KNF: Wynik netto sektora bankowego wzrósł o 50,3% r/r do 15,77 mld zł w I-VI 2023
Warszawa, 10.08.2023 (ISBnews) - Wynik finansowy netto banków wyniósł 15,77 mld zł w okresie styczeń-czerwiec 2023 r., co oznacza wzrost o 50,3% r/r, podała Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).
"Wynik finansowy netto na koniec czerwca 2023 r wyniósł 15,8 mld zł Wynik ten był wyższy o 5,3 mld zł 50,3% r/r) od wyniku osiągniętego na koniec czerwca 2022 r i o 1,3 mld niższy od wyniku osiągniętego na koniec maja 2023 (-7,5% m/m)" - czytamy w prezentacji.
Na koniec czerwca 2023 r łączna strata wykazana przez banki komercyjne wyniosła 1,2 mld zł. Aktywa tych banków stanowiły ok 1,5% aktywów sektora. Pozostałe banki w sektorze wykazały łącznie zysk w wysokości 18,2 mld zł, podała Komisja.
W okresie styczeń-czerwiec br. wynik z odsetek wyniósł 47,44 mld zł (+26,8% r/r), zaś wynik z prowizji sięgnął 9,29 mld zł (-1,3% r/r). Koszty działania wyniosły 22,83 mld zł (-4,2% r/r).
Odpisy (utrata wartości lub odwrócenie utraty wartości) wyniosły 3,52 mld zł (-4,8% r/r).
Wskaźnik ROE sektora bankowego na koniec czerwca wyniósł 9,11% (+3,83 pkt proc. r/r, +0,38 pkt proc. m/m), a ROA sięgnął 0,55% (+0,15 pkt proc. r/r, bez zmian m/m), podano też w prezentacji.
Marża odsetkowa netto (NIM) wyniosła na koniec czerwca 3,52% wobec 3,51% miesiąc wcześniej i 2,67% rok wcześniej.
Na koniec marca 2023 r. wskaźniki adekwatności kapitałowej sektora były na poziomie 20,27% (TCR) i 18,46% (T1), poinformowała też Komisja w prezentacji.
Na koniec czerwca 2023 r. działalność prowadziło: 30 banków komercyjnych, 492 banki spółdzielcze, 34 oddziały instytucji kredytowych i banków zagranicznych.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 16.10.2024BankiAnalizy i raporty
Pekao: Deficyt po wrześniu wskazuje, że nowelizacja budżetu na 2024 nie jest nieunikniona
Wykonanie budżetu państwa po wrześniu wskazuje, że "ma duże szanse zmieścić się w limicie deficytu na ten rok (184 mld zł)" i nowelizacja być może nie będzie potrzebna, oceniają ekonomiści Banku Pekao. Bank podtrzymał prognozę deficytu sektora rządowego i samorządowego (tzw. general government) na poziomie 5,4% PKB w tym i przyszłym roku.
- 15.10.2024BankiTrendy rynkowe
NBP: Popyt na mieszkania niższy, ale nadal dobry; aktywność deweloperów wzrosła w II kw.
Aktywność inwestycyjna deweloperów wzrosła w II kw. br. w warunkach niższego, choć "wciąż satysfakcjonującego" popytu, czego efektem był wzrost produkcji mieszkań w toku, wynika z analizy Narodowego Banku Polskiego (NBP). Szacowana stopa zwrotu z kapitału własnego (ROE) deweloperów mieszkaniowych z projektów inwestycyjnych wyniosła ok. 23%, podobnie jak w poprzednim kwartale.
- 15.10.2024BankiInformacje z gospodarki
PKO BP: Inflacja w szczycie sięgnie 5,5% r/r w 2025 r. przy utrzymaniu osłon cen energii
Inflacja konsumencka CPI w swoim lokalnym szczycie sięgnie 5,5% r/r w 2025 r., jeśli zostaną utrzymane przez rząd osłony cen energii, szacują ekonomiści PKO Banku Polskiego. Brak utrzymania mrożenia cen energii podniesie wskaźnik CPI o 0,8 pkt proc. w szczycie w przyszłym roku do 6,3% r/r.
- 15.10.2024Banki
Credit Agricole: Dynamika płac utrzymuje podwyższoną presję inflacyjną w gospodarce
Inflacja konsumencka CPI sięgnie 5,4% w III 2025 r., po czym będzie stopniowo obniżać się, szacuje Credit Agricole Bank Polska. Inflacja konsumencka znacząco spadnie w II poł. 2025 r. i znajdzie się w paśmie zbliżonym do górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego (3,5%). Ekonomiści wskazują, że wzrost inflacji CPI do 4,9% r/r we wrześniu z 4,3% r/r w sierpniu nastąpił w wyniku wzrostu inflacji bazowej (bez cen żywności i energii), wysokich cen usług. Jednocześnie za wzrost inflacji bazowej jest odpowiedzialna presja płacowa, utrzymując podwyższoną presję inflacyjną w polskiej gospodarce.
- 11.10.2024Banki
PKO BP szacuje koszty ryzyka związanego z kredytami CHF na 994 mln zł w III kw. 2024 r.
PKO Bank Polski oszacował wstępnie, że koszty ryzyka prawnego związanego z kredytami hipotecznymi denominowanymi i indeksowanymi do CHF, ujęte w ciężar wyników III kwartału 2024 roku, wyniosły 994 mln zł, podał bank. Wysokość tych kosztów wynika z aktualizacji parametrów modelu oceny ryzyka prawnego w tym zwiększenia spodziewanych kosztów programu ugód.