BIG InfoMonitor: Zadłużenie firm wzrosło o 2,1% r/r do 44,1 mld zł na koniec marca
Liczba firm z zaległościami względem banków i kontrahentów osiągnęła rekordową liczbę 333 784 na koniec marca 2025 r., czyli o 4,5% więcej r/r i o 7,3% więcej niż przed dwoma laty, wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowej BIK. Łączna kwota zaległości różnych sektorów gospodarki z tytułu kredytowych i pozakredytowych zobowiązań, opóźnionych o 30 dni i na co najmniej 500 zł przekroczyła 44,1 mld zł (wzrost o 2,1% r/r).
Według badania "Skaner MSP" przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK, średnio na jedną firmę przypada aktualnie ponad 132 tys. zł zaległych zobowiązań względem banków i kontrahentów, podano.
"Niezmiennie do sektorów z najwyższymi wartościami zaległych zobowiązań należą: handel - 9 mld zł, przemysł - 7 mld zł, budownictwo - 5,8 mld zł, transport i magazyny - 3,2 mld zł oraz obsługa rynku nieruchomości - 2,6 mld zł. Do 2 mld zł dobiły już zaległości sektora HoReCa. W całym TOP 6 zwiększyła się zarówna kwota zaległych zobowiązań, jak i liczba niesolidnych dłużników" - czytamy w komunikacie.
Kilku sektorom udało się zmniejszyć wartość przeterminowanych zobowiązań i są wśród nich m.in. finanse i ubezpieczenia - do 1 mld zł, następnie wszelkiego rodzaju działalność usługowa - do 866,2 mln zł, górnictwo i wydobycie - do 686 mln zł, rolnictwo - do 651,4 mln zł oraz kultura, rozrywka, rekreacja - do 317,5 mln zł. Nieliczne branże mogą pochwalić się jednoczesnym spadkiem liczby dłużników w swojej branży - ale są to jedynie finanse i ubezpieczenia oraz szeroko rozumiane usługi, podano.
"Pomimo utrzymującego się średniego udziału nierzetelnych dłużników na poziomie 5% w całej gospodarce są sektory, gdzie sytuacja jest dużo gorsza i łatwiej trafić na firmę, która nie zapłaci na czas:
- Transport i gospodarka magazynowa - 8,9%
- Dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją - 7,5%
- Górnictwo i wydobycie - 7,4%
- Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi - 5,9%
- Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca - 5,4%" - czytamy dalej w materiale.
"Tak wysoki odsetek firm, które nie regulują na czas swoich zobowiązań to sygnał ostrzegawczy, by szczególnie uważnie dobierać partnerów biznesowych. Do współpracy z tymi firmami należy podchodzić ze szczególną ostrożnością, bowiem ryzyko trafienia na kontrahenta, który nie zapłaci na czas lub wcale, jest wysokie i mocno przekracza średnią dla ogółu firm w kraju - czyli wspomniane ok. 5%. Na szczęście można to ryzyko zminimalizować, a co za tym idzie - ograniczyć problemy i koszty związane z windykacją nieuregulowanych faktur. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z tej możliwości, np. dokładnie sprawdzając wiarygodność kontrahenta w rejestrze BIG InfoMonitor przed podpisaniem kontraktu" - skomentował prezes BIG InfoMonitor Paweł Szarkowski, cytowany w komunikacie.
Z badania wynika też, że niemal 87% firm w przypadku problemu z przeterminowanymi należnościami decyduje się na wysyłkę wezwań do zapłaty. Ponad połowa przedsiębiorców robi to we własnym zakresie, a co piąty badany zleca to kancelarii prawnej. W grupie firm, które wysyłają wezwania do zapłaty za pośrednictwem biura informacji gospodarczej, 35,4% odzyskuje zaległe należności po 7 dniach. Warto zauważyć, że poprzednio w tak krótkim czasie płatność otrzymywało 12,5% zapytanych o to firm. Wzrósł udział przedsiębiorstw otrzymujących zapłatę dopiero po 30 dniach od wysłania wezwania - z 17,8% do 24,3%.
Według BIG InfoMonitor i BIK 82% firm szuka informacji o kontrahencie przed rozpoczęciem współpracy. Najbardziej pożądane są informacje o kondycji finansowej, opinie klientów oraz ogólne informacje, jakie można znaleźć w Internecie, np. na forach czy giełdach wierzytelności. Co czwarty przedsiębiorca zainteresowany jest tym, czy potencjalny partner biznesowy posiada zaległości płatnicze i czy figuruje jako niesolidny dłużnik.
Przedsiębiorcy poszukają szerokiego zakresu informacji o potencjalnym kontrahencie - sześć różnych wariantów danych podaje ponad 20% firm, czyli sprawdzane są kondycja, opinie i dane rejestrowe, a więc prawdziwość podmiotu, ale też zaległości oraz bycie płatnikiem VAT. Większość firm stara się jednak weryfikować przynajmniej podstawowe dane świadczące o wiarygodności płatniczej potencjalnego kontrahenta, zanim podejmie współpracę, podano także.
Według BIG InfoMonitor więcej firm korzysta z rozwiązań oferowanych przez biura informacji gospodarczej. Aktualnie o współpracy z BIG-ami informuje 38,6% firm (wzrost o 9,6 pkt proc. w relacji do III kwartału 2024). Klienci BIG-ów zdecydowanie lepiej oceniają również skuteczność wpisania dłużnika do bazy. Ponad 36% użytkowników deklaruje, że dzięki wpisowi udaje się odzyskiwać całość należności (w 2023 roku na taką skuteczność wskazywało 29,8%, a w 2022 - niespełna 9%).
Badanie zostało przeprowadzone wśród mikro-, małych i średnich firm przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research, na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicznych w II kw. 2025 r.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 12.06.2025BankiAnalizy i raporty
NBP: Ryzyko systemowe w krajowym systemie finansowym pozostaje ograniczone
Ryzyko systemowe w krajowym systemie finansowym pozostaje ograniczone, ocenia Narodowy Bank Polski (NBP). Ryzyko cykliczne kształtuje się na umiarkowanym poziomie i nie tworzy zagrożenia dla stabilności finansowej w Polsce, podkreślił bank centralny.
- 12.06.2025BankiAnalizy i raporty
NBP: Reforma wskaźników referencyjnych odnotowuje postępy, ale potrzebne dalsze działania
Reforma wskaźników referencyjnych odnotowuje postępy, ale jej skuteczna finalizacja wymaga jeszcze szeregu działań, ocenia Narodowy Bank Polski (NBP). Do czasu zakończenia reformy WIBOR pozostaje kluczowym wskaźnikiem referencyjnym na krajowym rynku finansowym i może być stosowany, podkreślono.
- 12.06.2025BankiAnalizy i raporty
NBP oczekuje dalszego wzrostu dynamiki kredytu inwestycyjnego dla przedsiębiorstw
W związku z finansowaniem inwestycji w obronność i transformację energetyczną oraz innych, przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy (KPO) można oczekiwać dalszego wzrostu dynamiki kredytu inwestycyjnego dla przedsiębiorstw, ocenia Narodowy Bank Polski (NBP).
- 12.06.2025BankiAnalizy i raporty
NBP: Bank odnotują spadki NIM w najbliższych kwartałach m.in. przez niższe stopy proc.
Marże odsetkowe netto (NIM) banków będą prawdopodobnie spadać w nadchodzących kwartałach można spodziewać się spadku NIM w związku z łagodzeniem polityki pieniężnej Narodowego Banku Polskiego (NBP), ocenia bank centralny. Na spadek NIM może dodatkowo wpływać konieczność emisji długoterminowych instrumentów dłużnych służących spełnieniu rekomendacji nadzorczych (MREL, WFD).
- 12.06.2025BankiAnalizy i raporty
NBP: 31% bilansu banków to papiery skarbowe, gwarantowane przez SP i bony NBP w III 2025
Ponad 31% bilansu sektora bankowego (bez Banku Gospodarstwa Krajowego - BGK) stanowiły instrumenty emitowane i gwarantowane przez Skarb Państwa oraz bony pieniężne Narodowego Banku Polskiego (NBP) na koniec marca 2025 r., podał bank centralny.