Experis: AI nie zastąpi kompetencji ludzkich w obsłudze klienta wg 35% firm
Sztuczna inteligencja nie zastąpi kompetencji ludzkich w obsłudze klienta według 35% firm ankietowanych przez firmę rekrutacyjną Experis z rodziny marek ManpowerGroup, zaś umiejętności zarządzania zespołem - 33 firm. Jednocześnie 3% polskich firm uważa, że AI jest w stanie całkowicie zastąpić wszystkie osiem kompetencji pracowników uwzględnionych w badaniu.
"35% polskich firm uważa, że takiej umiejętności jak obsługa klienta nie da się skutecznie zastąpić sztuczną inteligencją. Najczęściej takie stanowisko deklarują przedsiębiorstwa z sektora dóbr i usług konsumpcyjnych (49%), najrzadziej zaś firmy z branży energetycznej i usług komunalnych (30%) oraz transportu, logistyki i motoryzacji (30%)" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi "W stronę przyszłości. Jak budować karierę w erze AI".
"Co trzecia firma (33%) wskazuje również na umiejętność zarządzania zespołem jako kompetencję nie do zastąpienia przez AI. Najczęściej opinia ta pojawia się w sektorze IT (54%), najrzadziej natomiast wśród przedstawicieli usług komunikacyjnych (12%). Z kolei 31% organizacji uznaje myślenie strategiczne za kompetencję, której nie zastąpi AI. Tego zdania jest niemal połowa pracodawców z branży IT (49%) oraz jedynie 14% firm działających w sektorze opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych" - czytamy dalej.
Wśród kompetencji, które pozostają poza zasięgiem AI, polscy pracodawcy wskazują także umiejętność oceny sytuacji (28%), komunikację (26%) oraz nauczanie i szkolenie innych (25%). Co czwarta firma wskazuje również na zarządzanie projektami (25%), a 23% organizacji na rozwiązywanie problemów.
"Tylko 3% polskich firm uważa, że sztuczna inteligencja jest w stanie całkowicie zastąpić wszystkie osiem kompetencji pracowników uwzględnionych w badaniu ManpowerGroup. Najwięcej takich odpowiedzi dotyczy sektora opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych, gdzie co dziesiąta firma wierzy w moc sztucznej inteligencji. To znacznie więcej niż w innych branżach - taką możliwość dostrzega tylko 5% firm z transportu i logistyki, 4% z finansów i nieruchomości oraz sektora dóbr konsumpcyjnych" - napisano też w informacji.
Najwięcej sceptycyzmu wykazują organizacje z IT oraz przemysłu i surowców - tu 2% pracodawców wierzy, że AI jest w stanie przejąć pełnię ludzkich umiejętności, podano także.
"Aby pozostać konkurencyjnym na rynku pracy, mimo dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji, warto inwestować w rozwój umiejętności, które trudno zautomatyzować, a które firmy wskazują jako kluczowe. Należą do nich przede wszystkim kreatywność i umiejętność rozwiązywania złożonych problemów. Choć AI doskonale wspiera analizę danych, to generowanie nowych idei i ich wdrażanie w praktyce nadal pozostaje domeną człowieka. Równie istotne są myślenie krytyczne i strategiczne, czyli zdolność oceny sytuacji w szerszym kontekście, dostrzegania zależności oraz podejmowania decyzji przy ograniczonym dostępie do informacji. Niezastąpione są także umiejętności komunikacji i negocjacji, które obejmują budowanie porozumienia, rozumienie emocji drugiej strony i skuteczne przekonywanie do własnych pomysłów" - skomentował head of Experis IT Resourcing Dominik Malec, cytowany w komunikacie.
Jak dodaje ekspert, coraz większe znaczenie zyskują empatia i inteligencja emocjonalna, niezbędne w budowaniu zaufania, wspieraniu zespołu oraz zrozumieniu potrzeb klientów i współpracowników.
Raport został opracowany na podstawie wyników badania przeprowadzonego wśród 525 respondentów z Polski. Badanie trwało od 1 do 30 kwietnia 2025 roku.
(ISBnews)
Źródło: ISB news
- 18.09.2025Trendy rynkoweRaportyAnalizy ekspertów
Mieszkaniowi Debiutanci. To oni rozdają karty na rynku mieszkaniowym
Na rynku pojawiła się nowa grupa kupujących mieszkania. Są elastyczni i mniej przewidywalni. Odkryte ceny tylko wzmacniają te cechy - twierdzą eksperci portalu RynekPierwotny.pl.
- 16.09.2025Raporty
GUS: Zasoby mieszkaniowe wzrosły do 15,97 mln mieszkań na koniec 2024 r.
Zasoby mieszkaniowe w Polsce obejmowały 15,97 mln mieszkań (wzrost o 1,2% r/r), w których znajdowało się 61,2 mln izb (wzrost o 1,1% r/r) na koniec grudnia 2024 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Średnia wielkość mieszkania wynosiła 75,6 m2 i wzrosła o 0,1 m2 w porównaniu z 2023 rokiem. Wzrost liczby mieszkań był wyższy w miastach niż na terenach wiejskich.
- 12.09.2025Trendy rynkoweRaportyAnalizy ekspertów
Deweloperzy zaczęli dawkować podaż mieszkań, ale cen nie podnieśli
Sierpień był w tym roku pierwszym miesiącem, w którym zmniejszyła się liczba mieszkań oferowanych przez deweloperów w siedmiu największych metropoliach. Dobra wiadomość jest taka, że nie miało to wpływu na średnie ceny metra kwadratowego - drugi miesiąc z rzędu nie wzrosły one w żadnej z tych metropolii.
- 09.09.2025Trendy rynkoweRaportyAnalizy ekspertów
Średnie ceny ofertowe mieszkań z rynku wtórnego – sierpień 2025 r.
W sierpniu już nie tylko w Warszawie i Krakowie, ale także w Poznaniu i Wrocławiu średnia cena metra kwadratowego mieszkań sprzedawanych na rynku wtórnym była niższa niż przed rokiem – wynika z danych portalu GetHome.pl.
- 04.09.2025Trendy rynkoweRaportyAnalizy ekspertów
Na jakie mieszkanie stać singla, parę i rodzinę z dzieckiem?
Dwie tegoroczne obniżki stóp procentowych pobudziły rynek kredytów mieszkaniowych – w lipcu banki udzieliły ich aż o 15% więcej niż miesiąc wcześniej. Jak zwracają uwagę eksperci portali RynekPierwotny.pl i Rankomat.pl, za rosnącymi statystykami kryją się jednak wyraźne różnice: pary zyskują na zdolności kredytowej, podczas gdy singielki i single muszą liczyć się z mniejszą hojnością banków. Czy to chwilowa anomalia wakacyjna, czy początek nowego trendu na rynku finansowania mieszkań?