Od lokalnej firmy do ogólnopolskiego dewelopera pierwszego wyboru. Jak przeprowadzić skuteczną ekspansję?
Efektywna ekspansja jest jednym z największych wyzwań każdej firmy o charakterze lokalnym, która dąży do rozwoju i skalowania swojego biznesu. Świadomość czy też wizerunek marki, a nawet pozycja lidera w ujęciu regionalnym nie gwarantuje sukcesu w szerszej skali. Wkroczenie na nowe rynki, a także utrzymanie na nich dotychczasowej konkurencyjności wymaga przemyślanej strategii. Jak przejść ścieżkę od lokalnej firmy do ogólnopolskiego dewelopera pierwszego wyboru?
Personalizacja w ujęciu lokalnym
Dostarczanie projektów o najwyższych standardach jakościowych nie jest dziś wystarczające do wypracowania miana dewelopera pierwszego wyboru – zarówno w danym mieście, jak i w skali kraju. Wymaga ono również utrzymania elastyczności w całym procesie deweloperskim, przede wszystkim w odniesieniu do uwarunkowań lokalnych. Obejmuje to staranność w projektowaniu, dbałość o najmniejsze detale realizacji i konieczność odpowiedniego zrozumienia potrzeb klientów, a następnie ich zaadresowania. Inwestycja powinna spójnie dopełniać zastany krajobraz i tkankę miejską, co nie jest możliwe bez dogłębnego zrozumienia specyfiki danego miasta, osiedla czy też dzielnicy. Nieruchomości powinny być projektowane z szacunkiem do przeszłości i nawiązywać do historycznego charakteru miejsca, aby jego mieszkańcy mieli świadomość dziedzictwa lokalizacji, w której żyją. Doświadczenie w funkcjonowaniu na danym rynku zapewnia organizacji niezbędne know-how, jednak do ekspansji wiedzę należy pozyskać.
Jak przenieść lokalne obietnice na skalę ogólnopolską?
Podstawą ekspansji jest przeprowadzenie szczegółowej analizy lokalnych rynków nieruchomości. Zrozumienie panujących tam trendów, popytu czy oczekiwań nabywców pozwoli na odpowiednie dostosowanie oferty. Z tego względu kluczową rolę odgrywa zarówno transparentna i obustronna komunikacja z lokalną społecznością, uwzględnienie jej potrzeb już na etapie planowania projektów oraz wsparcie ekspertów ze znajomością specyfiki danej lokalizacji. Efektem takiego podejścia będzie budowanie zaufania i trwałych relacji z nabywcami mieszkań, ekspercki wizerunek, a także potwierdzenie poczucia odpowiedzialności wobec otaczającego świata. Ważne jest także podkreślenie dodatkowych korzyści, które dla lokalnych społeczności przyniesie realizowana inwestycja. Chodzi m.in. o wspieranie sąsiedzkiej integracji, podwyższenie standardu zamieszkiwania, „odczarowanie” dzielnicy lub zmianę jej oblicza oraz zaangażowanie środowiskowe czy społeczne. To działania, które bez wątpienia pomogą zintegrować firmę z najważniejszymi grupami jej interesariuszy.
Doświadczenie w funkcjonowaniu na danym rynku, w różnych etapach cyklu koniunkturalnego, a następnie analiza specyfiki innych lokalizacji i adaptacja zgromadzonego know-how są fundamentami efektywnej ekspansji. Jako Archicom przeszliśmy drogę od dewelopera lokalnego, lidera rynku wrocławskiego do organizacji o skali ogólnokrajowej. Było to możliwe dzięki przejęciu biznesu mieszkaniowego od Echo Investment. Nie mam wątpliwości, że poza personalizacją w ujęciu lokalnym deweloper powinien spiąć jedną klamrą wszystkie regionalne aktywności. Mam na myśli wyznawane wartości, które są ponadczasowe i niezależne od miejsca. Poczucie odpowiedzialności wobec historycznej tożsamości terenu, środowiska, społeczności czy też wyznaczanie najwyższych standardów zamieszkiwania to nasze wieloletnie priorytety, które znajdują swoje zastosowanie przy każdej realizowanej inwestycji – mówi Dawid Wrona, Dyrektor Zarządzający ds. Sprzedaży i Marketingu w Archicom.
Przeniesienie lokalnych obietnic na skalę ogólnopolską polega na zbalansowanym podejściu uwzględniającym zarówno kwestie regionalne, jak i wspólne, uniwersalne wartości. Personalizacja projektów oraz głębokie zrozumienie lokalnych kontekstów nie przyniosą należytych efektów bez solidnych fundamentów w postaci nadrzędnej idei dewelopera. W związku z tym zdolności adaptacyjne na podstawie dotychczasowych doświadczeń i dodatkowych analiz pomagają nie tylko w skalowaniu biznesu, ale także wspierają budowę odporności organizacyjnej w obliczu zmieniających się uwarunkowań rynkowych.
Źródło: Archicom SA
- 12.09.2025Wyniki finansoweDeweloperzy
Develia miała 108,44 mln zł zysku netto, 136,53 mln zł zysku EBIT w II kw. 2025 r.
Develia odnotowała 108,44 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2025 r. wobec 64,61 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk operacyjny wyniósł 136,53 mln zł wobec 68,46 mln zł zysku rok wcześniej.
- 11.09.2025Deweloperzy
INPRO SA: nowe przepisy weryfikują rynek nieruchomości
Od 11 września transparentność cenowa staje się standardem obowiązującym dla całej branży deweloperskiej. To ważny krok w kierunku zwiększenia przejrzystości rynku i wzmocnienia pozycji klientów, którzy zyskują możliwość podejmowania decyzji w oparciu o pełne i jednoznaczne informacje o kosztach zakupu nieruchomości. W praktyce oznacza to większą przewidywalność procesu inwestycyjnego oraz budowanie stabilniejszych relacji między deweloperami a nabywcami.
- 10.09.2025Deweloperzy
W Krakowie powstanie Osiedle Meiera
Inwestycja powstaje przy ul. Józefa Meiera w krakowskiej dzielnicy Prądnik Biały. W inwestycji znajdzie się 650 lokali. Będą to zarówno kawalerki, mieszkania dwu-, trzy- i czteropokojowe. Za inwestycję odpowiada TDJ Estate.
- 10.09.2025Deweloperzy
Matexi Polska sprzedało cały Kameralny Prokocim 2
Matexi Polska zakończyło sprzedaż mieszkań w inwestycji Kameralny Prokocim 2 przy ul. Facimiech 12 w Krakowie. W ramach projektu przygotowanych zostało łącznie 49 mieszkań. Obecnie deweloper oferuje na krakowskim rynku mieszkania w trzech inwestycjach zlokalizowanych w różnych częściach miasta: Podgórzu, Zabłociu oraz w rejonie Łagiewnik i Borku Fałęckiego.
- 10.09.2025Wyniki finansoweDeweloperzy
PHN miał 11,5 mln zł straty netto, 38,8 mln zł zysku EBIT w II kw. 2025 r.
Polski Holding Nieruchomości (PHN) odnotował 11,5 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2025 r. wobec 48,5 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.