MF za finansowaniem mrożenia cen energii z rezerw celowych budżetu
Warszawa, 23.04.2024 (ISBnews) - Proponowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska rozwiązania dotyczące mechanizmów dalszego zamrażania cen energii elektrycznej powinny być finansowane z rezerw celowych budżetu państwa, napisał wiceminister finansów Paweł Karbownik w uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
"Projekt przewiduje finansowane przyjętych rozwiązań z budżetu państwa oraz Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 (dalej: FPC-19). Biorąc pod uwagę znaczenie społeczno-gospodarcze wprowadzanych rozwiązań, w szczególności w zakresie bonu energetycznego, zauważam, że w 2024 r. zabezpieczenie środków na ww. cel będzie wymagało zrealizowania oszczędności w rezerwach celowych budżetu państwa i odpowiedniego dokonania zmian ich przeznaczenia, zgodnie z procedurą określoną w ustawie o finansach publicznych. Stąd niezwykle ważne jest, aby w procesie identyfikacji takich oszczędności uczestniczył również projektodawca - minister klimatu i środowiska, identyfikując potencjalne źródła finansowania w ramach rezerw celowych, których jest dysponentem, uwzględniając aktualne priorytety Rady Ministrów" - czytamy w uwagach resortu finansów
"Dotychczasowe doświadczenia oraz przekazywane wstępne robocze deklaracje wskazują na ewentualne oszczędności w ramach rezerwy celowej poz. 10 'Środki na realizację umów zwartych przez ministra klimatu i środowiska w związku z poleceniem prezesa Rady Ministrów' czy poz. 60 'Środki na przedsięwzięcia niskoemisyjne'" - dodał wiceminister.
"Jednoznaczna deklaracja ministra klimatu i środowiska co do możliwości przeznaczenia niewykorzystanych środków z rezerw celowych, które są w jego dyspozycji, powinna znaleźć się w ocenie skutków regulacji (OSR). W odniesieniu do FPC-19 przypominam, że Fundusz ten nie posiada własnych źródeł finansowania i zwiększanie jego zobowiązań będzie skutkować zwiększeniem jego zadłużenia" - napisał też Karbownik.
Wiceminister wskazał ponadto, że projekt przewiduje też koszty, które nie są uwzględnione w OSR, w wysokości około 1,8 mld zł.
"Dotyczą one zwiększenia wydatków na tzw. ustawę PRĄD1 o 1,03 mld zł (ustawa ta w ogóle nie jest uwzględniona w OSR) oraz w wyższych o 0,8 mld zł wydatkach na rekompensaty dla przedsiębiorstw energetycznych, o których mowa w tzw. ustawie PRĄD2. Sprawiają one, że koszty projektu w latach 2024-25 nie wynoszą, tak jak to wykazano w OSR 6,3 mld zł, lecz 8,1 mld zł - kwestia ta wymaga wyjaśnienia, przedstawienia dodatkowych wyliczeń oraz ujednolicenia treści dokumentów" - stwierdził w uwagach.
Rząd opublikował projekt ustawy o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w którym założono przedłużenie obowiązywania ceny maksymalnej za energię elektryczną dla odbiorców energii w gospodarstwach domowych na II poł. tego roku. Jednak cena ta ma wynieść 500 zł/MWh wobec obecnie obowiązującej ceny maksymalnej w wysokości 412 zł/MWh netto (do określonych limitów). Cena maksymalna będzie obowiązywać wszystkie gospodarstwa domowe, bez limitu zużycia.
Cena maksymalna za energię elektryczną dla jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz podmiotów użyteczności publicznej (szkoły, szpitale, żłobki itd.), a także dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców (MŚP) zostanie utrzymana w II poł. br. na dotychczasowym poziomie 693 zł/MWh.
W planowanym projekcie mają znaleźć się przepisy o wprowadzeniu bonu energetycznego - będzie on "świadczeniem pieniężnym dla gospodarstw domowych, których dochody nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym albo 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym".
Mechanizm maksymalnej ceny dostawy ciepła zostanie przedłużony do 30 czerwca 2025 r., z tym że ceny dostaw zostaną powiększone maksymalnie o 15% od 1 lipca 2024 r. oraz o 30% od 1 stycznia 2025 r., podano w ocenie skutków regulacji (OSR) projektu. Mechanizm maksymalnych cen za dostawy paliw gazowych zostanie utrzymany do końca tego roku.
Łącznie wydatki sektora finansów publicznych z tytułu projektowanej ustawy wyniosą: 4,57 mld zł w 2024 r. (w tym z budżetu państwa: 1,27 mld zł) oraz 1,75 mld zł w 2025 r. (w tym z budżetu państwa: 0,32 mld zł), wskazano w OSR. Dotacja celowa z budżetu państwa na bony energetyczne wyniesie w br. 1,27 mld zł, maksymalny limit rekompensat dla przedsiębiorstw energetycznych związanych z ceną maksymalną za energię elektryczną to 2,1 mld zł w br.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 22.10.2025BiznesGospodarkaInformacje z gospodarki
NBP: Wzrósł udział firm planujących wzrost wynagrodzeń i rozpoczęcie inwestycji
Warszawa, 22.10.2025 (ISBnews) - Odsetek przedsiębiorstw, które planują wzrost wynagrodzeń w kolejnym kwartale, wzrósł nieznacznie do 33,7% względem 33,3% w poprzednim badaniu, ale obniżyła się średnia wysokość prognozowanej przez firmy podwyżki (do 5,1%, wobec 5,3% kwartał wcześniej), wynika z "Szybkiego Monitoringu NBP". Z kolei w kwartalnych planach aktywności inwestycyjnej wyraźnie wzrósł odsetek firm deklarujących zamiar rozpoczęcia nowych inwestycji: do 23,1% względem 22% z badania w II kwartale.
- 22.10.2025BankiBiznesGospodarkaInformacje z gospodarki
GUS: Sprzedaż detaliczna (ceny stałe) wzrosła o 6,4% r/r we wrześniu; konsensus: +6,8%
Warszawa, 22.10.2025 (ISBnews) - Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) wzrosła o 6,4% r/r we wrześniu 2025 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 2,7%.
- 21.10.2025BiznesGospodarkaInformacje z gospodarki
GUS: Produkcja budowlano-montażowa wzrosła o 0,2% r/r we wrześniu: konsensus: -2%
Warszawa, 20.10.2025 (ISBnews) - Produkcja budowlano-montażowa (zrealizowana przez przedsiębiorstwa budowlane o liczbie pracujących powyżej 9 osób) wzrosła o 0,2% r/r we wrześniu br., poinformował Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 20,6%.
- 20.10.2025BankiGospodarkaInformacje z gospodarki
ING BSK: Dane o produkcji i wynagrodzeniach mogą skłonić RPP do utrzymania stóp proc. w XI
Warszawa, 20.10.2025 (ISBnews) - Dzisiejsze dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) nt. wysokiego tempa wzrostu produkcji we wrześniu (7,4% r/r) należy traktować jako jednorazowe, niemniej jednak mogą sugerować pewne ożywienie popytu na wyroby polskiego przemysłu, oceniają Adam Antoniak, Leszek Kąsek i Michał Rubaszek z Biura Analiz Makroekonomicznych ING Banku Śląskiego. Zauważają również, że solidny wzrost aktywności w przetwórstwie oraz podwyższony wzrost wynagrodzeń w tym sektorze to czynniki, które mogą skłonić Radę Polityki Pieniężnej (RPP) do powstrzymania się przed kolejną obniżką stóp procentowych w listopadzie.
- 20.10.2025BankiBiznesInformacje z gospodarki
Pekao: Dane z przemysłu wspierają prognozę przyspieszenia PKB w II poł. 2025 r.
Warszawa, 20.10.2025 (ISBnews) - Wrześniowe wyniki polskiego przemysłu wyglądają rewelacyjnie i nawet jeśli w ich analizie zachować ostrożność, to wpisują się w pozytywny trend widziany już od kilku miesięcy. Wspierają również prognozę przyspieszenia PKB w II połowie tego roku, uważa Departament Analiz Makroekonomicznych Banku Pekao. Dzisiejsza "niespodzianka" jest wg analityków banku warta nieco mniej niż 0,1 pkt proc. we wzroście PKB w jednym kwartale i zwiększa szanse, że PKB Polski wzrósł w III kwartale o 4% r/r.