PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę odcinka linii Podłęże - Piekiełko na 2 mld zł
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu "Podłęże - Piekiełko". Ta część nowego połączenia kolejowego w Małopolsce ma być gotowa w 2029 r. Szacowany koszt budowy to ponad 2 mld zł, zostanie on sfinansowany ze środków budżetowych, podało Ministerstwo Infrastruktury.
Tory pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem poprowadzone będą przez dwa tunele, wiadukty i mosty, podano.
"Mimo że to jedna z najdroższych inwestycji w naszym państwie o wartości ok. 12 mld zł, mamy zabezpieczone na nią pieniądze - zarówno z KPO, jak i z Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycję zamierzamy sfinalizować do 2030 roku" - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie.
Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka - Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia "Podłęże - Piekiełko", do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.
Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.
Realizacja odcinka Szczyrzyc - Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu "Podłęże - Piekiełko", największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka - Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia.
Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa - bocznica Klęczany, bocznica Klęczany - Nowy Sącz oraz Chabówka - Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się w przyszłym roku, a do 2030 r. powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
(ISBNews)
Źródło: ISB news
- 21.11.2024BankiAnalizy ekspertów
BOŚ: Stopniowa poprawa produkcji budowlano-montażowej nastąpi w II poł. 2025 r.
Segmentem stabilizującym sektor produkcji budowlano-montażowej jest rynek mieszkaniowy, gdzie sytuacja stopniowo poprawia się wraz z lekkim wzrostem liczby mieszkań w budowie, oceniają ekonomiści Banku Ochrony Środowiska (BOŚ). Według nich, biorąc pod uwagę dużą zmienność danych z budownictwa, w tym odsezonowanych, nie nastąpi głębszy spadek aktywności w kolejnych miesiącach i od II połowy przyszłego roku sytuacja będzie stopniowo poprawiać się.
- 20.11.2024Informacje z gospodarki
MF: Zadłużenie Skarbu Państwa wzrosło szac. o 1,7% m/m do 1 542,5 mld zł w październiku
Zadłużenie Skarbu Państwa wzrosło o 1,7% m/m i wyniosło ok. 1 542,5 mld zł na koniec października 2024 r., podało Ministerstwo Finansów, prezentując szacunkowe dane.
- 20.11.2024Informacje z gospodarki
MF: Zadłużenie Skarbu Państwa wzrosło o 1,6% m/m do 1 516,5 mld zł we wrześniu
Zadłużenie Skarbu Państwa wzrosło o 1,6% m/m i wyniosło 1 516 496,3 mln zł na koniec września 2024 r., podało Ministerstwo Finansów. Od początku br. wzrosło o 12,7%.
- 19.11.2024Informacje z gospodarki
Eurostat: Inflacja HICP w Polsce wyniosła 4,2% r/r w październiku
Inflacja HICP w Polsce wyniosła 4,2% r/r w październiku 2024 r. wobec 4,2% r/r inflacji miesiąc wcześniej, szacuje unijny urząd statystyczny Eurostat. W ujęciu miesięcznym wskaźnik wzrósł o 0,3%.
- 19.11.2024Informacje z gospodarki
Eurostat: Inflacja HICP w strefie euro wzrosła do 2% r/r w październiku
Inflacja HICP w strefie euro wyniosła 2% r/r w październiku 2024 r. wobec 1,7% r/r miesiąc wcześniej, podał unijny urząd statystyczny Eurostat, prezentując finalne dane. W ujęciu miesięcznym wskaźnik wzrósł o 0,3%.