MRPiPS: Dopłaty do kredytów mieszkaniowych mogą doprowadzić do większego kryzysu na rynku
Projektowane rozwiązania dotyczące dopłat do kredytów mieszkaniowych zamiast przyczynić się do poprawy dostępności mieszkań, mogą doprowadzić do jeszcze większego kryzysu na rynku mieszkaniowym; wzrostu cen i zmniejszenia dostępności mieszkań, uważa Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS).
"Projektowane w ustawie rozwiązania, zamiast przyczynić się do poprawy dostępności mieszkań, mogą doprowadzić do jeszcze większego kryzysu na rynku mieszkaniowym. Dalszy wzrost cen nieruchomości, będący prawdopodobnym efektem proponowanych przepisów, spowoduje jeszcze mniejszą dostępność mieszkań na rynku nieruchomości w związku z koniecznością uzyskania większej zdolności kredytowej przez konsumentów" - napisała minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, przedstawiając stanowisko resortu na Komitet Stały Rady Ministrów.
W jej ocenie, "głównym beneficjentem proponowanych rozwiązań staną się więc deweloperzy", którzy i tak - jak podkreśliła - w dużym stopniu skorzystali na dotychczasowych rozwiązaniach.
"Nie negując zatem samej idei, która przyświeca proponowanym rozwiązaniom, dotychczasowe doświadczenia związane z poprzednimi instrumentami opartymi na mechanizmie dopłat do rat kredytów, pozwalają wątpić w ich skuteczność" - wskazała minister.
Zwróciła też uwagę, że cel, który leży u podstaw tego projektu, tj. zaspokojenie pierwszych potrzeb mieszkaniowych osób ubiegających się o kredyt, "jest ze wszech miar słuszny", a problemy, które narosły w tym obszarze w ostatnich latach wymagają właściwego i natychmiastowego zaadresowania przez państwo.
Dziemianowicz-Bąk przypomniała też, że uruchomienie w 2021 r. "Bezpiecznego kredytu 2%" nie spełniło bowiem pokładanych w nim nadziei i wiele osób nadal mierzy się z problemami uzyskania kredytu na zakup pierwszego mieszkania.
Przytoczyła też dane GUS, z których wynika, że w I kw. 2024 roku ceny lokali mieszkalnych w Polsce wzrosły w stosunku do poprzedniego kwartału o 4,3%. Na rynku pierwotnym wzrost ten wyniósł 4,7%, natomiast na rynku wtórnym - 4%. W porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku ceny lokali mieszkalnych wzrosły o 18,0% (w tym na rynku pierwotnym o 19,6%, a na rynku wtórnym o 16,4%).
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 13.03.2025Informacje z gospodarki
Eurostat: Produkcja przemysłowa w Polsce wzrosła o 1,9% r/r w styczniu
Produkcja przemysłowa w Polsce wzrosła o 1,9% r/r w styczniu br. po spadku o 1,3% r/r w poprzednim miesiącu, podał unijny urząd statystyczny Eurostat. W ujęciu miesięcznym, w Polsce produkcja wzrosła o 0,7%.
- 13.03.2025Informacje z gospodarki
Eurostat: Produkcja przemysłowa w strefie euro wzrosła o 0,8% m/m w styczniu
Wyrównana sezonowo produkcja przemysłowa w strefie euro wzrosła o 0,8% m/m w styczniu 2025 r., podał unijny urząd statystyczny Eurostat. W całej UE produkcja wzrosła o 0,3% w tym ujęciu.
- 12.03.2025Informacje z gospodarki
RPP postanowiła utrzymać stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie
Warszawa, 12.03.2025 (ISBnews) - Rada Polityki Pieniężnej (RPP) postanowiła utrzymać stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie.
- 11.03.2025GospodarkaInformacje z gospodarki
MRiT: Pierwszy Pakiet Deregulacyjny został przyjęty przez rząd
Pierwszy Pakiet Deregulacyjny z ponad 40 zmianami odnośnie różnych obszarów działalności gospodarczej, na różnych etapach jej prowadzenia został przyjęty przez rząd, podało Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT). Pakiet przygotowany przez MRiT wprowadzi szybsze i uproszczone procedury, mniej obciążeń kontrolno-administracyjnych, więcej elektronizacji.
- 11.03.2025BiznesGospodarkaInformacje z gospodarki
UCE Research/Proxi.cloud: Liczba klientów w galeriach i centrach spadła o 7% r/r w I-II br
Liczba klientów w galeriach i centrach handlowych zmniejszyła się o 7% r/r w styczniu i lutym2025 r., wynika z raportu Proxi.cloud i UCE Research. Istotnym czynnikiem spadku liczby klientów mogła być popularyzacja platform e-commerce - część kupujących przeszła wyłącznie na zakupy online - oraz to, że wiele sklepów organizuje wyprzedaże online, oferując klientom znacznie szerszy asortyment niż w placówkach.