CBRE: Rynek handlowy w Polsce powiększył się o 175,8 tys. m2 w I poł. 2025 r.
Rynek handlowy w Polsce powiększył się o 175,8 tys. m2 w I poł. br. w postaci 23 nowych obiektów handlowych i 14 rozbudów, wynika z danych CBRE. Obecnie w budowie znajduje się 599,5 tys. m2 powierzchni handlowej, z której 60% zasili małe miasta i większość (87%) stanowią parki handlowe. Powstają również dwa centra handlowe.
Powierzchnia handlowa w Polsce wynosi 15,16 mln m2, włączając obiekty typu "convenience". Wśród ukończonej w tym roku powierzchni 80% stanowią parki handlowe. Otwarto także pierwszy od 2019 roku outlet. Największe ukończone projekty to Designer Outlet Kraków zajmujący 19 tys. m2, M Park Mrągowo (15,3 tys. m2) oraz S1 Gliwice (15 tys. m2), podano.
"Aktywność deweloperska na rynku handlowym koncentruje się przede wszystkim wokół parków, zarówno obiektów typu 'convenience', jak i większych, przekraczających 10 tys. m2. Widać również wyraźne przesunięcie zainteresowania deweloperów w kierunku małych miast, co stanowi kontynuację trendu obserwowanego w poprzednich latach. Obecnie podaż powierzchni handlowej w małych miastach, w których mieszka mniej niż 10 tys. osób, szacuje się już na 30% całej znajdującej się na polskim rynku" - powiedziała dyrektorka w dziale Capital Markets, Head of Retail Sector, CBRE Monika Kulawińska, cytowana w komunikacie.
Dobre perspektywy dla polskiego handlu potwierdzają także inwestycje nowych międzynarodowych marek. Od początku tego roku na nasz rynek weszły m.in. tureckie Armagan Toys (produkty dla dzieci i rodziców) oraz Omnichise (restauracje i kawiarnie), amerykańska Guess Jeans (moda), ukraińska Join UP! (usługi) i litewska Bottlery (produkty spożywcze).
"Firmy cały czas rozwijają strategię omnichannel, a więc jednoczesną sprzedaż online i stacjonarną. Obserwujemy także odrodzenie ulic handlowych. Więcej marek jest skłonnych otwierać przy nich swoje sklepy, co jest związane ze zmianą przyzwyczajeń konsumentów" - dodała Kulawińska.
Podstawowe czynsze w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stałym poziomie 100-130 euro/m2 za miesiąc w Warszawie i 40-60 euro/m2 w innych dużych miastach kraju, w przypadku lokali większych niż 100 m2. Koszty za powierzchnię w parkach handlowych są niższe i wynoszą przeciętnie 9-12 euro/m2 za miesiąc dla powierzchni ok. 500 m2.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
16.12.2025RaportyAnalizy ekspertówRaporty i analizyNowa era rynku nieruchomości [Rok 2026: Perspektywy i scenariusze]
Nadchodzący rok będzie na wielu płaszczyznach przełomowy dla rynku deweloperskiego. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl przedstawili 9 możliwych scenariuszy rozwoju rynku nieruchomości w 2026 roku. Przedstawili też 12 mniej prawdopodobnych, ale często szokujących prognoz dla rynku nowych mieszkań, dla rynku wtórnego i rynku najmu.
10.12.2025RaportyAnalizy ekspertówRaporty i analizyDeweloperzy szykują się na sprzedażowe żniwa w 2026 r. Na celowniku głównie klienci kredytowi
Listopad przyniósł wzrost sprzedaży nowych mieszkań w największych metropoliach. Nie jest to zaskoczeniem, bo popyt napędzają taniejące kredyty. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl wskazują jednak, że na rynku wydarzyło się coś istotniejszego: deweloperzy po kilku miesiącach ostrożności znów zwiększyli aktywność inwestycyjną. Co ciekawe, lokalne rynki zasilili przede wszystkim mieszkaniami tańszymi od średniej w aktualnej ofercie.
20.11.2025RaportyAnalizy ekspertówRaporty i analizyMieszkanie po polsku. Co dziś kupują Polacy i dlaczego nie tylko cena ma znaczenie
Rynek mieszkaniowy w Polsce wchodzi w nową fazę – stabilizacji i selektywnego popytu. Po okresie rekordowych wzrostów ceny zdecydowanie wyhamowały, sygnalizując już nawet tendencje korekcyjne, a kupujący stali się bardziej wymagający. Coraz częściej pytają nie tylko o metraż, ale też o jakość życia, energooszczędność, komunikację i zielone otoczenie.
- 31.10.2025RaportyAnalizy ekspertówRaporty i analizy
Ceny ofertowe nowych mieszkań o mały stopień w dół – październik 2025 (wstępne dane)
Październik nie był jednoznaczny w cennikach firm deweloperskich. Ruchy średnich cen zależały od wprowadzanych na rynek nowych projektów.
- 15.10.2025Analizy ekspertów
Deweloperzy giełdowi z mocnym III kwartałem, ale końcówka roku raczej bez przełomu
Sprzedaż mieszkań wśród deweloperów notowanych na GPW wzrosła w III kwartale 2025 roku o 23% rok do roku, do poziomu 5683 lokali. Choć wyniki są lepsze niż przed rokiem, po trzech kwartałach wzrost sprzedaży pozostaje symboliczny – zaledwie o mniej niż 1%. Rynek stabilizuje się po okresie spowolnienia, ale o nowym boomie na mieszkania na razie trudno mówić.