PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę odcinka linii Podłęże - Piekiełko na 2 mld zł
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej w ramach projektu "Podłęże - Piekiełko". Ta część nowego połączenia kolejowego w Małopolsce ma być gotowa w 2029 r. Szacowany koszt budowy to ponad 2 mld zł, zostanie on sfinansowany ze środków budżetowych, podało Ministerstwo Infrastruktury.
Tory pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem poprowadzone będą przez dwa tunele, wiadukty i mosty, podano.
"Mimo że to jedna z najdroższych inwestycji w naszym państwie o wartości ok. 12 mld zł, mamy zabezpieczone na nią pieniądze - zarówno z KPO, jak i z Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycję zamierzamy sfinalizować do 2030 roku" - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie.
Fragment nowej linii kolejowej nr 622 połączy projektowaną stację Szczyrzyc z istniejącą stacją Tymbark, zlokalizowaną przy modernizowanej linii kolejowej 104 (Chabówka - Nowy Sącz). Tą trasą będą poruszać się pociągi jadące od Krakowa w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Przeszło 8-kilometrowy odcinek torów będzie dostosowany, podobnie jak cała linia "Podłęże - Piekiełko", do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.
Linia kolejowa w tym miejscu przebiegać będzie przez tereny podgórskie. Projektanci przewidzieli poprowadzenie torów m.in. przez dwa tunele (3,8 i 1 km długości), mosty i wiadukty kolejowe. Wszystkie skrzyżowania torów z lokalnymi drogami będą bezkolizyjne. W ramach inwestycji wybudowana będzie także sieć trakcyjna i cyfrowy system sterowania ruchem pociągów, dostosowany do najnowszych standardów europejskich.
Realizacja odcinka Szczyrzyc - Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu "Podłęże - Piekiełko", największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy trzech innych fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104 (Chabówka - Nowy Sącz), która również jest częścią tego przedsięwzięcia.
Wykonawcy pracują na odcinkach Limanowa - bocznica Klęczany, bocznica Klęczany - Nowy Sącz oraz Chabówka - Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się w przyszłym roku, a do 2030 r. powstanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
(ISBNews)
Źródło: ISB news
- 27.03.2025BankiAnalizy i raporty
Glapiński: Dla zwiększenia akcji kredytowej potrzebna m.in. zmiana podatku bankowego
Spadająca relacja kredytu bankowego do PKB wynika przede wszystkim z niedostatecznego popytu na kredyt, ale dla jej podwyższenia potrzebne są także odpowiednie regulacje, np. modyfikacja tzw. podatku bankowego, ocenia prezes Narodowego Banku Polskiego (NBP) i przewodniczący Rady Polityki Pieniężnej (RPP) Adam Glapiński.
- 27.03.2025BankiAnalizy i raporty
NBP: W 7 największych miastach ok. 57% mieszkań kupiono ze środków własnych w IV kw. 2024
Zakupy mieszkań na rynkach siedmiu największych miast finansowano w ok. 57% ze środków własnych w IV kw. 2024 r. (wobec 55% w poprzednim kwartale oraz 58% w IV kw. 2023 r.), podał Narodowy Bank Polski (NBP). Dane dotyczą następujących ośrodków: Gdańsk, Gdynia, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa, Wrocław.
- 27.03.2025BiznesWyniki finansowe
Erbud liczy na 'lekko wyższe' r/r przychody w 2025 roku
Wielkość portfela zamówień Erbudu pozwala przypuszczać, że przychody w tym roku "lekko" wzrosną względem poprzedniego, poinformował prezes Dariusz Grzeszczak.
- 27.03.2025Informacje z gospodarki
GUS: Dochód rozporządzalny na osobę wzrósł r/r do 3167,17 zł/ mies. w 2024 r.
Przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę ogółem w 2024 r. wyniósł 3 167,17 zł, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
- 27.03.2025BankiAnalizy i raporty
ZBP: Banki przestały być sektorem kredytowym, potrzebne zmiany konstrukcji podatku
Instrumenty dłużne, w większości obligacje Skarbu Państwa, stanowią 35,3% aktywów banków, podczas gdy kredyty dla sektora bankowego odpowiadają za 33,8% aktywów sektora bankowego - co oznacza, że przestał on być sektorem kredytowym, ocenia prezes Związku Banków Polskich (ZBP) Tadeusz Białek. Podkreślił, że deklarowane przez rząd zwiększenie inwestycji nie może się odbyć bez zasadniczego udziału finansowania bankowego, ale do jego usprawnienia niezbędne są zmiany w konstrukcji podatku bankowego.