PKP PLK ogłosiły przetarg na modernizację linii Białystok - Ełk za ok. 6 mld zł
PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) ogłosiły rekordowy przetarg o wartości 6 mld zł na modernizację linii kolejowej Białystok - Ełk, realizowaną w ramach projektu Rail Baltica, podało Ministerstwo Infrastruktury. Za kilka lat podróżni pojadą pociągiem z Białegostoku do Ełku w 55 minut, z prędkością do 200 km/h, podkreślono.
"W ramach ogłaszanego przetargu po raz pierwszy z postępowania zostaną wykluczeni wykonawcy, którzy mają siedzibę poza Unią Europejską, Europejskim Obszarem Gospodarczym oraz podmioty z państw, które nie są objęte porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach Światowej Organizacji Handlu WTO. Jest to reakcja na niedawno ogłoszony wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej TSUE" - czytamy w komunikacie.
W zakres planowanych prac wchodzi 100 km linii kolejowej, a na niej łącznie 8 stacji i 10 przystanków. Na całej długości dobudowany zostanie drugi tor, co zwiększy możliwości prowadzenia ruchu pociągów. W Podlasku i Lipińskich Małych powstaną stacje techniczne, które zapewnią dodatkowe możliwości mijania się pociągów, co pozytywnie wpłynie na przepustowość linii. Po zakończeniu prac nadzór nad trasą do Ełku, zamiast dotychczasowych nastawni, przejmie Lokalne Centrum Sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku, wymieniono.
Powstaną także dwa nowe przystanki: Dziękonie (zamiast przystanku Czechowizna) oraz Ciemnoszyje. Niektóre zmienią swoją lokalizację, aby kolej znalazła się bliżej mieszkańców - tak będzie na stacji Białystok Starosielce oraz przystankach Białystok Bacieczki, Fasty i Borsukówka. Dotychczasowy przystanek Dobrzyniewo Duże zmieniony zostanie w stację, co stworzy dodatkowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów.
"Przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn zostaną zastąpione przez skrzyżowania bezkolizyjne - tunele i wiadukty. PKP PLK zaplanowała budowę 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść pod torami. Kierowcy nie będą musieli zatrzymywać się przed torami, a pociągi, po zakończeniu wszystkich prac i uruchomieniu systemu ETCS, będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h. Poprawią się także warunki transportu towarów - nowa linia i stacje po przebudowie zapewnią możliwość jazdy składów o prędkości do 120 km/h i długości 750 m" - czytamy dalej.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 10.01.2025PrzetargiInfrastrukturaKomunikacyjna
Oferta Mirbudu za 134,27 mln zł została wybrana na budowę zachodniej obwodnicy Mławy
Oferta konsorcjum Mirbudu (lider) i Kobylarni (spółka zależna Mirbudu, partner), warta 134,27 mln zł brutto, została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie o udzielenie zamówienia publicznego pn. "Budowa drogi wojewódzkiej klasy G - zachodniej obwodnicy Mławy na odcinku między ulicą Gdyńską a nowo projektowaną drogą krajową S7", podała spółka.
- 09.01.2025Pozwolenia na budowęInfrastrukturaKomunikacyjna
Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego
Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla Centralnego Portu Komunikacyjnego, podało Ministerstwo Infrastruktury. Wydana decyzja lokalizacyjna obejmuje trzy komponenty: lotniskowy, kolejowy i drogowy.
- 07.01.2025Pozwolenia na budowęInfrastrukturaKomunikacyjna
Dwie oferty Unibepu wybrane w przetargach na rozbudowę drogi nr 651
Unibep otrzymał zawiadomienia o wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn."Wykonanie robót budowlanych dla zadania: "Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 651 na odcinku Gołdap - Dubienniki", a także oferty złożonej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn.: "Wykonanie robót budowlanych dla zadania: "Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 651 na odcinku Dubienniki - granica województwa", podała spółka. Cena oferty 1 złożonej przez spółkę wynosi ok. 148,2 mln zł brutto (ok. 120,5 mln zł netto). Cena oferty 2 wynosi ok. 157 mln zł brutto (ok. 127,7 mln zł netto).
- 02.01.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
GDDKiA: Budimex i Mirbud realizują obecnie najwięcej inwestycji na sieci dróg krajowych
Firmy, które obecnie realizują najwięcej inwestycji prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) to Budimex i Grupa Mirbud, podała Dyrekcja. Na dalszych miejscach, w zależności od przyjętego kryterium są Strabag, Intercor, Polaqua oraz Stecol Corporation.
- 31.12.2024SpołecznaInfrastrukturaKomunikacyjna
Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe CPK na lata 2024-2032, koszt: 131,7 mld zł
Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030', podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. Zaktualizowany łączny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł.