11.03.2025
GospodarkaBiznesInformacje z gospodarki

UCE Research/Proxi.cloud: Liczba klientów w galeriach i centrach spadła o 7% r/r w I-II br

Liczba klientów w galeriach i centrach handlowych zmniejszyła się o 7% r/r w styczniu i lutym2025 r., wynika z raportu Proxi.cloud i UCE Research. Istotnym czynnikiem spadku liczby klientów mogła być popularyzacja platform e-commerce - część kupujących przeszła wyłącznie na zakupy online - oraz to, że wiele sklepów organizuje wyprzedaże online, oferując klientom znacznie szerszy asortyment niż w placówkach.

Według raportu opierającego się na analizie zachowań ponad 1,3 mln konsumentów liczba wizyt w ww. obiektach spadła o 17% r/r, a częstotliwość odwiedzania badanych placówek zmniejszyła się o 11% r/r w pierwszych dwóch miesiącach roku.

"Analizując spadki we wszystkich trzech ww. wskaźnikach, można stwierdzić, że osoby nadal odwiedzające galerie i centra handlowe robią to rzadziej niż rok temu. Może to wynikać nie tylko z rosnącej popularności e-commerce, ale także z ogólnych nastrojów społecznych i sytuacji geopolitycznej, które skłaniają konsumentów do ograniczania wydatków" - powiedziała współautorka raportu z Proxi.cloud Weronika Piekarska, cytowana w komunikacie.

"Coraz więcej marek wprowadza rozwiązanie umożliwiające zamówienie brakujących towarów bezpośrednio u pracownika sklepu. Klient może odebrać je na miejscu, przymierzyć i w razie potrzeby natychmiast zwrócić, co łączy wygodę zakupów online z możliwością osobistego sprawdzenia produktu. Same galerie handlowe również podejmują działania, by przyciągnąć klientów, organizując konkursy, eventy i oferując dodatkowe usługi. Można przypuszczać, że bez tych inicjatyw ruch w centrach handlowych byłby jeszcze niższy" - dodała.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że potencjalnym powodem spadku może być też przesunięcie ruchu na inne formaty handlowe, np. dyskonty niespożywcze. Ponadto udział e-handlu w całej sprzedaży detalicznej rok do roku rośnie, w związku z czym Polacy mają mniej powodów do odwiedzin tego typu obiektów i chodzą tam rzadziej, choć zapewne te wizyty są bardziej zaplanowane i w związku z tym suma wydatków podczas jednej wizyty może wzrastać.

"Słyszymy też sygnały z branży, że wielu detalistów notuje lekki wzrost sprzedaży, mimo niższego ruchu. Podejrzewamy, że ten trend będzie się utrzymywał" - skomentował współautor raportu z Proxi.cloud Mateusz Chołuj.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud przy merytorycznym udziale platformy analityczno-badawczej UCE Research w oparciu o dane ze stycznia i z lutego ub.r. oraz 2025 roku, z wykluczeniem świąt i niedziel niehandlowych. Analiza obejmuje zachowania konsumentów odwiedzających galerie i centra handlowe. Wielkość próby wyniosła ponad 1,3 mln unikalnych konsumentów. Finalnie zbadano ruch w 710 placówkach, których lokalizacje zostały pozyskane ze stron internetowych sieci handlowych oraz z Google Maps.

(ISBnews)

Źródło: ISB news

Najnowsze z tej kategorii