 2023 r. na rynku handlowym odnotowano 20 transakcji obejmujących łącznie 30 aktywów. Dodatkowo w toku są większe transakcje" - dodała Kołat.

Największą transakcją handlową odnotowaną dotychczas w 2023 r. była sprzedaż przez INGKA do Frey gdańskiego obiektu Matarnia Park Handlowy za około 103 mln euro. W parku handlowym o łącznej powierzchni GLA ok. 51 500 mkw. zlokalizowanym w sąsiedztwie sklepu IKEA (wyłączony z transakcji) operują m.in. takie marki jak: Auchan, Media Markt, RTV Euro AGD, OBI, H&M, New Yorker, czy marki z grupy LPP. Transakcja jest dowodem na to, że dobrze prosperujące parki handlowe są wciąż na radarze inwestorów, podano.

(ISBnews)

Źródło: ISB news

Najnowsze z tej kategorii