GfK: Barometr Nastrojów Konsumenckich spadł o 0,1 pkt m/m do 3,5 pkt w czerwcu
Warszawa, 04.07.2024 (ISBnews) - Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK - An NIQ Company, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, w czerwcu br. wyniósł 3,5 pkt, co oznacza spadek o 0,1 pkt m/m. Od początku bieżącego roku wynik Barometru utrzymuje się na plusie, po raz pierwszy od wybuchu pandemii w marcu 2020 roku.
"Z danych GfK - An NIQ Company wynika, że w czerwcu br. pogorszyła się część kluczowych wskaźników - np. w zakresie oceny obecnej sytuacji własnych finansów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. Lepiej niż przed miesiącem oceniamy skłonność do wydatków na dobra trwałe oraz z większym optymizmem spoglądamy na stan naszych portfeli w przyszłości. Wciąż bardzo wyraźne zmiany obserwujemy w perspektywie długofalowej. Przed rokiem składowe barometru były nawet o kilkanaście jednostek gorsze" - czytamy w komunikacie.
W czerwcu zniknęła, widoczna jeszcze przed miesiącem, dysproporcja wyników w podziale na płeć. Wyniki dla kobiet i mężczyzn okazały się tym razem niemal identyczne. Wciąż bardzo duże różnice zaobserwować można w przypadku podziału na wiek, ale są one znacznie mniejsze niż w maju - sięgają ponad niespełna 25 jednostek (w maju różnica wynosiła nawet 40). W najlepszych nastrojach konsumenckich niezmiennie znajdują się ludzie młodzi (od 15 do 29 lat), gdzie wskaźnik to ponad 20 na plusie. Dla porównania badani z grupy 50-59 i powyżej 60 lat odnotowali średnik wskaźnik nastrojów na poziomie sięgającym kolejno -4,3 i -2,8 jednostki, co stanowi bardzo dużą poprawę w relacji miesiąc do miesiąca, wskazano również.
"'Trójka' widoczna obecnie w Barometrze to wynik, który jeszcze przed rokiem każdy przedsiębiorca 'brałby w ciemno'. Brak widocznych zmian w głównym wskaźniku to sygnał od konsumentów, że czują się oni po prostu bezpiecznie. I trudno się temu dziwić. Brak silnych zawirowań gospodarczych, stabilizacja na rynku pracy i silne hamowanie inflacji to czynniki, które pozwalają na nieco szersze niż dotychczas otwarcie portfeli oraz odmrożenie wydatków nie należących do tych pierwszej potrzeby. To dobry czas dla rynku, który - mamy nadzieję - będzie trwać jeszcze długo" - powiedziała senior director w GfK - An NIQ Company Barbara Lewicka, cytowana w materiale.
W czerwcu 2024 r. kluczowe składowe Barometru Nastrojów Konsumenckich kształtowały się następująco:
* nastąpiło pogorszenie oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych w ostatnich 12 miesiącach - składowa spadła o 0,4 pkt proc. do 5,3;
* wzrosła ocena sytuacji finansowej gospodarstw domowych w najbliższych 12 miesiącach - składowa wzrosła o 1 pkt proc. do 2,8;
* nastąpiło pogorszenie oceny sytuacji ekonomicznej kraju w przyszłych 12 miesiącach - składowa spadła o 3,3 pkt proc. do -9;
* wzrosła skłonność do większych wydatków na dobra trwałego użytku o 5 pkt proc. do 17,7, wymieniono.
Badanie zrealizowano w dniach 7-12 czerwca 2024 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.
Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna Barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 25.11.2024Analizy i raporty
Prezes AMRON: Wartość kredytów mieszkaniowych może sięgnąć rekordowe 85 mld zł w br.
Liczba kredytów mieszkaniowych udzielonych w br. może wynieść co najmniej 205 tys. (wobec prawie 156 tys. w I-III kw. br.), zaś ich wartość może sięgnąć rekordowego poziomu 85 mld zł (wobec 65,3 mld zł w I-III kw. br.), prognozuje prezes AMRON Jacek Furga.
- 25.11.2024Analizy i raportyBanki
Mind&Roses: 46% bankowców oczekuje wzrostu kredytów mieszkaniowych w ciągu 6 miesięcy
Odsetek bankowców spodziewających się wzrostu kredytów mieszkaniowych dla klientów indywidualnych w ciągu 6 miesięcy wzrósł do 46% w listopadzie br. z 40% przed miesiącem, wynika z "Monitora Bankowego", opublikowanego przez firmę badawczą Mind&Roses. Odsetek oczekujących wzrostu kredytów inwestycyjnych przedsiębiorstw w tym czasie spadł odpowiednio do 41% z 42%.
- 25.11.2024Analizy i raportyBanki
AMRON-SARFiN: Wartość kredytów mieszkaniowych wzrosła o 21,9% r/r w III kw. 2024 r.
Banki udzieliły 45 897 nowych kredytów mieszkaniowych w II kw. 2024 r., co oznacza wzrost o 12,63% kw/kw i wzrost o 1,02% r/r, wynika z raportu AMRON-SARFiN. Wartość nowo udzielonych kredytów wyniosła 19,32 mld zł, co oznacza wzrost o 1,03% kw/kw i wzrost o 21,92% r/r.
- 25.11.2024Analizy i raporty
GUS: Płace w firmach wzrosły o 10,2% r/r, zatrudnienie spadło o 0,5% r/r w październiku
Przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw (w których liczba pracujących przekracza 9 osób) w październiku br. wzrosło o 10,2% r/r, zaś zatrudnienie w przedsiębiorstwach spadło o 0,5% r/r, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
- 21.11.2024Analizy i raporty
Dąbrowski z RPP: Przy obecnych danych - obniżki stóp od VII, przy poprawie: od III-IV 2025
Przy obecnych danych obniżki stóp procentowych powinny rozpocząć się w lipcu 2025 r., jeśli natomiast nastąpi poprawa danych, cykl może się rozpocząć w marcu-kwietniu 2025 r., uważa członek Rady Polityki Pieniężnej (RPP) Ireneusz Dąbrowski.