31.01.2024
InfrastrukturaKomunikacyjna

UTK: Kolejowe przewozy towarowe w Polsce spadły o 6,8% r/r do 231,7 mln ton w 2023 r.

Warszawa, 31.01.2024 (ISBnews) - Kolej w Polsce przewiozła 231,7 mln ton towarów w ubiegłym roku, co oznacza spadek o 6,8% r/r, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). To nie był dobry rok dla kolejowego transportu towarów, choć gorszy wynik był w 2020 r., który był naznaczony ograniczeniami w przewozach spowodowanymi pandemią Covid-19.

"Słabsze wyniki w transporcie towarów koleją to efekt szerokich następstw wydarzeń związanych z sytuacją w Ukrainie. W tych niepewnych czasach przewagę uzyskają przewoźnicy, którzy w odpowiedni sposób zdywersyfikują swoją działalność o nowe kierunki i strukturę dostaw" - skomentował prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w komunikacie.

"To nie był dobry rok dla kolejowego transportu towarów. Na obraz przewozów towarowych wpływ mają zupełnie inne mechanizmy niż na sektor pasażerski. Przewoźnicy pasażerscy mogą 2023 r. zaliczyć do udanych, natomiast dla przewoźników towarowych miniony rok był równie wymagający jak 2022 r. Głównym powodem tego stanu rzeczy były nadal trwające działania wojenne w Ukrainie i ograniczenia w transporcie towarów w/z kierunku wschodniej Europy i Azji. Wojna przełożyła się również na wzrost kosztów działalności i cen energii, co dodatkowo uderzyło w przedsiębiorstwa kolejowe" - dodano w raporcie.

W 2023 r. liczba przewoźników, których udział w rynku według masy przekroczył 0,5%, wyniosła 30. W roku 2022 takich spółek było 27. Największy przewoźnik, PKP Cargo, przewiózł w minionym roku 72,6 mln ton ładunków (w 2022 r. 88,4 mln ton). Jednocześnie spółka odnotowała spadek w udziale w rynku według przewiezionej masy ładunków z 35,44% do 31,35% w 2023 r. Druga pod względem przewiezionej masy spółka - DB Cargo Polska osiągnęła wynik 34,7 mln ton. Był to spadek w porównaniu do 2022 r., kiedy to jej pociągi przewiozły 39,6 mln ton. Udział DB Cargo Polska w rynku wg przewiezionej masy zmniejszył się z 15,89% w 2022 r. do 14,98%. Wzrósł natomiast udział w rynku trzeciej spółki w zestawieniu, Lotos Kolej, co należy wiązać z fuzją z Orlen Koltrans. W 2023 r. Lotos Kolej przewiózł niemal 16 mln ton, wobec 13 mln ton w 2022 r. Udział spółki w rynku wzrósł z 5,23% do 6,89%, podano także.

Ogółem w ub.r. mniejszy spadek r/r odnotowały wyniki pracy przewozowej, która wyniosła 61,6 mld tonokilometrów - o 0,9 mld tonokilometrów mniej (-1,4%) niż przed rokiem. Pomimo spadków, łączna wielkość pracy przewozowej z 2023 r. to i tak drugi najwyższy wynik na przestrzeni ostatniej dekady.

Z kolei pracę eksploatacyjną pociągi towarowe wykonały na poziomie prawie 84,4 mln pociagokilometrów. To mniej o 2,7 mln (-3,1%) niż w 2022 r. Średnia odległość przewozu 1 tony wyniosła prawie 266 km, czyli o ponad 14 km więcej niż w 2022 r. Jest to zarazem najwyższa wartość średniej odległości na przestrzeni ostatnich 10 lat, podał także Urząd.

W samym grudniu 2023 r. masa towarów obsłużona przez pociągi towarowe przekroczyła wartość 17,7 mln ton, co w zestawieniu r/r oznacza o 1,2 mln ton mniej (-6,5%). Praca przewozowa w wysokości ponad 4,6 mld tonokilometrów dała wynik niższy o 0,3 mld (-6,4%) od tego sprzed roku. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 6,3 mln pociągokilometrów, to o 0,5 mln pociągokilometrów mniej (-7,1%) niż w grudniu 2022 r.

(ISBnews)

Źródło: ISB news

Najnowsze z tej kategorii