Od lokalnej firmy do ogólnopolskiego dewelopera pierwszego wyboru. Jak przeprowadzić skuteczną ekspansję?
Efektywna ekspansja jest jednym z największych wyzwań każdej firmy o charakterze lokalnym, która dąży do rozwoju i skalowania swojego biznesu. Świadomość czy też wizerunek marki, a nawet pozycja lidera w ujęciu regionalnym nie gwarantuje sukcesu w szerszej skali. Wkroczenie na nowe rynki, a także utrzymanie na nich dotychczasowej konkurencyjności wymaga przemyślanej strategii. Jak przejść ścieżkę od lokalnej firmy do ogólnopolskiego dewelopera pierwszego wyboru?
Personalizacja w ujęciu lokalnym
Dostarczanie projektów o najwyższych standardach jakościowych nie jest dziś wystarczające do wypracowania miana dewelopera pierwszego wyboru – zarówno w danym mieście, jak i w skali kraju. Wymaga ono również utrzymania elastyczności w całym procesie deweloperskim, przede wszystkim w odniesieniu do uwarunkowań lokalnych. Obejmuje to staranność w projektowaniu, dbałość o najmniejsze detale realizacji i konieczność odpowiedniego zrozumienia potrzeb klientów, a następnie ich zaadresowania. Inwestycja powinna spójnie dopełniać zastany krajobraz i tkankę miejską, co nie jest możliwe bez dogłębnego zrozumienia specyfiki danego miasta, osiedla czy też dzielnicy. Nieruchomości powinny być projektowane z szacunkiem do przeszłości i nawiązywać do historycznego charakteru miejsca, aby jego mieszkańcy mieli świadomość dziedzictwa lokalizacji, w której żyją. Doświadczenie w funkcjonowaniu na danym rynku zapewnia organizacji niezbędne know-how, jednak do ekspansji wiedzę należy pozyskać.
Jak przenieść lokalne obietnice na skalę ogólnopolską?
Podstawą ekspansji jest przeprowadzenie szczegółowej analizy lokalnych rynków nieruchomości. Zrozumienie panujących tam trendów, popytu czy oczekiwań nabywców pozwoli na odpowiednie dostosowanie oferty. Z tego względu kluczową rolę odgrywa zarówno transparentna i obustronna komunikacja z lokalną społecznością, uwzględnienie jej potrzeb już na etapie planowania projektów oraz wsparcie ekspertów ze znajomością specyfiki danej lokalizacji. Efektem takiego podejścia będzie budowanie zaufania i trwałych relacji z nabywcami mieszkań, ekspercki wizerunek, a także potwierdzenie poczucia odpowiedzialności wobec otaczającego świata. Ważne jest także podkreślenie dodatkowych korzyści, które dla lokalnych społeczności przyniesie realizowana inwestycja. Chodzi m.in. o wspieranie sąsiedzkiej integracji, podwyższenie standardu zamieszkiwania, „odczarowanie” dzielnicy lub zmianę jej oblicza oraz zaangażowanie środowiskowe czy społeczne. To działania, które bez wątpienia pomogą zintegrować firmę z najważniejszymi grupami jej interesariuszy.
Doświadczenie w funkcjonowaniu na danym rynku, w różnych etapach cyklu koniunkturalnego, a następnie analiza specyfiki innych lokalizacji i adaptacja zgromadzonego know-how są fundamentami efektywnej ekspansji. Jako Archicom przeszliśmy drogę od dewelopera lokalnego, lidera rynku wrocławskiego do organizacji o skali ogólnokrajowej. Było to możliwe dzięki przejęciu biznesu mieszkaniowego od Echo Investment. Nie mam wątpliwości, że poza personalizacją w ujęciu lokalnym deweloper powinien spiąć jedną klamrą wszystkie regionalne aktywności. Mam na myśli wyznawane wartości, które są ponadczasowe i niezależne od miejsca. Poczucie odpowiedzialności wobec historycznej tożsamości terenu, środowiska, społeczności czy też wyznaczanie najwyższych standardów zamieszkiwania to nasze wieloletnie priorytety, które znajdują swoje zastosowanie przy każdej realizowanej inwestycji – mówi Dawid Wrona, Dyrektor Zarządzający ds. Sprzedaży i Marketingu w Archicom.
Przeniesienie lokalnych obietnic na skalę ogólnopolską polega na zbalansowanym podejściu uwzględniającym zarówno kwestie regionalne, jak i wspólne, uniwersalne wartości. Personalizacja projektów oraz głębokie zrozumienie lokalnych kontekstów nie przyniosą należytych efektów bez solidnych fundamentów w postaci nadrzędnej idei dewelopera. W związku z tym zdolności adaptacyjne na podstawie dotychczasowych doświadczeń i dodatkowych analiz pomagają nie tylko w skalowaniu biznesu, ale także wspierają budowę odporności organizacyjnej w obliczu zmieniających się uwarunkowań rynkowych.
Źródło: Archicom SA
- 09.05.2025Deweloperzy giełdowiDeweloperzy
Zarząd Develii rekomenduje 0,58 zł dywidendy na akcję
Zarząd Develii zarekomendował zwyczajnemu walnemu zgromadzeniu, aby zysk za 2024 r. w kwocie 339,85 mln zł podzielić w następujący sposób: kwotę 264,6 mln zł przeznaczyć na wypłatę dywidendy, a kwotę 75,25 mln zł na kapitał zapasowy, podała spółka. Jednocześnie zarząd zaproponował wypłatę dywidendy w łącznej kwocie 265,48 mln zł (tj. 0,58 zł na każdą akcję), która obejmuje ww. część zysku za ub.r., powiększoną o kwotę 0,88 mln zł przeniesioną z kapitału rezerwowego utworzonego z zysku z roku 2019 z przeznaczeniem na wypłaty dywidend. Proponowany dzień dywidendy to 16 czerwca 2025 r., a dzień wypłaty dywidendy to 30 czerwca 2025 r.
- 09.05.2025BiznesDeweloperzy
Tygodniowy przegląd informacji z sektora budownictwa i nieruchomości
Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora budownictwa i nieruchomości z okresu 5-9 maja.
- 09.05.2025Deweloperzy
Pocztówka z Tatr. Rozpoczyna się realizacja Widokovka Aparthotel & SPA w Białce Tatrzańskiej
W jednej z najpiękniejszych górskich lokacji – Białce Tatrzańskiej, rozpoczyna się przedsprzedaż nowej inwestycji z portfolio deweloperskiego spółki Grimbud. Widokovka Aparthotel & SPA stanowić będzie unikatowy aparthotel z bogatym i profesjonalnym zapleczem SPA, który już wkrótce zredefiniuje standard inwestycji luksusowych w polskich górach.
- 09.05.2025Deweloperzy
Grupa Matejek debiutuje w Katowicach. Rozpoczynają się prace przy Kopalnianej 1
Katowice-Bogucice przechodzą architektoniczną metamorfozę i przyciągają kolejne inwestycje deweloperskie. Przy ul. Kopalnianej 1 startują prace budowlane związane z realizacją apartamentów premium. Inwestorem jest Grupa Matejek, krakowski deweloper z blisko 15-letnim doświadczeniem w realizacji inwestycji mieszkalnych i mixed-use.
- 09.05.2025BiznesDeweloperzy
Przed nami konferencja szkoleniowa „Deweloper & Marketing”. Zapisz się już dziś!
RynekPierwotny.pl – największy portal nieruchomości w Polsce – zaprasza na wyjątkową konferencję, która odbędzie się 3 czerwca 2025 roku w warszawskim hotelu DoubleTree by Hilton. To wydarzenie po raz pierwszy połączy trzy kluczowe dziedziny – branżę mieszkaniową, sprzedaż i marketing. Głos zabiorą eksperci i specjaliści, którzy zainspirują uczestników nowymi rozwiązaniami i skutecznymi elementami strategii sprzedaży nieruchomości w dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej.