MRPiPS chce płacy minimalnej na poziomie 55% przeciętnego wynagrodzenia od 2026
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) chce określenia referencyjnej wysokości płacy minimalnej na poziomie 55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, którego celem jest wdrożenie unijnej dyrektywy, został skierowany do konsultacji, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projektowana regulacja miałaby obowiązywać od 2026 r.
"Relacja minimalnego wynagrodzenia za pracę do przeciętnego wynagrodzenia sukcesywnie rośnie. W 2023 r. relacja ta wynosiła 50,3%. Natomiast prognozowana relacja minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 r. (4300 zł) do prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. ustalonego w 'Założeniach do projektu budżetu państwa na 2025 r.' (8007 zł) wynosi 53,7%. Zatem zasadnym jest, aby orientacyjna wartość referencyjna, do której osiągnięcia mamy dążyć i do której będzie porównywane minimalne wynagrodzenie za pracę była ustalona na wyższym poziomie (55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, przyjętego do opracowania projektu ustawy budżetowej)" - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Jednocześnie projekt zakłada utrzymanie co do zasady dotychczasowego mechanizmu ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę. Projektowane przepisy ustawy gwarantują zatem coroczny wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. W roku negocjacji wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę jest niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w I kwartale tego roku, gwarancja ta jest zwiększana dodatkowo o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB. W przypadku, gdy w roku poprzednim rzeczywisty wzrost cen różnił się od prognozowanego, projekt przewiduje zastosowanie mechanizmu korygującego (zastosowanie wskaźnika weryfikacyjnego w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym roku z tytułu różnicy pomiędzy rzeczywistym a prognozowanym wzrostem cen w roku poprzednim), podano także.
Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej.
Dyrektywa zakłada, że państwa członkowskie, w których obowiązują ustawowe wynagrodzenia minimalne, ustanawiają niezbędne procedury ustalania i aktualizowania ustawowych wynagrodzeń minimalnych. Zgodnie z dyrektywą podstawą ustalania lub aktualizacji ustawowych wynagrodzeń minimalnych są cztery obligatoryjne elementy kryteriów (tj.: siła nabywcza ustawowych wynagrodzeń minimalnych z uwzględnieniem kosztów utrzymania, ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład, stopa wzrostu wynagrodzeń oraz długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany).
W świetle przepisów dyrektywy aktualizacja ustawowych wynagrodzeń minimalnych będzie odbywać się co najmniej raz na dwa lata (lub nie rzadziej niż co cztery lata w przypadku państw, które stosują mechanizm automatycznej lub półautomatycznej indeksacji).
Do oceny adekwatności ustawowych wynagrodzeń minimalnych państwa członkowskie mają wykorzystać orientacyjne wartości referencyjne. W tym celu mogą one stosować orientacyjne wartości referencyjne powszechnie stosowane na poziomie międzynarodowym, takie jak na przykład 60% mediany wynagrodzeń brutto i 50% przeciętnego wynagrodzenia brutto lub inne orientacyjne wartości referencyjne stosowane na poziomie krajowym, podano także.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 31.07.2025GospodarkaInformacje z gospodarki
Eurostat: Stopa bezrobocia w Polsce wyniosła 3,5% w czerwcu
Wyrównana sezonowo stopa bezrobocia w Polsce wyniosła 3,5% w czerwcu 2025 r. wobec 3,3% miesiąc wcześniej, podał unijny urząd statystyczny Eurostat. Polska zanotowała najniższy wskaźnik bezrobocia po Malcie (2,5%).
- 31.07.2025GospodarkaInformacje z gospodarki
GUS: Inflacja wyniosła 3,1% r/r w lipcu; konsensus: 2,85% r/r
Inflacja konsumencka wyniosła 3,1% w ujęciu rocznym w lipcu 2025 r., według wstępnych danych, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 0,3%, podał też GUS.
- 31.07.2025Informacje z gospodarkiBankiGospodarkaWyniki finansoweFinanse i kredyty
ING Bank Śląski miał 1 135 mln zł zysku netto w II kw. 2025 r.
ING Bank Śląski odnotował 1 135 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2025 r. wobec 965 mln zł zysku rok wcześniej, podał bank.
- 31.07.2025Informacje z gospodarkiBankiGospodarkaWyniki finansoweFinanse i kredyty
mBank miał 959,39 mln zł zysku netto w II kw. 2025 r.
mBank odnotował 959,39 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2025 r. wobec 421,86 mln zł zysku rok wcześniej, podał bank. Wynik z tytułu odsetek wyniósł 2 497,24 mln zł wobec 2 164,66 mln zł rok wcześniej. Wynik z tytułu prowizji i opłat sięgnął 582,14 mln zł wobec 491,23 mln zł rok wcześniej. Aktywa razem banku wyniosły 256,18 mld zł na koniec II kw. 2025 r. wobec 245,96 mld zł na koniec poprzedniego roku. W I poł. 2025 r. bank miał 1 665,06 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 684,38 mln zł zysku rok wcześniej. Wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE) netto wyniósł w I poł. 2025 r. 17,8%, a ROTE netto był na poziomie 22,0%.
- 30.07.2025Informacje z gospodarkiBankiGospodarkaAnalizy i raportyFinanse i kredyty
Santander BP: Jest ożywienie w kredytach hipotecznych, II kwartał prognostykiem na kolejne
Santander Bank Polska obserwuje ożywienie na rynku kredytów hipotecznych i ocenia, że pod tym względem II połowa br. będzie co najmniej taka jak II kwartał, poinformowali członkowie zarządu. Perspektywy dla całego sektora uważają za bardzo pozytywne.