23.11.2023
DeweloperzyWyniki finansowe

Wysoka sprzedaż i przemyślana strategia finansowa wspierają rozwój. Archicom opowiada o trzecim kwartale 2023 r.

Archicom, który w wyniku sfinalizowanego w sierpniu br. przejęcia segmentu mieszkaniowego od Echo Investment funkcjonuje jako deweloper ogólnopolski, optymalnie wykorzystał zaistniałe na rynku okoliczności do rozwoju biznesu. Deweloper sprzedał w trzecim kwartale 2023 r. 493 mieszkania (*), a dzięki przemyślanej strategii finansowej konsekwentnie rozbudowywał bank ziemi i wprowadził kolejną inwestycję.

Rynek nieruchomości zmaga się z regularnie powiększającą się luką podażową, co przy jednoczesnym wzroście popytu i znaczącemu obniżeniu stóp procentowych oraz poziomu inflacji stwarza przestrzeń do realizacji kolejnych inwestycji. Równie istotnym aspektem sytuacji w minionych miesiącach była niesłabnąca popularność programu rządowego „Pierwsze mieszkanie”, który uprawnia jego beneficjentów do uzyskania kredytu hipotecznego na preferencyjnych warunkach. Co też przyśpieszyło decyzje o zakupie mieszkania pozostałych klientów, którzy nie mogli skorzystać z kredytu 2%.

Satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe

W trzecim kwartale br. Archicom jako deweloper ogólnopolski sprzedał 493 lokale (*), mając w ofercie mieszkania zlokalizowane w ramach 15 aktywnych inwestycji w całym kraju. Wypracowane wyniki sprzedażowe zagwarantowały firmie stabilne przychody w kolejnych okresach, co jest również efektem konsekwentnego dążenia do efektywności cenowej, zarówno w przypadku zakupów, jak i sprzedaży. Deweloper odnotował przy tym od początku roku przychody na poziomie 316,4 mln zł.

W Archicom wierzymy, ze kluczem do sukcesu w branży nieruchomości jest posiadanie i regularne zwiększanie zasobów gruntów oraz wprowadzanie nowych projektów do sprzedaży w odpowiednim momencie. Aktualne realia rynkowe, a więc przede wszystkim pogłębiająca się luka podażowa, wzmożony popyt, spadek inflacji i stóp procentowych, ale także stabilizacja kosztów budowy, stwarzają przestrzeń do realizacji naszego średnioterminowego celu jakim jest sprzedaż 4 tys. mieszkań rocznie. W trzecim kwartale wprowadziliśmy do sprzedaży unikalną warszawską inwestycję Modern Mokotów obejmującą 554 lokali w pierwszym etapie. W ostatnich dwóch miesiącach uruchomiliśmy sprzedaż kolejnych etapów osiedli we Wrocławiu – Awipolis, Sady nad Zieloną i Planty Racławickie, oraz kolejny etap łódzkiego osiedla Zenit i to nie jest nasze ostatnie słowo w tym roku. Za chwilę wprowadzamy kolejne inwestycje do sprzedaży – mówi Waldemar Olbryk, Prezes Zarządu Archicom S.A.

Sukcesy w ramach polityki finansowej

W realizacji założonej strategii Archicom pomaga stabilna i ugruntowana sytuacja finansowa będąca efektem przemyślanej polityki. W trzecim kwartale br. deweloper zrealizował emisję akcji na kwotę 220 mln zł, która przyczyniała się do istotnego wzrostu środków pieniężnych w kolejnym kwartale.

Jesteśmy dumni z kroków, które podjęliśmy w obszarze pozyskiwania zewnętrznego finansowania. Udało nam się zrealizować emisję akcji na kwotę 220 mln zł, a w ostatnim czasie również rekordową emisję obligacji o łącznej wartości 210 mln zł. Stabilna pozycja finansowa to fundament efektywnego funkcjonowania w naszej branży. Dzięki niej jesteśmy w stanie wykorzystywać nadarzające się okazje do zakupu gruntów, a tym samym powiększać bank ziemi, co jest jednym z naszych priorytetów. W minionym kwartale sfinalizowaliśmy również transakcję zakupu terenów inwestycyjnych w Warszawie za 55 mln zł, a w listopadzie – gruntów we Wrocławiu na łączną kwotę 127 mln zł dodaje Agata Skowrońska-Domańska, Wiceprezes Zarządu Archicom S.A.

Po rejestracji przeprowadzonych w ostatnim czasie przez Archicom emisji akcji serii C, D i E wartość samego tylko kapitału zakładowego Spółki wzrosła ponad dwukrotnie i osiągnęła obecnie wartość ok. 584 mln zł, wobec kwoty ok. 256 mln na koniec czerwca br. Zarówno sytuacja finansowa umożlwiająca realizację kolejnych inwestycji w odpowiednim czasie, jak i zdolność funkcjonowania w różnych etapach cyklu koniunkturalnego sprawia, że bieżące wyniki są dla Archicom w pełni satysfakcjonujące.

(*) 493 lokale zostały sprzedane przez Archicom, z czego 87 lokali jest własnością Echo Investment, na projektach które zostały w Echo Investment ze względu na brak możliwości ich przeniesienia do Archicom. W Grupie Echo Investment Archicom pozostaje centrum kompetencyjnym w zakresie realizacji projektów mieszkaniowych.

Źródło: Archicom

Najnowsze z tej kategorii