UTK: Kolejowe przewozy towarowe w Polsce spadły o 6,8% r/r do 231,7 mln ton w 2023 r.
Warszawa, 31.01.2024 (ISBnews) - Kolej w Polsce przewiozła 231,7 mln ton towarów w ubiegłym roku, co oznacza spadek o 6,8% r/r, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). To nie był dobry rok dla kolejowego transportu towarów, choć gorszy wynik był w 2020 r., który był naznaczony ograniczeniami w przewozach spowodowanymi pandemią Covid-19.
"Słabsze wyniki w transporcie towarów koleją to efekt szerokich następstw wydarzeń związanych z sytuacją w Ukrainie. W tych niepewnych czasach przewagę uzyskają przewoźnicy, którzy w odpowiedni sposób zdywersyfikują swoją działalność o nowe kierunki i strukturę dostaw" - skomentował prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.
"To nie był dobry rok dla kolejowego transportu towarów. Na obraz przewozów towarowych wpływ mają zupełnie inne mechanizmy niż na sektor pasażerski. Przewoźnicy pasażerscy mogą 2023 r. zaliczyć do udanych, natomiast dla przewoźników towarowych miniony rok był równie wymagający jak 2022 r. Głównym powodem tego stanu rzeczy były nadal trwające działania wojenne w Ukrainie i ograniczenia w transporcie towarów w/z kierunku wschodniej Europy i Azji. Wojna przełożyła się również na wzrost kosztów działalności i cen energii, co dodatkowo uderzyło w przedsiębiorstwa kolejowe" - dodano w raporcie.
W 2023 r. liczba przewoźników, których udział w rynku według masy przekroczył 0,5%, wyniosła 30. W roku 2022 takich spółek było 27. Największy przewoźnik, PKP Cargo, przewiózł w minionym roku 72,6 mln ton ładunków (w 2022 r. 88,4 mln ton). Jednocześnie spółka odnotowała spadek w udziale w rynku według przewiezionej masy ładunków z 35,44% do 31,35% w 2023 r. Druga pod względem przewiezionej masy spółka - DB Cargo Polska osiągnęła wynik 34,7 mln ton. Był to spadek w porównaniu do 2022 r., kiedy to jej pociągi przewiozły 39,6 mln ton. Udział DB Cargo Polska w rynku wg przewiezionej masy zmniejszył się z 15,89% w 2022 r. do 14,98%. Wzrósł natomiast udział w rynku trzeciej spółki w zestawieniu, Lotos Kolej, co należy wiązać z fuzją z Orlen Koltrans. W 2023 r. Lotos Kolej przewiózł niemal 16 mln ton, wobec 13 mln ton w 2022 r. Udział spółki w rynku wzrósł z 5,23% do 6,89%, podano także.
Ogółem w ub.r. mniejszy spadek r/r odnotowały wyniki pracy przewozowej, która wyniosła 61,6 mld tonokilometrów - o 0,9 mld tonokilometrów mniej (-1,4%) niż przed rokiem. Pomimo spadków, łączna wielkość pracy przewozowej z 2023 r. to i tak drugi najwyższy wynik na przestrzeni ostatniej dekady.
Z kolei pracę eksploatacyjną pociągi towarowe wykonały na poziomie prawie 84,4 mln pociagokilometrów. To mniej o 2,7 mln (-3,1%) niż w 2022 r. Średnia odległość przewozu 1 tony wyniosła prawie 266 km, czyli o ponad 14 km więcej niż w 2022 r. Jest to zarazem najwyższa wartość średniej odległości na przestrzeni ostatnich 10 lat, podał także Urząd.
W samym grudniu 2023 r. masa towarów obsłużona przez pociągi towarowe przekroczyła wartość 17,7 mln ton, co w zestawieniu r/r oznacza o 1,2 mln ton mniej (-6,5%). Praca przewozowa w wysokości ponad 4,6 mld tonokilometrów dała wynik niższy o 0,3 mld (-6,4%) od tego sprzed roku. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 6,3 mln pociągokilometrów, to o 0,5 mln pociągokilometrów mniej (-7,1%) niż w grudniu 2022 r.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 31.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
CPK ma pierwsze pozwolenia budowlane - na wykonanie linii wysokiego napięcia
Spółka CPK, odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, otrzymała pozwolenia na budowę dla nowych linii wysokiego napięcia. To pierwsze decyzje administracyjne, które są niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia prac budowlanych, podała CPK. Wydane pozwolenia dotyczą budowy linii o napięciu 110 kV i 220 kV poza terenem projektowanego lotniska.
- 25.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Oferta Mirbudu za 549,44 mln zł wybrana na budowę odcinka drogi S11
Oferta Mirbudu, warta 549,44 mln zł brutto, została wybrana jako najkorzystniejsza w postępowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pn.: "Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S11 Ostrów Wlkp. - Kępno; odcinek I węzeł Przygodzice - węzeł Ostrzeszów Północ (bez węzła)", podała spółka.
- 17.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
GDDKiA zleciła budowę dróg za ponad 1,6 mld zł podczas przerwy zimowej
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zawarła umowy na realizację 7 zadań o łącznej długości 45,8 km i wartości przekraczającej 1,6 mld zł w czasie tzw. przerwy zimowej, czyli w okresie od połowy grudnia 2024 r. do połowy marca br., podała Dyrekcja.
- 13.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
Oferta Budimeksu za 104,38 mln zł najtańsza na obwodnicę Dobiegniewa w ciągu DK22
Oferta Budimeksu warta 104,38 mln zł brutto okazała się najtańsza w przetargu na realizację obwodnicy Dobiegniewa w ciągu DK22 (o długości 5,8 km), podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Cena stanowi 60% ogólnej oceny oferty, zaś wydłużenie okresu gwarancji jakości - 40%. Obwodnica powstanie w systemie Projektuj i buduj.
- 06.03.2025InfrastrukturaKomunikacyjna
MI: GDDKiA wznawia przygotowania do realizacji Wschodniej Obwodnicy Warszawy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozpoczyna prace mające na celu wyjście z wieloletniego impasu związanego z przygotowaniami do budowy ostatniej części Warszawskiego Węzła Drogowego. Efektem tych prac ma być realizacja 14 km odcinka drogi ekspresowej S17 omijającej stolicę od północnego-wschodu, podało Ministerstwo Infrastruktury.