12.05.2025
Analizy i raporty

Zymetria: 54% Polaków dobrze ocenia sytuację finansową, konsumpcja się ożywia - wywiad

Ponad połowa (54%) Polaków postrzega swoją sytuację finansową jako dobrą i jest to tendencja, która utrzymuje się od początku 2024 roku, poinformowała ISBnews senior consultant w firmie Zymetria Kamila Hernik. Ankietowani widzą spadek inflacji i choć nadal ograniczają codzienne wydatki, to w mniejszym stopniu niż wcześniej. Polacy rzadziej oszczędzają na kosmetykach i chemii domowej, żywności, transporcie i lekach. Czterech na dziesięciu nadal powstrzymuje się jednak od większych wydatków.

"Z ostatniej fali badania pt. 'Tracking Nastrojów: Wiosenne nastroje Polek i Polaków', które Zymetria realizuje od kilku lat, wynika, że ponad połowa (54%) Polek i Polaków postrzega swoją sytuację finansową jako dobrą. To tendencja, która utrzymuje się od początku 2024 r. Co więcej, respondenci nie przewidują istotnych zmian w tym zakresie w najbliższej przyszłości (47%). Największy optymizm wykazują osoby młode. 39% przedstawicieli Generacji Z i 35% Generacji Y przewiduje poprawę swojej sytuacji finansowej. Najczarniejszy scenariusz maluje pokolenie Baby Boomers - aż 35% spodziewa się jej pogorszenia" - powiedziała Hernik w rozmowie z ISBnews.

"Obserwujemy pewną stabilizację w postrzeganiu swojej indywidualnej sytuacji finansowej przez Polaków. Już druga z kolei fala badania pokazuje, że osób dostrzegających jej poprawę jest tyle samo (27%), co tych, którzy odczuwają jej pogorszenie, a niemal połowa (46%) nie czuje żadnej zmiany. Starsze pokolenia w większym stopniu nie odczuwają zmian, zaś wśród młodszych generacji jest nieco więcej optymizmu" - dodała.

Od początku 2024 roku Polacy widzą spadek inflacji - obserwują, że ceny nadal rosną, ale już nie tak mocno jak w 2022 i 2023 roku.

"Polacy dostrzegają, że ceny wciąż rosną, ale nie tak gwałtownie jak w 2022 i 2023 r. 86% respondentów deklaruje zauważalny wzrost cen, przy czym 36% nie ma co do tego żadnych wątpliwości. W maju 2024 r. na wzrost wskazywało mniej osób - 80% ankietowanych. Wynagrodzenia, w tym płaca minimalna, rosną szybciej niż inflacja, co zaczyna się odbijać we wzroście konsumpcji" - powiedziała Hernik.

"Polki i Polacy najbardziej odczuwają wzrost cen żywności (74%) i opłat za mieszkanie (59%). W pozostałych obszarach - zarówno tych, gdzie trudno oszczędzać (leki, raty kredytów, transport), jak i tych związanych z codziennymi wydatkami i przyjemnościami (kosmetyki i chemia domowa, usługi, słodycze) - podwyżki są odczuwane jako mniej dotkliwe. Wzrost cen żywności zauważają niemal wszystkie grupy wiekowe, natomiast opłaty mieszkaniowe najmocniej odczuwa najstarsze pokolenie" - wymieniła ekspert.

Według Zymetrii, nie ograniczamy już tak bardzo codziennych wydatków, natomiast nadal jesteśmy ostrożni, jeśli chodzi o wydawanie większych pieniędzy.

"Polacy ograniczają codzienne wydatki w mniejszym stopniu niż wcześniej (39% wobec 48% w listopadzie 2024 r.), choć nadal ostrożnie podchodzą do większych zakupów. Obecnie, w porównaniu z sytuacją sprzed pół roku, rzadziej oszczędzają na kosmetykach i chemii domowej (23%), żywności (21%), transporcie (11%) i lekach (9%). 40% powstrzymuje się od większych planowanych wydatków, a analogiczny odsetek - odkłada pieniądze" - skomentowała przedstawicielka firmy.

"Respondenci nadal próbują ograniczać wydatki na przyjemności, takie jak słodycze (32%), alkohol (28%) czy rozrywki (26%). Ale za to w mniejszym stopniu niż rok temu oszczędzamy na zakupach żywności i kosmetyków. Pewne kategorie wydatków, jak opłaty za mieszkanie, leki i paliwo są niejako bazowe i tu nawet wzrost cen nie powoduje, że ograniczamy wydatki. Nie zmniejszamy również wydatków na dzieci, transport czy raty kredytów" - wymieniła także.

Ponad połowa Polek i Polaków jest zainteresowana wydarzeniami na świecie, jednak co czwarta osoba w ostatnim czasie zrezygnował ze śledzenia tych informacji z powodu poczucia przytłoczenia nimi.

"Ponad połowa Polek i Polaków (54%) interesuje się wydarzeniami na świecie, choć 27% ostatnio zrezygnowało z ich śledzenia z powodu poczucia przytłoczenia. Zapytani o największe obawy w perspektywie najbliższych 3 miesięcy, najczęściej wskazują, obok wzrostu cen żywności (43%) i kosztów utrzymania (42%), na możliwość działań wojennych w Polsce (29%). Co więcej, obawy przed wojną rosną w porównaniu z rokiem ubiegłym, choć nadal są niższe niż tuż po wybuchu wojny w Ukrainie. Uznajemy też, że w porównaniu z poprzednim rokiem, sytuacja związana z bezpieczeństwem międzynarodowym istotnie się pogorszyła" - wskazała Hernik.

Jeśli chodzi o aktywność prezydenta USA Donalda Trumpa, Polacy postrzegają ją jako niekorzystną dla świata i Unii Europejskiej.

"Polacy oceniają działania Donalda Trumpa jako niekorzystne dla świata (62%) i Unii Europejskiej (67%), a korzystne głównie dla Rosji (50%) i Stanów Zjednoczonych (41%). Jednocześnie wierzymy w siłę sojuszy - 52% wskazuje Unię Europejską jako kluczowego sojusznika gospodarczego, a 37% - Stany Zjednoczone. Uważamy, że USA - tuż po Unii Europejskiej - pozostają naszym kluczowym partnerem gospodarczym" - zakończyła.

Zymetria jest firmą badawczo-analityczną łączącą doświadczenia zespołu w badaniach marketingowych, data science i technologii.

Tomasz Chaberko

(ISBnews)

Źródło: ISB news

Najnowsze z tej kategorii