Koszt kredytu mieszkaniowego #naStart dla budżetu państwa to 19 358 mln zł w ciągu 10 lat
Koszt dopłat z budżetu państwa do kredytu mieszkaniowego #naStart wyniesie 19 358 mln zł w ciągu 10 lat, wynika z oceny skutków regulacji do projektu ustawy o kredycie. W tym roku na ten cel ma trafić z budżetu 249 mln zł.
W pierwszym pełnym roku funkcjonowania ustawy (2025) koszty dla budżetu - jak wynika z OSR - wyniosą 1 151 mln zł, w drugim roku - 1 859 mln zł, a w ciągu dziesięciu lat funkcjonowania ustawy 19 358 mln zł.
Źródłem finansowania dopłat do rat kredytu mieszkaniowego #naStart będzie budżet państwa poprzez Rządowy Fundusz Mieszkaniowy (RFM) w Banku Gospodarstwa Krajowego. W celu finansowania programu, RFM będzie zasilany środkami budżetu państwa w ramach zwiększonego limitu finansowego części 18.
Faktyczna kwota wydatków i rocznych zasileń RFM środkami budżetu państwa będzie określana w ustawie budżetowej - w zakresie do jakiego odnoszą się proponowane zmiany w ustawie począwszy od 2024 r. (rok 0 = 2024), podano w OSR.
Projektowane zakończenie okresu udzielania rodzinnych kredytów mieszkaniowych wraz z wejściem nowego kredytu mieszkaniowego #naStart pozwoli zmniejszyć w latach 2024-2032 ustawowy limit maksymalnej kwoty wydatków, z których większą część wyznacza maksymalny limit finansowania wsparcia kredytobiorców w formie spłat rodzinnych, o łączną kwotę 12,8 mld zł, podano także.
Jak wskazano maksymalny limit wydatków budżetowych na dopłaty do rat dla nowych kredytów powinien zapewnić sfinansowanie maksymalnie 175 tys. kredytów mieszkaniowych udzielonych z dopłatami do rat, przy założeniu zawarcia do końca 2025 r. na nowych zasadach 75 tys. umów kredytowych (zakładane wejście w życie rozwiązań i rozpoczęcie przyjmowania wniosków o kredyt z dniem 15 stycznia 2025 r.) oraz udzieleniu w kolejnych 2 latach funkcjonowania programu po 50 tys. kredytów rocznie.
Pierwotny projekt ustawy o kredycie mieszkaniowych #naStart zakładał limit 15 tys. wniosków na kwartał. Koszt proponowanych rozwiązań dla budżetu państwa miał - według wersji przekazanej w kwietniu br. do konsultacji - wynieść w br. 350 mln zł., w 2025 r. - 1 723 mln zł, a łącznie w okresie 10 lat - 21 539 mln zł.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 15.11.2024Zmiany w przepisach
MC: Podpisano list intencyjny w sprawie Funduszu Sztucznej Inteligencji
W Warszawie podpisano list intencyjny na rzecz utworzenia Funduszu Sztucznej Inteligencji. W inicjatywie uczestniczą Ministerstwo Cyfryzacji, Obrony Narodowej oraz Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Narodowe Centrum Nauki, Polski Fundusz Rozwoju oraz Bank Gospodarstwa Krajowego, podało Ministerstwo Cyfryzacji. Rada Funduszu ma koordynować wydatki i działania w obszarze inwestycji w sztuczną inteligencję w Polsce.
- 09.11.2024Zmiany w przepisach
Sejm przyjął nowelizację ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa dot. KZN
Sejm przyjął nowelizację ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa, zwiększając wysokość dotacji podmiotowej do Krajowego Zasobu Nieruchomości (KZN). Za nowelizacją głosowało 245 posłów, przeciw było 189, wstrzymało się 16.
- 07.11.2024Zmiany w przepisach
Kosiniak-Kamysz: MRiT przedstawi wkrótce program wsparcia w zakupie mieszkania 'MDM2'
Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) przedstawi wkrótce nową koncepcję wsparcia w zakupie mieszkania, która ma składać się z trzech filarów: własnościowego, spółdzielczego i społecznego, zapowiedział wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz. Nową koncepcję nazwał roboczo MDM2.
- 28.10.2024Zmiany w przepisach
Gawkowski: Chcemy, aby wszystkie usługi w administracji dostępne były online do 2035 r.
Warszawa, 28.10.2024 (ISBnews) - Strategia cyfryzacji, którą dzisiaj ma przedstawić rząd zakłada, że wszystkie usługi w administracji dostępne były online do 2035 r., poinformował wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
- 25.10.2024InfrastrukturaSpołecznaZmiany w przepisach
Polska 2050 złożyła projekt ustawy dot. remontów oświetlenia ulicznego przez gminy
Posłowie Polski 2050 złożyli w Sejmie projekt nowelizacji prawa energetycznego, dotyczący odblokowania możliwości eksploatacji, remontów, przebudów oraz budów oświetlenia ulicznego przez gminy oraz uelastycznienia przepisów ws. modernizacji oświetlenia w technologii LED, wynika z uzasadnienia do projektu.