05.02.2024
Informacje z gospodarki

Mastercard: Ogólne wydatki Polaków wzrosną o 3,5% r/r w 2024 roku

Warszawa, 05.02.2024 (ISBnews) - Ogólne wydatki Polaków wzrosną o 3,5% r/r w 2024 r., szacuje Mastercard Economics Institute. Przewiduje też, że stopa referencyjna wyniesie 4,25% na koniec tego roku (wobec 5,75% obecnie), zaś tegoroczny wzrost PKB wyniesie 3,3%.

"Nawet w obliczu wysokiej inflacji, pochłaniającej znaczną część domowych budżetów przeznaczonych na zaspokajanie podstawowych potrzeb, niezwykle ważne dla konsumentów pozostaną wydatki uznaniowe, wśród których dominować będą podróże i rozrywka. […] Jeśli chodzi o ogólne wydatki Polaków Mastercard Economics Institute szacuje, że w 2024 r. wzrosną one o 3,5% rok do roku" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi "Mastercard Economic Outlook".

Według raportu, w tym roku światowa sytuacja gospodarcza wydaje się wracać do bardziej "normalnej" niż wcześniej, ale nadal istnieje dążenie do osiągnięcia nowego stanu równowagi, zwłaszcza w kontekście wysokich stóp procentowych, wzrostu płac i inflacji. Wzmacnia się jednocześnie pozycja konsumenta, co jest rezultatem malejącego tempa inflacji przy jednoczesnym utrzymaniu stabilnego realnego wzrostu gospodarczego.

"W tym roku, w odpowiedzi na spadek inflacji w warunkach nieznacznego tempa wzrostu gospodarczego, można spodziewać się stopniowego łagodzenia polityki monetarnej i jej częściowej normalizacji. Mastercard Economics Institute spodziewa się, że w 2024 r. w skali globalnej stopa inflacji wyniesie 4,9% rok do roku, tj. obniży się w stosunku do poziomu 6% odnotowanego w 2023 r., choć nadal utrzyma się powyżej średniej sprzed pandemii, wynoszącej 2,7%. Mimo to prognozy wskazują, że globalny wzrost PKB w nadchodzącym roku będzie zbliżony do tego z 2023 r. i po uwzględnieniu wpływu inflacji wyniesie 2,9% rok do roku. Dla Polski przewiduje się stopę referencyjną na poziomie 4,25% i wzrost PKB 3,3% rok do roku" - czytamy dalej.

W dziesięciu poddanych analizie gospodarkach w latach 2019–2023 nastąpiło zwiększenie rentowności sprzedaży internetowej, podczas gdy rentowność sprzedaży realizowanej w sklepach stacjonarnych pozostała na względnie niezmienionym poziomie, wskazano także w materiale.

(ISBnews)

Źródło: ISB news

Najnowsze z tej kategorii