MRPiPS chce płacy minimalnej na poziomie 55% przeciętnego wynagrodzenia od 2026
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) chce określenia referencyjnej wysokości płacy minimalnej na poziomie 55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, którego celem jest wdrożenie unijnej dyrektywy, został skierowany do konsultacji, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projektowana regulacja miałaby obowiązywać od 2026 r.
"Relacja minimalnego wynagrodzenia za pracę do przeciętnego wynagrodzenia sukcesywnie rośnie. W 2023 r. relacja ta wynosiła 50,3%. Natomiast prognozowana relacja minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 r. (4300 zł) do prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. ustalonego w 'Założeniach do projektu budżetu państwa na 2025 r.' (8007 zł) wynosi 53,7%. Zatem zasadnym jest, aby orientacyjna wartość referencyjna, do której osiągnięcia mamy dążyć i do której będzie porównywane minimalne wynagrodzenie za pracę była ustalona na wyższym poziomie (55% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, przyjętego do opracowania projektu ustawy budżetowej)" - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Jednocześnie projekt zakłada utrzymanie co do zasady dotychczasowego mechanizmu ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę. Projektowane przepisy ustawy gwarantują zatem coroczny wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem. W roku negocjacji wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę jest niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w I kwartale tego roku, gwarancja ta jest zwiększana dodatkowo o 2/3 prognozowanego wskaźnika realnego przyrostu PKB. W przypadku, gdy w roku poprzednim rzeczywisty wzrost cen różnił się od prognozowanego, projekt przewiduje zastosowanie mechanizmu korygującego (zastosowanie wskaźnika weryfikacyjnego w odniesieniu do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym roku z tytułu różnicy pomiędzy rzeczywistym a prognozowanym wzrostem cen w roku poprzednim), podano także.
Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej.
Dyrektywa zakłada, że państwa członkowskie, w których obowiązują ustawowe wynagrodzenia minimalne, ustanawiają niezbędne procedury ustalania i aktualizowania ustawowych wynagrodzeń minimalnych. Zgodnie z dyrektywą podstawą ustalania lub aktualizacji ustawowych wynagrodzeń minimalnych są cztery obligatoryjne elementy kryteriów (tj.: siła nabywcza ustawowych wynagrodzeń minimalnych z uwzględnieniem kosztów utrzymania, ogólny poziom wynagrodzeń i ich rozkład, stopa wzrostu wynagrodzeń oraz długoterminowe krajowe poziomy produktywności i ich zmiany).
W świetle przepisów dyrektywy aktualizacja ustawowych wynagrodzeń minimalnych będzie odbywać się co najmniej raz na dwa lata (lub nie rzadziej niż co cztery lata w przypadku państw, które stosują mechanizm automatycznej lub półautomatycznej indeksacji).
Do oceny adekwatności ustawowych wynagrodzeń minimalnych państwa członkowskie mają wykorzystać orientacyjne wartości referencyjne. W tym celu mogą one stosować orientacyjne wartości referencyjne powszechnie stosowane na poziomie międzynarodowym, takie jak na przykład 60% mediany wynagrodzeń brutto i 50% przeciętnego wynagrodzenia brutto lub inne orientacyjne wartości referencyjne stosowane na poziomie krajowym, podano także.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 22.11.2024Informacje z gospodarki
GUS: 32,2% firm przetwórstwa przemysł. oczekuje spadku inwestycji, 26,5% - wzrostu w br.
Odsetek firm przetwórstwa przemysłowego oczekującego spadku inwestycji w br. wynosi 32,2%, zaś wzrostu - 26,5%, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
- 20.11.2024Informacje z gospodarki
MF: Zadłużenie Skarbu Państwa wzrosło szac. o 1,7% m/m do 1 542,5 mld zł w październiku
Zadłużenie Skarbu Państwa wzrosło o 1,7% m/m i wyniosło ok. 1 542,5 mld zł na koniec października 2024 r., podało Ministerstwo Finansów, prezentując szacunkowe dane.
- 20.11.2024Informacje z gospodarki
MF: Zadłużenie Skarbu Państwa wzrosło o 1,6% m/m do 1 516,5 mld zł we wrześniu
Zadłużenie Skarbu Państwa wzrosło o 1,6% m/m i wyniosło 1 516 496,3 mln zł na koniec września 2024 r., podało Ministerstwo Finansów. Od początku br. wzrosło o 12,7%.
- 19.11.2024Informacje z gospodarki
Eurostat: Inflacja HICP w Polsce wyniosła 4,2% r/r w październiku
Inflacja HICP w Polsce wyniosła 4,2% r/r w październiku 2024 r. wobec 4,2% r/r inflacji miesiąc wcześniej, szacuje unijny urząd statystyczny Eurostat. W ujęciu miesięcznym wskaźnik wzrósł o 0,3%.
- 19.11.2024Informacje z gospodarki
Eurostat: Inflacja HICP w strefie euro wzrosła do 2% r/r w październiku
Inflacja HICP w strefie euro wyniosła 2% r/r w październiku 2024 r. wobec 1,7% r/r miesiąc wcześniej, podał unijny urząd statystyczny Eurostat, prezentując finalne dane. W ujęciu miesięcznym wskaźnik wzrósł o 0,3%.