08.08.2025
GospodarkaInformacje z gospodarkiRaporty i analizyAnalizy ekspertów

CBRE: Rynek handlowy w Polsce powiększył się o 175,8 tys. m2 w I poł. 2025 r.

Rynek handlowy w Polsce powiększył się o 175,8 tys. m2 w I poł. br. w postaci 23 nowych obiektów handlowych i 14 rozbudów, wynika z danych CBRE. Obecnie w budowie znajduje się 599,5 tys. m2 powierzchni handlowej, z której 60% zasili małe miasta i większość (87%) stanowią parki handlowe. Powstają również dwa centra handlowe.

Powierzchnia handlowa w Polsce wynosi 15,16 mln m2, włączając obiekty typu "convenience". Wśród ukończonej w tym roku powierzchni 80% stanowią parki handlowe. Otwarto także pierwszy od 2019 roku outlet. Największe ukończone projekty to Designer Outlet Kraków zajmujący 19 tys. m2, M Park Mrągowo (15,3 tys. m2) oraz S1 Gliwice (15 tys. m2), podano.

"Aktywność deweloperska na rynku handlowym koncentruje się przede wszystkim wokół parków, zarówno obiektów typu 'convenience', jak i większych, przekraczających 10 tys. m2. Widać również wyraźne przesunięcie zainteresowania deweloperów w kierunku małych miast, co stanowi kontynuację trendu obserwowanego w poprzednich latach. Obecnie podaż powierzchni handlowej w małych miastach, w których mieszka mniej niż 10 tys. osób, szacuje się już na 30% całej znajdującej się na polskim rynku" - powiedziała dyrektorka w dziale Capital Markets, Head of Retail Sector, CBRE Monika Kulawińska, cytowana w komunikacie.

Dobre perspektywy dla polskiego handlu potwierdzają także inwestycje nowych międzynarodowych marek. Od początku tego roku na nasz rynek weszły m.in. tureckie Armagan Toys (produkty dla dzieci i rodziców) oraz Omnichise (restauracje i kawiarnie), amerykańska Guess Jeans (moda), ukraińska Join UP! (usługi) i litewska Bottlery (produkty spożywcze).

"Firmy cały czas rozwijają strategię omnichannel, a więc jednoczesną sprzedaż online i stacjonarną. Obserwujemy także odrodzenie ulic handlowych. Więcej marek jest skłonnych otwierać przy nich swoje sklepy, co jest związane ze zmianą przyzwyczajeń konsumentów" - dodała Kulawińska.

Podstawowe czynsze w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stałym poziomie 100-130 euro/m2 za miesiąc w Warszawie i 40-60 euro/m2 w innych dużych miastach kraju, w przypadku lokali większych niż 100 m2. Koszty za powierzchnię w parkach handlowych są niższe i wynoszą przeciętnie 9-12 euro/m2 za miesiąc dla powierzchni ok. 500 m2.

(ISBnews)

Źródło: ISB news

Najnowsze z tej kategorii